Hakaniemen varayhteys

Liittynyt
8 Lokakuu 2017
Viestit
426
Avataan keskustelua tänne nyt, kun on julkista tietoa, että Hakaniemeen tulee varayhteys Siltasaarenkadun remontin ajaksi.


"Vuoden 2025 keväällä Siltasaarenkadulle tulee raitiovaunuliikenteen katko, jonka aikana remontoidaan radan osuus. Remontin aikana raitiovaunut kääntyvät Ympyrätalon luokse rakennettavassa väliaikaisessa kääntöpaikassa. HSL tiedottaa katkon ajankohdasta ja vaikutuksista oman aikataulunsa mukaan."

Tänne linjasto arvailua ja muuta keskustelua? Käytännössä kiskot tulevat siis Ympyrätalon nurkalta Hämeentielle.

En huomannut, että tätä olisi käsitelty muualla vielä.
 
Hyvä. Saisi jäädä paikoilleen pysyvästi ajatellen kaikkia niitä tilanteita, joissa syystä tai toisesta ei päästä Pitkänsillan yli. Olenko oikeassa, kun oletan, että ristikoiden määrän minimoimiseksi tuo tehdään suunnassa Hämeentieltä Siltasaarenkadulle? Pysäkki kätevästi heti siinä Arena-talon kohdalla, missä se muutenkin on.

Ympyrätalosta puhuminen on ehkä vähän erikoista, jos tuo rata kuitenkin tehdään kiertämään Arena-talo etelän kautta eikä Ympyrätalo?
 
Ympyrätalosta puhuminen on ehkä vähän erikoista, jos tuo rata kuitenkin tehdään kiertämään Arena-talo etelän kautta eikä Ympyrätalo?
Mahtaakohan ideana olla, että päätepysäkkinä toimivat nykyiset Kallion virastotalon pysäkit, jotka sijaitsevat Ympyrätalon vierellä. Myös Hämeentien ratikat menevät nimittäin Arenan talon ohi, joten Arenan taloon viittaminen voisi olla hieman sekavaa.
 
No Areenatalon lenkkinä tuota on suunnittelupiireissä kutsuttu. Molempiin suuntiin raiteet tulevat areenatalon eteläkulmalta. Kyseessä on tilapäinen yhteys
 
Mahtaakohan ideana olla, että päätepysäkkinä toimivat nykyiset Kallion virastotalon pysäkit, jotka sijaitsevat Ympyrätalon vierellä. Myös Hämeentien ratikat menevät nimittäin Arenan talon ohi, joten Arenan taloon viittaminen voisi olla hieman sekavaa.

Ajattelisin myös, että nimenomaan sitä Ympyrä- ja Arena-talojen välissä olevaa pysäkkiä suunnassa pohjoiseen käytettäisiin tässä. Ehkä tuo on sitten selkein tapa ilmaista se. Ympyrätalo on varmaan maamerkkinä kansalle tunnetumpi noista kahdesta.

No Areenatalon lenkkinä tuota on suunnittelupiireissä kutsuttu. Molempiin suuntiin raiteet tulevat areenatalon eteläkulmalta. Kyseessä on tilapäinen yhteys
Meinaatko että se yhteys tehdään kaksisuuntaiseksi? Sehän on kyllä palvelun kannalta parempi ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että se yhteys tehdään kaksisuuntaiseksi? Sehän on kyllä palvelun kannalta parempi ehdottomasti.
Kyllä. Käytännössä mahdollistaa ajon Porthaninkadulta Hämeentielle molempiin suuntiin kiertäen Areenatalon. Hämeentieltä myös Toiselle linjalle ja takaisin (Siltasaarenkadun pätkän kautta)
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan, Hämeentieltä DIAlle! Sehän olis komea poikkeuslinja, vaikkapa DIA-SÖ-ARB. :)
 
Onko tästä varayhteydestä jossain nähtävissä kaavaa tai kaaviota tms? Jäi itselle vielä vähän epäselväksi, millaiset raideyhteydet tulee. Tai osaisikko joku vaikka piirtää jonkun yksinkertaistuksen?
 
Onko tästä varayhteydestä jossain nähtävissä kaavaa tai kaaviota tms? Jäi itselle vielä vähän epäselväksi, millaiset raideyhteydet tulee. Tai osaisikko joku vaikka piirtää jonkun yksinkertaistuksen?
Ei taida julkisesti olla. Yksinkertaisesti raidepari Kallion virastotalon nykyiseltä pysäkin paikalta Hämeentielle. Käytännössä Hesburgerin kiertäen. Karkeasti noin:Screenshot_20240329_183353_Samsung Internet.jpg

Sopisikohan tämä 10 linja päättäriksi Manskun remontin aikana?
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida julkisesti olla. Yksinkertaisesti raidepari Kallion virastotalon nykyiseltä pysäkin paikalta Hämeentielle. Käytännössä Hesburgerin kiertäen. Karkeasti noin:Näytä liitetiedosto 8424

Sopisikohan tämä 10 linja päättäriksi Manskun remontin aikana?
Eli tuo toimisi silmukkana Kallion ympäri tai periaatteessa Hämeentieltä Linjoille, joka saattaisi olla jopa luontevampi? Joskin silloin Porthaninkadulta tulevat linjat olisi vähän mysteeri. Mutta en tiedä, missä määrin nuo edes nojaavat normaaleihin linjoihin nuo poikkeusreitit tuolloin. Tietysti läpiajokin olisi mahdollista Porthaninkadulta Hämeentielle linjan keskellä, mutta en tiedä olisiko siinä mitään järkeä.
 
Eli tuo toimisi silmukkana Kallion ympäri tai periaatteessa Hämeentieltä Linjoille, joka saattaisi olla jopa luontevampi? Joskin silloin Porthaninkadulta tulevat linjat olisi vähän mysteeri. Mutta en tiedä, missä määrin nuo edes nojaavat normaaleihin linjoihin nuo poikkeusreitit tuolloin. Tietysti läpiajokin olisi mahdollista Porthaninkadulta Hämeentielle linjan keskellä, mutta en tiedä olisiko siinä mitään järkeä.
Samaan aikaanhan sijoittuu Mansku 2 eli Oopperalta Reijolankadulle ei ole liikennettä. Tässä saa melkoisen hedelmäpelin tehdä, kun linjoja alkaa uusiksi miettimään 2025.
 
Itse pitäisin todennäköisempänä, että järjestely olisi samankaltainen nykyisen 7-9-vaihdon kanssa Jätkäsaaressa. Päätepysäkistä tulee Hakaniemi, ja esimerkiksi 6<->3 7<->9 vaihtavat numeroita pysäkille.
 
Tiukka käännnös siitä tulee tuollaisena, vaikka väliaikaisena ei kai ole niin väliä mennäänkö alle 25 metrin kaarresäteen. Kartasta karkeasti mittaamalla myötäpäiväinen käännös olisi vain 17 metrin säteellä ilman siirtymäkaarteita, jos ei mennä nykyisen jalkakäytävän puolelle ja korkeintaan 20m jos mennään ihan Areenatalon seinän vierestä.

Mikäli väliaikaiset raiteet ovat tuollaiset, niin odottaisin myös jotain numeronvaihtoa linjojen kesken. Tosin jos 7 ja 9 tuohon katkaistaan, linjoilla Pitkänsillan eteläpuolisten osuuksien matkat tarvitsevat silti jotain palvelua eli näille pitäisi olla jokin pari Kruunuhaan ja Jätkäsaaren välillä. Varmaan sielläkin numeronvaihto eli 7B Kruunuhaasta vaihtuisi 9B:ksi joko Snellmanninkadun tai Kaisaniemenpuiston pysäkillä.

3 ja 6 on sitten toinen juttu. Voiko 3:n esimerkiksi ajaa Helsinginkadun ja Mannerheimintien kautta, mutta sitten 6:lla ei olisi paria Hakaniemessä. Toisaalta sen voisi sitten ajaa Linjoille, mutta silloin taas tulee ongelmia jos Kallion virastotalon pysäkeillä on 7 tai 9:n pohjoiset puolikkaat tasaamassa aikaa eikä 6:n pääse ohi.

3:n tuota reittiä on myös melko päällekkäinen 4:n poikkeusreitin kanssa, mutta sillan eteläpuolelle sitäkään ei voi katkaista kokonaan, kun se hoitaa 10:n osuutta Pikku-Huopalahdessa. Eikä Pikku-Huopalahtea oikein palvele Hakaniemeen katkaistu 3:nkaan. Jos 10 ajaakin sitten Paavalinkirkon sijasta omalla päätepysäkille 3:n voisi ehkä päättää etelästä joko Kauppatorille tai 7 ja 9:n eteläpuolisten pätkien tapaan Kruunuhakaan 6:n pariksi, mutta Kruunuhakaan kaksi linjaparia saattaisi olla turhan paljon.
 
Tulkitsenko siis oikein, että tämä varayhteys on kokonaan kaksisuuntainen silmukka Hämeentie-Siltasaarenkatu-Toinen linja? Eli vähän kuin entinen Arenatalon lenkki, mutta sillä erotuksella, että mahdollistaa käännöt Hämeentien suunnasta saavuttaessa? Siellähän on edelleen Toisella linjalla kiskot paikallaan (yhteen suuntaan), vaikka yhteys Hämeentielle on katkaistu ja ajo Siltasaarenkadulta Toiselle linjalle estetty.

Toinen mahdollisuushan olisi tehdä raideyhteys vain Hämeentien ja Siltasaarenkadun risteykseen, kuten anttiti yllä piirsi, ja kääntää vaunut Linjoilla (tai tosiaan Kallion ympäri ajaen), mutta tämä ei taitaisi palvella kovin hyvin niin suurta liikennemäärää kuin mitä tässä oletettavasti tulee olemaan.
 
Ei taida julkisesti olla. Yksinkertaisesti raidepari Kallion virastotalon nykyiseltä pysäkin paikalta Hämeentielle. Käytännössä Hesburgerin kiertäen. Karkeasti noin:Näytä liitetiedosto 8424

Sopisikohan tämä 10 linja päättäriksi Manskun remontin aikana?
Linjojen 4 ja 10 ajaminen linjojen 3 ja 7 kanssa päällekkäin ei ole minusta perusteltua, jos linjat 4 ja 10 ajavat Hakaniemeen. Linjat 3 ja 10 on reitiltään täysin päällekkäiset Hakaniemen ja Kuusitien silmukan välillä ja linjat 3, 4 ja 10 Hakaniemen ja Töölön tullin välillä tuossa skenaariossa, eivätkä linjat tarjoa yhteyttä keskustaan, vaan kyseessä on selkeästi sekundaarinen yhteys. Lisäksi seiskakin kulkee Hakaniemen ja Töölön tullin välillä. Rajallinen budjetti on paljon järkevämpää käyttää johonkin muuhun kuin raitiovaunuralliin Hakaniemen ja Töölön tullin välillä.
 
Takaisin
Ylös