Vantaan ratikka

Vantaan kaupunkitilalautakunnan käsittelyssä on ollut ratikan tilavaraukset Länsi-Vantaalle.

Eli tämän ratikan jälkeisille projekteille tilan varaaminen. Esitetyssä esimerkkilinjastossa on lähinnä muualta tulevien linjojen häntiä (Raide-Jokeri 2, Matinkylä-Leppävaara jatke, Vihdintien toinen vaihe), mutta myös toinen Vantaan sisäinen linja ns. Vantaan ratikka 2, joka kulkee lännestä Lentoasemalle.

Uutena verrattuna Yleiskaavan runkoverkkoon ovat raitiotieyhteys Myyrmäestä Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksestä edelleen Pähkinärinteeseen, joka on tarkoitettu Raide-Jokeri 2:n jatkeeksi idästä tullessa. Lisäksi kolmesta linjastoskenaariossa (Perus, Laaja, Maksimi) kahdessa laajemmassa Vihdintien linja kulkee Martinlaakson asemalle asti ja Espoosta tuleva linja Kaivokselaan Vantaanlaaksontien risteykseen asti.

Myyrmäen asemalla pysäkki jää aika kauas asemasta. Nykyisen terminaalin kadunvarsilaiturien kanssa samojen korttelien kohdalle, vaikkakin osittain etelämmäksi. Junaradan alle on myös piirretty vinolaitureita busseille Punamultapolulle. Ratikan puolenvaihtopaikka sijaitsee siinä, mistä bussit ajavat nyt ulos terminaalista ja se katakaisee käännöksen pohjoiseen terminaalilta. Ilmeisesti bussien on tarkoitus ajaa nykyistä terminaalia vinolaitureille ja Punamultakujan kautta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Myyrmäen asemalla pysäkki jää aika kauas asemasta. Nykyisen terminaalin kadunvarsilaiturien kanssa samojen korttelien kohdalle, vaikkakin osittain etelämmäksi. Junaradan alle on myös piirretty vinolaitureita busseille Punamultapolulle. Ratikan puolenvaihtopaikka sijaitsee siinä, mistä bussit ajavat nyt ulos terminaalista ja se katakaisee käännöksen pohjoiseen terminaalilta. Ilmeisesti bussien on tarkoitus ajaa nykyistä terminaalia vinolaitureille ja Punamultakujan kautta ulos.
Aika pahasti silmille hyppäsi tuo Myyrmäen liikennevaloliittymien tiheys. Olikohan tämä nyt ihan kaupunkiratikkana tarkoitus toteuttaa
 
En tiedä oliko tämä ketju tarkoitettu erityisesti Vantaan ratikoihin liittyväksi vai tähän ensimmäiseksi rakennettavaan. Joka tapauksessa Vantaa on julkistanut Allianssien kilpailutuksen ryhmittymät:

Alla suora kopio ryhmittymistä:

Vantaan ratikan rakentamisesta neuvotteluihin on etenemässä seuraavat ryhmittymät:​

Ryhmittymä GREAT:

  • GRK Suomi Oy
  • Kreate Oy
Ryhmittymä RATVA – Ratikka Vantaalle:

  • YIT Infra Oy
  • NRC Group Finland Oy
Ryhmittymä Teli:

  • Skanska Infra Oy
  • Skanska Talonrakennus Oy
Ryhmittymä Valssi:

  • Destia Oy
  • Destia Rail Oy

Vantaan ratikan suunnittelusta neuvotteluihin on etenemässä ryhmittymät:​

Ryhmittymä tRamWise:

  • Ramboll Finland Oy
  • Sitowise Oy
Ryhmittymä Valtikka:

  • AFRY Finland Oy
  • SWECO Finland Oy
  • WSP Finland Oy
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä. Mulla ei ole vahvaa mielipidettä suuntaan eikä toiseen, mutta mielelläni kuulisin valistuneita mielipiteitä siitä, kumpi on parempi – yksi vai kaksi allianssia yhtä rataa tekemässä. Kalasatamassahan se lyhyt rata oli myös pätkitty kahtia.

Tuntuu, että tilaajalla on tuplatyö ohjata kahta allianssia ja sitten näiden kahden tulee vielä koordinoida keskenäänkin. Toisaalta ehkä jonkinlaisena hyötynä tulee sitten se, että kun allianssi jotain mokaa, niin se moka koskee vain puolta rataa eikä kuten jokerilla, jossa koko kokonaisuus kaipaa korjausta siltä osin kuin homma ei ole mennyt putkeen.
 
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä.
Vantaan ratikan fb-sivuilla selostettiin tuota juttua eilen seuraavin sanoin: "Mikä allianssi? Vantaan ratikka toteutetaan kahdella allianssilla, jotka kilpailutetaan samanaikaisesti. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema-Tikkurila sekä Tikkurilan tunnelista, ja toinen allianssi hankkeen itäosasta välillä Tikkurila-Länsimäki."
 
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä.
Raja menee Tikkurilassa radan itäpuolella, en tiedä kuinka salaista tietoa tarkempi sijainti on (joten jätän sen spekulointiasteelle toistaiseksi), mutta tunneli kuuluu jokatapauksessa (jo aiemmin julkaistujen tietojen puitteissa) läntiseen osuuteen.

Nyt kun alliansseja on kaksi ja suunnitteluporukoita on kaksi vaihtoehtoa, niin on aika todennäköistä, että molemmat ryhmittymät pääsevät mukaan. Vain kilpailutuksessa ratkeaa kumpi rakentaa kumman. 😀
 
hankkeen itäosasta välillä Tikkurila-Länsimäki
Eli tästä pitää ilmeisesti tulkita, että Helsingille ei ole kelvannut vantaalainen allianssi, vaan pitää vielä huseerata itse siellä kolmantena toimijana. Voi näiden kanssa, millaisen sillisalaatin saavat aikaan. Toivottavasti ei tule kovin paljon yhteensopivuusongelmia.

Monetko liikennevalot Helsingin puolelle tulee?
 
Eli tästä pitää ilmeisesti tulkita, että Helsingille ei ole kelvannut vantaalainen allianssi, vaan pitää vielä huseerata itse siellä kolmantena toimijana. Voi näiden kanssa, millaisen sillisalaatin saavat aikaan. Toivottavasti ei tule kovin paljon yhteensopivuusongelmia.

Monetko liikennevalot Helsingin puolelle tulee?
Itse olen ymmärtänyt, että se Helsingin pätkä kuuluisi (itäiseen allianssiin).

Muistaakseni, kun nopeasti kurkkasin suunnitelmat läpi niin olisi 1, ehkä 2 liikennevaloa Helsingissä. Joka tapauksessa olivat yhdessä ja samassa katusuunnitelmapaketissa.

Katusuunnitelmissa nuo liikennevalot on merkitty vain yhdellä liikennevalokuviolla keskellä risteystä niin ei hirveästi pompannut silmiin. Alunperin katsoin, että olisi vain yksi valo, mutta pakkohan siihen on tulla päättärille vielä, kun ratikka ajaa kadun keskeltä metroasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös