Reissujuna

Käsittääkseni suomalaisissa junissa ei enää vuosiin ole ollut I-luokkaa. Extra-osastohan on rakennettu normikonseptilla, joka on E-luokka eli vanhan jaottelun mukaan kaiketi II. Ekaluokan matkustajavaunujen koodi oli C, ja sitä ei Suomen radoilla ole nähty kotimaanliikenteessä aikoihin (joku vr-läinen tai joku asiaan muuten perehtynyt täsmentänee, milloin C jäi historiaan).
Reissujuna voisi olla hyvä konsepti yhteistyössä lomapaikkojen kanssa. Tällaisia linjoja voisivat olla ainakin Kemi-Kolari ja Joensuu-Nurmes-Vuokatti. Varmaan on muitakin. Turistijunan liittäminen paikalliseen liikkumistarpeeseen sattaisi olla mielenkiintoinen testi...
 
Kaupallisena terminä 1. luokka taisi jäädä kotimaisista junista lopullisesti pois vuonna 2006, jolloin silloiset Cx-vaunut muutettiin 2. luokan vaunuiksi Expt. Kahta vuotta aiemmin 1. luokka oli poistunut sinisestä kalustosta (silloin Ci-vaunut muutettiin Eipt-sarjaan ja CEi-vaunut Ei-sarjaan). Pendolinoissa ja aikanaan käytössä olleissa IC2-junissa ensimmäisen luokan korvikkeena oli Business-luokka (Business tuli vuonna 2006 kaikkiin InterCityihin). Etenkin Pendolinoissa Businessin mukavuus oli verrattavissa ensimmäiseen luokkaan. Nyttemmin Business on korvautunut Ekstralla, josta yllä on aika paljon kirjoiteltu.
 
Suomalaisten ostovoima on heikko, joten kysyntää laadulle on vähän senkin takia. Lisäksi materialismiin perustuva elämäntapamme merkitsee, että kaikkea halutaan paljon ja pienemmällä hinnalla, ja tämä edellyttää tinkimistä tasosta.
 
Itse haluaisin matkustaa suomalaisen tai suomalaisille suunnatulla reissujunalla esim Tallinnasta Berliiniin.

Mä olen tätä kovasti miettinyt, kun niin moni on sanonut, että Tallinnan tunnelin hyöty olisi se, että pääsisi junalla Suomesta Keski-Eurooppaan. Kuka sellaista junayhteyttä ihan oikeasti käyttäisi?

Sen ymmärrän, että junista erityisesti kiinnostuneet eli harrastajat tykkäisivät, ja lentopelkoisetkin, mutta heidän määränsä ei mitenkään riitä yhteyttä ylläpitämään. Parhaimmillaankin juna olisi kymmeniä kertoja lentoa hitaampi ja todennäköisesti hirvittävän paljon kalliimpi. Ja vaikka lentoliikenteen loppua kuinka povataan, niin hinnat sen kuin laskevat ja konevalmistajat esittelevät toinen toistaan suurempia myyntiennusteita tuleville vuosille ja vuosikymmenille. Ei se lentoliikenne mihinkään lopu.

Eikö Euroopasta ole lopetettu pitkiä yöjunia muutenkin aika lailla?

Sitten kun voitan muutaman miljoonan lotossa, ostan junan ja aloitan kansainvälisen liikenteen Ulan Batoriin just because I can. Se vasta olisi jotain, kun Eija kuuluttaisi Helsingin asemalla: "Pikajuna P21 Ulan Batoriin lähtee raiteelta 7. Junassa on ravintola. Hyvää matkaa." Ihan sama onko siellä matkustajia vai ei, mutta perille pääsee – raideleveys on sama Mongoliassa asti.
 
339-DF, junamatka Suomesta Keski-Eurooppaan on tällä hetkellä vain marginaalisesti hyödyllinen konsepti, jos kohta itse voisin olla kiinnostunut kokeilemaan. Tallinnan-tunnelin suurin käyttäjämäärä tulisi paikallisliikenteestä, ja lisäksi se lyhentäisi tavarakuljetusten matkaa ja kilpailisi laivaliikenteen kanssa rahtimarkkinoilla.

On totta että tilanne on ristiriitainen. Lentoliikenne kasvaa, mutta samaan aikaan ei ole esitelty mitään uskottavaa roadmappiä muille kuin öljykäyttöisille lentomoottoreille. Lentoliikenteen loppu vaikuttaa kaukaiselta, mutta asiat eivät aina etene lineaarisesti, ja siksi olisi Suomen kannalta hyvä rakentaa valmiutta tulla toimeen myös ilman lentoliikennettä olevassa tulevaisuusskenaariossa. On myös mielenkiintoisia heikkoja signaaleja, jotka puhuvat junan puolesta: lento-juna-substituutio on ollut viime vuosikymmenet kilometreissä mitattuna pidentymään päin kun junamatkat ovat nopeutuneet. Muutaman viime vuoden aikana olen ollut havaitsevinani myös sellaisen trendin (sekä omassa käyttäytymisessä että ympäristöä seuratessa), että lyhyt matka-aika ei ole enää kaikki kaikessa, kun matka-aikaa voi teknologian ansiosta hyödyntää paremmin työhön ja viihtymiseen. Esim. Tampere-Helsinki Onnibussissa menee psykologisesti mitattuna aivan riittävän nopeasti, kun iPadillä voi puuhastella kaikkea netissä, jopa katsella uutisia tai muita videoita liikkuvana kuvana. Aikaisemmin mikä tahansa muu kuin nopein junamatka tuntui liian tuskallisen hitaalta.

Kyllä sitäpaitsi Suomi - Keski-Eurooppa -junalle löytyisi matkustajia ainakin sitä kautta, että junat voivat pysähdellä matkalla ja näin tarjota lukuisan määrän lyhyempiä yhteyksiä. Suomen sisällä Rovaniemi-Helsinki -junassa harva saattaa matkustaa koko matkaa: joku matkustaa Rovaniemi-Oulu, joku toinen Kemi-Kauhava ja kolmas Tampere-Riihimäki. Aika pitkälti kyse on "build it and they will come" -ilmiöstä. Tarjonta luo kysyntää.

Käyttötarkoitus lentoliikenteen korvaajana on tällä hetkellä marginaalinen, mutta kuitenkin sellainen tulevaisuuden jokerikortti, johon kannattaisi satsata varmuuden vuoksi. Tosin yhteyteen liittyy myös kansainvälispoliittisia epävarmuuksia: Venäjä uhittelee Baltian maille ja pahimmillaan saattaisi kaapata korridorin jostain kohtaa kontrolliinsa. Pitkällä aikavälillä tuskin näin käy, mutta kaikenlaisia lyhyen aikavälin uhkia on olemassa. Jos ajatellaan Suomen huoltovarmuutta, yhteydet maata pitkin (ja meren yli) Ruotsiin ja Norjaan (myös Jäämerelle) pysynevät potentiaalisesti tärkeinä.

P.S. Kävin kesälomalla pikakäynnillä Lapissa, Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Matka Suomesta Jäämerelle on loppujen lopuksi lyhyempi kuin olin koskaan tajunnut. Ja Suomi käsittämättömän iso. Mutta silti paluumatkalla onnistuin taittamaan matkan Kiirunasta Tampereelle yhdessä päivässä: Kiiruna-Kemi autolla, mistä Kemi-Tampere junalla ja illaksi kotiin nukkumaan. Tämä antaa uskoa sille että vastaava pätkä junamatkana on ihan realistinen johonkin muuhunkin suuntaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pendolinoissa on tosiaan 2+1-istuimet, Edb-vaunuissa on istuimet 2+2 mutta niistä myydään vain 2+1. Paitsi jos juna on täynnä, konduktööri saattaa myydä myös nuo "ylimääräiset" paikat. Kahvi on tosiaan ilmaista, mutta se keitetään lähtöasemalla ja tuodaan termariin odottamaan saapumista perille. Oulussa keitetty kahvi on Helsingissä melkoista tervaa. Keksit ovat kuivia ja yksittäispakattuja.

Olen joskus ykkös- eikun business- eikun ekstra-luokassa matkustanut, jos sieltä on väljemmin tilaa saanut, mutta juuri muuta ei rahalleen vastineeksi saa.

Viime aikoina olen varsin paljon matkustanut tässä ekstra-luokassa. Keksit ovat kyllä tyystin kadonneet lippujen halpuuttamisen myötä...
 
Sen ymmärrän, että junista erityisesti kiinnostuneet eli harrastajat tykkäisivät, ja lentopelkoisetkin, mutta heidän määränsä ei mitenkään riitä yhteyttä ylläpitämään. Parhaimmillaankin juna olisi kymmeniä kertoja lentoa hitaampi ja todennäköisesti hirvittävän paljon kalliimpi. Ja vaikka lentoliikenteen loppua kuinka povataan, niin hinnat sen kuin laskevat ja konevalmistajat esittelevät toinen toistaan suurempia myyntiennusteita tuleville vuosille ja vuosikymmenille. Ei se lentoliikenne mihinkään lopu

Eikö Euroopasta ole lopetettu pitkiä yöjunia muutenkin aika lailla?

Minä ajattelin lähinnä sellaista epäsäännöllistä "charter-junaa" tai "risteilyjunaa" Tallinnasta keski-Euroopan suuntaan. Niitä ajetaan nykyisinkin toiseen suuntaan, mm "Amber Train" mutta suunta on siis väärä suomalaisia ajatellen. Tilausjuna voisi olla myös johonkin teemaan yhdistetty, esim johonkin keski-Europassa järjestettävään urheilu- tai kulttuuritapahtumaan. Olisi vaihtoehto bussilla tai omalla autolla matkustamiselle tai Ruotsin/Tanskan kautta junalla matkustamiselle jolloin vaihtojen määrä olisi pienempi.

Lentoliikenteellä on myös sellainen ominaisuus että kapasiteetti on rajattu, ja lippujen hinnat nousevat ja lennot varataan nopeasti loppuun aina niillä lennoilla jotka menevät jonnekin jossa on jokin massatapahtuma tai lomakausi on päällä. Embraeriin tai tumppi-Airbusiin mahtuu vain n 100 matkustajaa. Pitkään junaan 500.

Sitten kun voitan muutaman miljoonan lotossa, ostan junan ja aloitan kansainvälisen liikenteen Ulan Batoriin just because I can. Se vasta olisi jotain, kun Eija kuuluttaisi Helsingin asemalla: "Pikajuna P21 Ulan Batoriin lähtee raiteelta 7. Junassa on ravintola. Hyvää matkaa." Ihan sama onko siellä matkustajia vai ei, mutta perille pääsee – raideleveys on sama Mongoliassa asti.

Aasiaan eli Kiinaan, Mongoliaan ja entisiin neukkutasavaltoinin pääsee Suomesta ihan hyvin säännöllisillä vuorojunilla jos vaihtaa junaa Moskovassa mutta sitä en nyt tarkoittanut.

janihyvarinen sanoi:
Käyttötarkoitus lentoliikenteen korvaajana on tällä hetkellä marginaalinen, mutta kuitenkin sellainen tulevaisuuden jokerikortti, johon kannattaisi satsata varmuuden vuoksi. Tosin yhteyteen liittyy myös kansainvälispoliittisia epävarmuuksia: Venäjä uhittelee Baltian maille ja pahimmillaan saattaisi kaapata korridorin jostain kohtaa kontrolliinsa. Pitkällä aikavälillä tuskin näin käy, mutta kaikenlaisia lyhyen aikavälin uhkia on olemassa. Jos ajatellaan Suomen huoltovarmuutta, yhteydet maata pitkin (ja meren yli) Ruotsiin ja Norjaan (myös Jäämerelle) pysynevät potentiaalisesti tärkeinä.
Suomen vientiteollisuus länteen on kautta aikojen ollut liian bulkkitavarapainotteinen, ja kulutustavaravienti Skandinaviaan verrattuna heikkoa koska tavaraa on ollut pakko kuskata laivoilla.

t. Rainer
 
Reissujuna matkaa ensimmäistä kertaa lauantaina 4. maaliskuuta yhteistyössä Haapamäen kanssa. Helsingistä Salpausselälle ja takaisin kisavieraita kuljettaa museoveturin vetämä olympia-aikainen matkustajavaunu. Vuorot eivät pysähdy Lahdessa, vaan ajetaan Pasilan ja Tikkurilan kautta oikorataa pitkin suoraan Salpausselälle. RJ:n netistä ja Facebookista löytyy lisätietoja kyytiin halajaville.
 
Takaisin
Ylös