- Liittynyt
- 31 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 829
Löysin sivuston, joka käsittelee Pohjois-Korean pääkaupungin metroa: http://www.pyongyang-metro.com/
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Löysin sivuston, joka käsittelee Pohjois-Korean pääkaupungin metroa: http://www.pyongyang-metro.com/
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.
Löysin sivuston, joka käsittelee Pohjois-Korean pääkaupungin metroa: http://www.pyongyang-metro.com/
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.
Kuulin joskus huhun, että jotkut saksalaisturistit olisivat huomanneet, että entisiin berliiniläisiin vaunuihin olikin vaihdettu Pohjois-Korealaiset valmistajalaatat. Aika jännää tuo virallinen totuus.:???: Mitähän silläkin hepulla on liikkunut päässä, joka on ruuvvannut uutta laattaa kiinni. Tuntemattomat on Pohjois-Korean tiet, vai miten se sananlasku menikään.
Hauskaksi tämän tekee se, että saksalaisiin (raitio?)vaunuihin on jätetty alkuperäiset graffitit. Pohjoiskorealaisilla itsellään ei taida olla mahdollisuutta ostaa maaleja tai maalata graffitteja - ja vaikka mahdollisuus olisikin, niin kohtalo olisi selvä: uudeksi elämäntehtäväksi tulisi Pohjois-Korean energiantuotannosta huolehtiminen polttoaineen kaivutehtävissä vielä metroakin syvemmällä maan alla.Kuulin joskus huhun, että jotkut saksalaisturistit olisivat huomanneet, että entisiin berliiniläisiin vaunuihin olikin vaihdettu Pohjois-Korealaiset valmistajalaatat.
Tuo metro on suuri kysymysmerkki. Onko siellä oikeasti porattu enemmän linjaa kuin mitä matkailijalle näytetään - jokin yksittäinen asemaväli ja lähes tyhjät asemahallit. Ehkä potentiaaliset matkustajat ovat nyppimässä voikukanjuuria ravinnokseen sikäläisen sovhoosin plantaaseilla eivätkä jouda olemaan kotona tässä miljoonakaupungissa?
Pohjois-Koreasta muistan kuulleeni yhden joukkoliikenneuutisen: vuonna 2004 junaonnettomuudessa kuoli 3000 ihmistä. Lisätietoja antaa englanninkielinen Wikipedia.
Silloin, kun Pjongjangissa avattiin metro, niin kalusto oli kiinalaisvalmisteista. Joku oli laskeskellut, että sillä lukumäärällä vaunuja, mitä kiinalainen kalustovalmistaja oli toimittanut Pjongjangiin, liikennöisi huomattavasti suurempaa metroverkkoa kuin mitä Pjongjangissa on tällä(kin) hetkellä tarjolla.Tuo metro on suuri kysymysmerkki. Onko siellä oikeasti porattu enemmän linjaa kuin mitä matkailijalle näytetään - jokin yksittäinen asemaväli ja lähes tyhjät asemahallit. Ehkä potentiaaliset matkustajat ovat nyppimässä voikukanjuuria ravinnokseen sikäläisen sovhoosin plantaaseilla eivätkä jouda olemaan kotona tässä miljoonakaupungissa?
Tjoo, mutta ne on joka tapauksessa aikanaan valmistettu AEG:n toimesta Länsi-Berliinin liikennelaitokselle. Mutta siinä olet oikeassa, että noita D-sarjan vaunuja on käytetty ainoalla kokonaan Itä-Berliinin puolella sijaitsevalla leveäprofiilisella metrolinjalla eli U5:llä (Alexanderplatz-Hönow). Vielä kesällä 1999 noita junia näki U5:llä, ne erotti "aidosta" Länsi-Berliinin kalustosta värityksestä:Voi kylläkin olla, että myös Pjongjangin D-vaunujen tapauksessa kyse on Itä-Berliinin vanhasta kalustosta. Tarkemmin sanottuna vaunuista, jotka Itä-Berliinin liikennelaitos BVB hankki käytettynä Länsi-Berliinin BVG:ltä 1980-luvulla. Ne vaunut kun olivat käsittääkseni D-vaunuista ensimmäisinä poistovuorossa yhdistymisen jälkeen (DDR:n puolelle kun lienee myyty/lahjoitettu D-vaunuista kuluneimmat).