Tulevat varikkoratkaisut

Rupesin uudemman kerran miettimään kuinka ahdasta tulee Kruunusiltojen vaunujen saapuessa ja kun uusi Koskelan varikko on edelleen työmaana. Ruskeasuon varikolle sanottiin hankesuunnitelmavaiheessa mahtuvat koko nykyinen vaunusto (122), mutta nyt uusimpia asiakirjoja katsoessa luku on 70 28-metristä ja 30 35-metistä, mikä on hattumatikalla suunnilleen 110 28-metristä.

Töölön varikolle mahtuu SRS:n sivujen kartan mukaan 27 välipalavaunua vanhemman kaluston lisäksi siten, että sillä kuinka päin vaunut ajetaan sisään on väliä. Ilmeisesti kyse on joko leveydestä tai yliheitosta, todennäköisesti jälkimmäisestä, koska muistelisin jonkun sanoneen, että Articitkin mahtuvat halliin leveyden puolesta, mutta vain joka toiselle raiteelle. Ja Articeitahan sielläkin tiettävästi säilytetään. Toinen juttu on sitten miten mahtuvat silloille tilatut jokerivaunut, kun nehän ovat kantakaupunki-Articeja vielä 2cm leveämpiä. Nimittäin kahden kantakaupunkivaunun väliin jää halliraiteilla 8-16, joilla ei ole vanhempaa kalustoa lisäksi sen verran tilaa, että jos toisen tilalle saisi pikaratikan ja niitä saisi joka toiselle raitelle eli 6kpl Töölöön säilytykseen se vapauttaisi Ruskeasuolta tilaa 8:lle kantakaupunkivaunulle eli nettona kahden vaunun verran.

Eli kun Ruskeasuolla on tilaa 30:lle pikavaunulle, mutta niitä on kaikkiaan 23 ja jos 6 niistä saa muualle, niin sinne mahtuu 17 pikavaunun lisäksi 87 kantakaupunkivaunua. Töölööseen taas 21+6 eli kaikkiaan yhteensä 108+23, jolloin tilaa pitäisi vielä olla lisäksi 14 kantakaupunkivaunulle. Jonkin verranhan vaunuja on huollossa myös, mutta saako Vallilaan vaunuja säilytykseen tuon verran. Tuossa pari vuotta vanhassa varikkosuunnitelmassa sanotaan, että pakottavassa tarpeessa voisi säilyttää myös siellä, muttei mitään määrää mainita.

Kruunusiltojen liikenteenhän pitäisi alkaa 2027 alusta, mutta Koskelan valmistumisen tämänhetkinen arvio on 2028 lopulla, eli jopa kaksi vuotta olisi tuossa välissä ja vaunuthan toivon mukaan saapuvat jo ennen sitä. Liikenteen aloittamiseen tarvitaan jokerivaunuja aivan minimissään kai vain 9+varavaunut, jolla saadaan ajettua Yliskylän linjaa. Toisaalta, jos Kalasataman ja Haakoninlahden linjoja ajetaan mielummin jokerivaunuilla, ja muillakaan linjoilla ei ole tarvetta koko lopulle kalustolle, niin vanhimpia välipaloja saatetaan siirrellä siinä vaiheessa johonkin pressuhalliin pois tieltä.
 
Töölön varikolle mahtuu SRS:n sivujen kartan mukaan 27 välipalavaunua vanhemman kaluston lisäksi siten, että sillä kuinka päin vaunut ajetaan sisään on väliä. Ilmeisesti kyse on joko leveydestä tai yliheitosta, todennäköisesti jälkimmäisestä, koska muistelisin jonkun sanoneen, että Articitkin mahtuvat halliin leveyden puolesta, mutta vain joka toiselle raiteelle. Ja Articeitahan sielläkin tiettävästi säilytetään. Toinen juttu on sitten miten mahtuvat silloille tilatut jokerivaunut, kun nehän ovat kantakaupunki-Articeja vielä 2cm leveämpiä. Nimittäin kahden kantakaupunkivaunun väliin jää halliraiteilla 8-16, joilla ei ole vanhempaa kalustoa lisäksi sen verran tilaa, että jos toisen tilalle saisi pikaratikan ja niitä saisi joka toiselle raitelle eli 6kpl Töölöön säilytykseen se vapauttaisi Ruskeasuolta tilaa 8:lle kantakaupunkivaunulle eli nettona kahden vaunun verran.

Ei ole asiasta mitään tietoa, mutta olisiko 601:tä säilytetty Töölössä silloin kun se ajoi linja 4S Ooppera-Kauppatori?
 
Takaisin
Ylös