Poikittaisliikenne Helsinginkadulla

Miska

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,673
R.Silfverberg sanoi:
Vaihtoehtoja tietenkin on. Minun mielestäni nykytilanteessa kannattaisi hyödyntää enemmän myös Helsinginkatua ja Nordenskjöldinkatua läpiajoliikenteessä, sekä autojen että bussien/raitiovaunujen osalta, jotta keskusta rauhoittuisi. Jos lähijunilla olisi yksi rautatieasema lisää kantakaupungissa Helsinginkadun yläpuolella, ja sen alla kulkisi raitiovaunuja useita linjoja, niin päärautatieasema ei olisi ainoa solmukohta keskustassa. Kallion ja Töölön seutu saisivat piristysruiskeen kanssa.
YTV:llä suunniteltiin jo 1980-luvulla useiden säteittäislinjojen ajattamista "ristiin" kantakaupungissa, esimerkiksi Hämeenlinnanväylän suunnalta Hakaniemeen ja Lahdenväylän suunnalta Kamppiin. Nykyään tällaisia yhteyksiä hoitaa lähinnä bussilinja 70T.

Mahtaisikohan linjan 70T hoitamisessa raitiovaunuin olla järkeä? Ratikka voisi kulkea Koskelasta tai Arabiasta Paavalin kirkolle, josta Sturenkadun ja Hesarin kautta Töölöön ja edelleen Kamppiin. Olen huomannut, että varsinkin päiväsaikaan 70T:llä matkustetaan paljon esimerkiksi Kumpulan yliopistokampukselta Töölöön. Usein puoliltapäivinkin ajellaan täydessä istumalastissa. Nykyisellään 70T on varsinkin ruuhka-aikaan hidas. Omalla väylällään kulkeva ratikka tuskin olisi ainakaan hitaampi. 70T:llä on myös ollut ketjuuntumisongelmia, vuorovälihän on ruuhkahuipussa alle 10 min.

Tämä uusi linja korvaisi osittain nykyisen ratikkalinja 8:n, joka voisikin siirtyä vaikkapa reitille Käpylä-Sörnäinen-Töölö-Salmisaari.

Rationalisointia pitäisi tehdä myös linjoille 1(A) ja 51. Kaksi harvahkosti ajavaa päällekkäistä linjaa tuntuu hullulta, varsinkin kun kyseessä on kaksi eri kulkuneuvoa, jotka eivät edes pysähdy samoilla pysäkeillä. Yhdelle linjalle saataisiin nykyresurssein vuoroväliksi päivällä mukava 10 minuuttia ja ruuhkassa jopa 5 min. Minulle henkilökohtaisesti on sama, ajettaisiinko reittiä bussilla vai ratikalla. Nykyisessä tilanteessa, jossa toimivia ratikoita (tai terveitä ratikkakuskeja) on liian vähän, voisi olla fiksua ajaa väliaikaisesti bussilinjaa 51B Käpylä - Hakaniemi ja ratikkapuolen tilanteen helpottaessa ehkä ensi vuosikymmenen alussa korvata linja 51(B) kokonaan ratikalla. Kiskot kun olisivat valmiina...
 
Bussiliikennettä voisi korvata ratikoilla paljonkin, jos vain asenneongelma ei vaivaisi. Tuo 70T:n muutos on kieltämättä erittäin houkutteleva, se mm. palauttaisi linjaliikenteen Mäkelänkadun ja Paavalin kirkon väliselle osuudelle Sturenkatua. Vaunupula on tietysti todellinen ongelma. Nyt linjavaunuja lienee enemmän kuin kertaakaan sitten 1980-luvun puolivälin, mutta siltikin vaunupula on krooninen.
 
Miska sanoi:
Rationalisointia pitäisi tehdä myös linjoille 1(A) ja 51.
Muistaakseni joissain toisessa ketjussa puhuttiin Pikku-Jokeri -nimisestä ehdotuksesta. Ajatuksena oli perustaa raitiotielinja yhdistämään linjojen 1 ja 10 päät, eli Käpylästä Maunulan ja Haagan kautta Pikku-Huopalahteen. Tosin taisi edellyttää, että Jokeri muutettaisiin pikaratikaksi. Tällöin tämä "Pikku-Jokeri" voisi yhdistää linjaan 1 ja 51 typistettäisiin välille Maunula - Konala. Sitten voi myös miettiä kannattaako esim. linjat 51 (Konala-Maunula) ja 52A yhdistää tai jatkaa Pikku-Jokeria Pikku-Huopalahdesta Munkkiniemeen, että 51 ajaisikin Konalasta Maunulan kautta 52:n reittiä Vanhaankaupunkiin.
 
JT sanoi:
Muistaakseni joissain toisessa ketjussa puhuttiin Pikku-Jokeri -nimisestä ehdotuksesta.
Tuota Pikku-Jokeria olen minä aikoinaan ehdottanut. Sen rakentaminen ei edellytä että "oikealle" Jokerille tehdään yhtään mitään, vaan voi toimia täysin omana linjanaaan. En ota myökään kantaa, kumpaan nykyisistä ratikkalinjoista, 4 vai 10, Pikku-Jokerin läntinen pää yhdistetäään. Ainoastaan että sen pitäisi kulkea Haagan liikenneympyrältä ElielSaarisen tietä pitkin Maunulaan ja sieltä Oulunkylän kautta Käpylään. Ei ole poissuljettua sekään, että rakennettaisiin haaroja esim Haagan liikenneympyrästä Pitäjänmäen ja Konalan kautta ja sieltä Vihdintien suuntaisesti esim uuteen Espoon Uusimäen lähiöön ja Vantaan Pähkinärinteeseen, eli osittain samaa reittiä kuin 51.
 
Itse kirjoitin johonkin topikkiin Hakamäentien tason poikittaislinjasta (ratikalla): Munkkiniemestä Munkkivuoren, Lapinmäentien, Vihdintien ja Hakamäentien kautta Koskelantielle ja eteenpäin esim. Arabiaan tai Oulunkylän asemalle.

Tämä yhdistäisi linjojen 4, 9, 10, 1 ja 6 päät, korvaisi linjan 57 liikennettä ja syöttäisi matkustajia juniin Ilmalassa ja Oulunkylässä.

(Samalla myös linja 4 haaroitettaisiin pohjoisessa, jolloin linja 18 voitaisiin korvata raitioliikenteellä.)

Pasilan tason poikittaislinja, jota onkin kaavailtu, on mielestäni myös tärkeä. Kalasatamasta tai Arabiasta Pasilan kautta Meilahteen ja miksei edelleen Munkkiniemeen ja vaikka Tapiolaan asti.
 
JE sanoi:
Bussiliikennettä voisi korvata ratikoilla paljonkin, jos vain asenneongelma ei vaivaisi. Tuo 70T:n muutos on kieltämättä erittäin houkutteleva, se mm. palauttaisi linjaliikenteen Mäkelänkadun ja Paavalin kirkon väliselle osuudelle Sturenkatua.
Olen samaa mieltä. 70T:n reitillä olevat raitiovaunukiskot eivät kuulu niihin kaikkein kuormitetuimpiin, joten kapasiteettia olisi kyllä hyödynnettäväksi. Oikeastaan on jopa sääli, miten vähällä käytöllä raitiovaunukiskot ovat pohjoisessa kantakaupungissa.

Ainoa ongelma olisi se, että Koskelantien pohjoispuolella asuville 70T:n käyttäjille tulisi yksi kulkuneuvon vaihto lisää ja se ei ainakaan yleensä lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
 
Eiköhän 70T:n pohjoispään suunta olisi aika tavalla potentiaalisimpia pikaraitiotien rakentamissuuntia Helsingissä?
 
Camo Lissabone sanoi:
Ei ole. Sinne kulkee jo rautatie!
Eihän rautatie palvele mm. Pihlajisto - Pihlajamäki - aluetta (noin 10 000 asukasta) lainkaan. Eikä 70T:n palvelualue muutenkaan ole kokonaan rautatien kanssa päällekkäinen.

Tietenkään en tarkoittanut, että 70T sellaisenaan kannattaisi muuttaa pikaratikaksi, vaan sitä, että Vanhankaupungin - Pihlajiston - Pihlajamäen - Malmin suunta olisi varsin järkevä suunta pikaratikalle, jolta olisi esimerkiksi Malmin asemalla vaihto rautatiehen. Tämä lisäisi myös paikallisjunien käyttöä.
 
Takaisin
Ylös