Tallinnan uudet ratikat

Liittynyt
3 Maaliskuu 2009
Viestit
72
Heips!

Tossa pari viikkoa sitten käväsin Tallinnassa ja yllätyin uusista ratikoista siellä. Olin kyllä tietoinen että osa raideliikenteessä on tauolla joitenkin korjaustöitten takia, mutta samaan syssyyn tulee sinnekkin uusia ratikoita. Hienoa - ja toisaalta olen missannut pahasti jonkun uutisen. Osaako kukaan kertoa alla olevien ratikoitten "historian"... :cool::wink::cool:

https://instagram.com/p/8GIu51y8tw/
 
Eikös mennyt niin, että Viro teki vaihtokaupat Espanjan kanssa. Viro sai raitiovaunuja ja Espanja päästöoikeuksia. Muutama raitiovaunu maksetaan rahalla. Ensimmäinen vaunu 501 tuli Viroon joulukuussa, ja näinkin sen varikolla 1.1.2015.

Uudet raitiovaunut liikennöivät Tondin linjoilla 3 (Kadriorg) ja 4 (Ülemiste). Koplin linjoilla 1 ja 2 ajetaan vain Tatroilla. Huhtikuussa Tallinnassa vieraillessani oli uusia raitiovaunuja liikenteessä yksi kappale numeroltaan 501 (vain linjalla 3, nelosen verkko oli remontissa). Viikko sitten suurin näkemäni numero oli 512. Ihan jokaista numeroa en nähnyt, vaan kolme jäi näkemättä. Vietin koko viikonlopun Lasnamäellä, joten näin vain linjojen 2 ja 4 vaunuja. Linjalla 3 saattoi olla nämä kolme puuttuvaa numeroa ja lisäksi vaunuja vielä suuremmalla numerolla.
 
Linkkaamasi uutinen on kolme vuotta vanha.

Miten mahtavat vaunut toimia Tallinnassa? Onko lastentauteja ollut paljon, entä käyttöaste? Onko huolloista olemassa sopimus CAFin kanssa, vai tekeekö liikennelaitos itse kaiken?
 
Kolme vuotta sitten nimiasiasta päätettäessä (mikä ei tällä foorumilla ollut aiemmin esiin tullut) uusia vaunuja ei liikenteessä vielä ollut, nyt on, koko sarja. Kiintoisa kysymys tuo huoltopuoli, jos joku sen tietää, kertokoon.
Omien matkustuskokemusteni perusteella vaunut toimivat hyvin, ja ainakaan lentokenttälinjalla 4 ei muunlaista kalustoa ole enää käytettykään.

Jos suunnitelmat linjaston jatkamisesta kauemmas toteutuvat, varmaan tarvitaan lisää uusia vaunuja, ja varmasti sellaisessa tilanteessa hyväksi havaitun sarjan kehittäminen on hyvinkin mahdollista.
 
Jos suunnitelmat linjaston jatkamisesta kauemmas toteutuvat, varmaan tarvitaan lisää uusia vaunuja, ja varmasti sellaisessa tilanteessa hyväksi havaitun sarjan kehittäminen on hyvinkin mahdollista.

Tuohon liittyen löytyi foorumilta tuollainen viesti marraskuulta:

Tallinna hankkii lisää uusia ratikoita. Kilpailuletaan 8 uutta + optio 20 lisäratikkaan. Hankintahinnaksi ratikkaa kohden arvioidaan 2,5 miljoonaa euroa.

Varmaa on myös sataman ratikan rakentaminen, mille on 2-3 eri vaihtoehtoa.

Lisäksi mainitaan, että koko ratikkalinjastoa varten tarvitaan 52 ratikkaa, joista 20 on uusia CAFeja, 7 remontoituja tsekkiläisiä ja 7 tsekkiläistä remontoidaan vielä lisää.

http://www.err.ee/642982/sadama-trammiliin-tuleb-tallinn-valmistub-uusi-tramme-soetama

Itselläni ei ole tietoa, onko tuosta ollut jotain tuoreempaa uutisointia.
 
Linkkaamasi uutinen on kolme vuotta vanha.

Miten mahtavat vaunut toimia Tallinnassa? Onko lastentauteja ollut paljon, entä käyttöaste? Onko huolloista olemassa sopimus CAFin kanssa, vai tekeekö liikennelaitos itse kaiken?

Erittäin mahtavasti toimiva värinäyttö katossa. Näyttää vaunun sijainnin katuverkossa ja seuraavat pysäkit kartalla kuvattuna. Huippuidea !
 
Omien matkustuskokemusteni perusteella vaunut toimivat hyvin, ja ainakaan lentokenttälinjalla 4 ei muunlaista kalustoa ole enää käytettykään.
Olen seurannut aikatauluja säännöllisesti, niin nelosen kalusto on ollut jatkuvaa säätöä, mikä on päivitetty ihan aikatauluihinkin. Jotkut viikot on pärjätty uusilla vaunuilla, kun taas usein on ollut kaksi korkealattiaista vuoroa.
 
Tallinnan kaupungin liikennelaitoksen (TLT) korruptiosähläysten takia tuo ratikkahanke on ollut jäissä, mutta taas tänään uutisoitiin vähintään 8 ratikan hankinnasta (+ 15-20kpl optiot). Hinnoista sen verran, että edellisen 20kpl erän hinnaksi mainitaan 2,2 miljoonaa kappaleelta ja nyt arvioidaan hinnan olevan noin 2,4 miljoonaa.

Eli kovat ovat lähiaikojen investoinnit ilmaisen joukkoliikenteen Tallinnassa, kun huomioidaan hiljattainen 100 kaasubussin suunnitelma.

https://www.err.ee/870139/tlt-plaanib-osta-vahemalt-kaheksa-uut-trammi

---------- Viestit yhdistetty klo 19:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:51 ----------

En nyt muista onko foorumilla ollut juttua näistä Tallinnan "uusista" retroratikosta, ensmmäinen ilmestyi ajoon noin vuosi sitten. Nyt käsittääkseni koko sarja on remontoitu.

Tässä kuvia ensimmäisestä:

http://www.pealinn.ee/tallinn/fotod-ja-video-sinine-retrotramm-konstantin-soidutab-kadriorgu-n203311
 
Takaisin
Ylös