Joissakin Euroopan maissa on käytössä tasaminuuttiaikataulu (esim. Alankomaat, Belgia ja Sveitsi) sekä koordinoidut ja lyhyet vaihtoajat asemilla (erityisesti Sveitsissä). Saksan Deutschlandtakt-hanke pyrkii samaan Saksan rautateillä. Olisiko tämä hyvä idea myös Suomessa? Erityisesti Etelä-Suomen rautateillä tunnin vuoroväli on usein tarpeen, joten tuntikohtainen kapasiteetin optimointi ei usein ole järkevää (ks. Helsinki–Tampere-radan aikataulurakenne).
Ratahankkeiden ensisijainen vaatimus ei olisi matka-ajan nopeuttaminen radan päätepisteiden välillä, vaan toimivuus muun liikenteen kanssa. Ratahankkeilla siis pyrittäisiin lyhentämään vaihtoasemien väliset matka-ajat vähän alle 30, 60, 90 minuutin jne. pituisiksi, eikä vain sokeasti heitettäisi rahaa parin minuutin nopeutuksen.
Säännölliset ja lyhyet vaihtoyhteydet voisivat johtaa selkeästi korkeampiin matkustajamääriin mm. Kotkan radalla. Lappeenrannan ja Kotkan välisestä 10-13:sta päivittäisestä yhteydestä vain 1-2:lla on alle 30 minuutin vaihto Kouvolassa. Mikkelin suuntaan on hieman parempi 3/8 tai 3/9 riippuen päivästä. Joka tapauksessa lähes tunnin tuhlaaminen Kouvolassa ei varmaan kannusta junan käyttöön.
Tasaiset vuorovälit ja junien kohtaaminen asemilla samaan aikaan helpottaisi myös pienempien kaupunkiseutujen ja maaseutubussien aikataulusuunnittelua. Junasta tulevat matkustajat saapuisivat pysäkille aina samalla minuutilla, jolloin kierrot olisi yksinkertaista suunnitella; sama kuvio toistuisi joka tunti.
Ratahankkeiden ensisijainen vaatimus ei olisi matka-ajan nopeuttaminen radan päätepisteiden välillä, vaan toimivuus muun liikenteen kanssa. Ratahankkeilla siis pyrittäisiin lyhentämään vaihtoasemien väliset matka-ajat vähän alle 30, 60, 90 minuutin jne. pituisiksi, eikä vain sokeasti heitettäisi rahaa parin minuutin nopeutuksen.
Säännölliset ja lyhyet vaihtoyhteydet voisivat johtaa selkeästi korkeampiin matkustajamääriin mm. Kotkan radalla. Lappeenrannan ja Kotkan välisestä 10-13:sta päivittäisestä yhteydestä vain 1-2:lla on alle 30 minuutin vaihto Kouvolassa. Mikkelin suuntaan on hieman parempi 3/8 tai 3/9 riippuen päivästä. Joka tapauksessa lähes tunnin tuhlaaminen Kouvolassa ei varmaan kannusta junan käyttöön.
Tasaiset vuorovälit ja junien kohtaaminen asemilla samaan aikaan helpottaisi myös pienempien kaupunkiseutujen ja maaseutubussien aikataulusuunnittelua. Junasta tulevat matkustajat saapuisivat pysäkille aina samalla minuutilla, jolloin kierrot olisi yksinkertaista suunnitella; sama kuvio toistuisi joka tunti.