Raitiolinjaston uudistusideointia

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
60
Miten sinä voisit uudistaa raitiolinjastoa? Ainakin joillekin katuosuuksille pitäisi saada uusia linjoja, sillä esim. Sturenkadulla ei ole kulkenut vakituisesti raitiolinjaa vuoden 2017 jälkeen, viime kesänä sillä kuitenkin ajettiin ratatöiden takia. Lisäksi voisi tulle kokonaan uusia linjoja sekä raitioliikenteen laajentamista uusille alueille.
 
Ainakin joillekin katuosuuksille pitäisi saada uusia linjoja, sillä esim. Sturenkadulla ei ole kulkenut vakituisesti raitiolinjaa vuoden 2017 jälkeen, viime kesänä sillä kuitenkin ajettiin ratatöiden takia.
Anteeksi, että tartun näin tarkasti yksittäiseen sanaan. Mielestäni ei pidä ajatella koskaan, että jonnekin pitäisi saada linja ilman perusteltua palvelutasotarvetta ja selvää kysyntää. Sturenkadulla on joitain pysäkkejä, mutta parin korttelin välein menee raitiolinjat, jotka kuljettavat myös matkustajia. Liikenne on taloudellisesti järkevämpää järjestää Sörnäisten metroaseman kautta, koska metroasemalta monet vaihtavat ja tällöin sieltä kulkee suurempi matkustajamäärä eikä kierto Sörnäisten kautta montaa minuuttia kestä. Tarve linjalle ei ole, että muutama ihminen tarvitsee joukkoliikennettä, vaan kun sillä saadaan joukot sen kyytiin.

En itse pidä kovin järkevänä ajattaa Sturenkatua, koska vaihtoyhteydet ovat lähes olemattomat, toisin kuin Sörnäisten kautta. Kilpailevat linjat taas syövät toistensa kannattavuutta.
 
Anteeksi, että tartun näin tarkasti yksittäiseen sanaan. Mielestäni ei pidä ajatella koskaan, että jonnekin pitäisi saada linja ilman perusteltua palvelutasotarvetta ja selvää kysyntää. Sturenkadulla on joitain pysäkkejä, mutta parin korttelin välein menee raitiolinjat, jotka kuljettavat myös matkustajia. Liikenne on taloudellisesti järkevämpää järjestää Sörnäisten metroaseman kautta, koska metroasemalta monet vaihtavat ja tällöin sieltä kulkee suurempi matkustajamäärä eikä kierto Sörnäisten kautta montaa minuuttia kestä. Tarve linjalle ei ole, että muutama ihminen tarvitsee joukkoliikennettä, vaan kun sillä saadaan joukot sen kyytiin.

En itse pidä kovin järkevänä ajattaa Sturenkatua, koska vaihtoyhteydet ovat lähes olemattomat, toisin kuin Sörnäisten kautta. Kilpailevat linjat taas syövät toistensa kannattavuutta.
Sturenkadulla oli kulkenut raitiolinja yli 60 vuotta ennen vuotta 2017. Siksi mielestäni sinne pitäisi taas saada raitiolinja, kuten myös Toiselle linjalle.
 
Sturenkadulla oli kulkenut raitiolinja yli 60 vuotta ennen vuotta 2017. Siksi mielestäni sinne pitäisi taas saada raitiolinja, kuten myös Toiselle linjalle.
Se, että jossain on ennen mennyt jokin linja, on mielestäni huono peruste. Ihmisten liikkumistottumukset, kuin myös koko linjaston perusrakenne on nykypäivänä aivan eri kuin vaikka 1900-luvun puolessa välissä.

Nykyvalossa ei noita pysäkkejä (Sturenkadulla) edes vastaavine suojatie-ratkaisuineen saisi olla olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sturenkatu on Helsingin jämähtäneen kaupunkisuunnittelun uhri. Kyllä sielläkin kannattaisi ratikoita ajaa, jos pysäkkien ympäristössä olisi enemmän ihmisiä, ja toisaalta Sturenkadun päistä jatkuvassa kaupungissa olisi enemmän ihmisiä. Niin asuntoja, työpaikkoja kuin arjen palveluita ja vapaa-ajan juttujakin.
 
Sturenkatu on Helsingin jämähtäneen kaupunkisuunnittelun uhri. Kyllä sielläkin kannattaisi ratikoita ajaa, jos pysäkkien ympäristössä olisi enemmän ihmisiä, ja toisaalta Sturenkadun päistä jatkuvassa kaupungissa olisi enemmän ihmisiä. Niin asuntoja, työpaikkoja kuin arjen palveluita ja vapaa-ajan juttujakin.
Tässä on lähinnä liikennejärjestelmän ja liikennesuunnittelun nykyiset prioriteetit hieman vastassa. Maankäyttöhän kehittyy jatkuvasti tuon reitin ympäristössä. Konepajan alueen itäiseen päätyyn rakentuu uutta. Vallilan toimistoalueenkin pitäisi muuttua hieman vapaa-aikapainotteisemmaksi lähivuosina Teollisuuskadun käytävän periaatteiden mukaisesti. Valitettavasti Sturenkadun nykyinen rooli on toimia koillisen Helsingin autoränninä kohti läntistä kantakaupunkia. Kahvilat, kaupat tms. "kohteet" pääsisivät ehkä leviämään kadunvarsille, jos liikennettä olisi vähemmän. Samalla ratikallekin voisi löytyä tarvetta. Reitin osalta nykyisen 70:n eteläpään korvaaminen ei välttämättä olisi huonompi idea. Se tietysti vaatisi puolen kilometrin pituisen uuden radanpätkän sekä parempaa integraatiota Lahdenväylän bussilinjoihin.

Mutta kaikki tämä vaatisi merkittävän muutoksen Helsingin liikennepolitiikkaan. Tuollaista katua ei noin vain hiljennetä ilman paljon laajempia vaikutuksia/muutoksia.
 
Voisiko tähän ketjun otsikkoon lisätä tiedon, että tämä on fantasia-tason hahmotelma eikä oikea uudistus, jotta ei sekoitu oikeisiin uudistuksiin.
 
Takaisin
Ylös