Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2024

Vielä aikaisin aamulla neuvottiin Keilaniemen päässä korvaavaksi yhteydeksi:

Keilaniemi ja Otaniemi:
Leppävaaraan metro tai bussi 510 Tapiolaan, josta bussi 113, 114 tai 523 Leppävaaraan. Huopalahteen bussi 52.

Aamun kuluessa Espoon päähän on saatu korvaava bussiyhteys:
Keilaniemi-Leppävaara: Bussi 15X/550 kulkee n. 20 minuutin välein. Leppävaarassa lähtöpysäkki on laituri 41 (Kehä I:n sillalla).
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Muualla rataverkolla on kuitenkin päästy onnistuneesti liikkeelle, ja jotkut vaunut kulkevat jopa aikataulussa. Mikäköhän estää PR15:llä liikennöinin, kun kaupunkiratikat kohtaavat vain pienempiä ongelmia? Onko PR15:n banaanin statuksella jotain tekemistä tuon kanssa?
Itse asiassa tämäkin asia on muuttunut huonompaan suuntaan. Keskustaratikkakin keskeytetään. HSL:n päivitetty uutinen.
 
Viimeksi muokattu:
YLEn uutisen kuvista saa sen käsityksen, että vaunuja on jouduttu jättämään jo edellisen liikennöintivuorokauden aikana taipaleelle.
 
Onpa radikaali päätös. Toki lämpötila on nollan pinnassa ja sateen todennäköisyys on korkea mutta luulisi, että tuollainen yhdistelmä toistuu tarpeeksi usein, että siihen olisi kehitetty ratkaisu. Eikö sama käynyt aikaisemmin talvella?
Siellä on aamusta lähtien kolme ollut jonossa jumissa Maunulassa tjms.... edit. Sori yllähän oli jo asiasta....
 
Viimeksi muokattu:
Kalasatamasta Pasilaan ei ole vielä tiedoitettu koeajojen keskeyttämisestä 😀 Lieköjän ajavat, eikös tänään ollut tarkoitus jatkaa banaanin ensiajojen jälkeen ajoja?
 
Raitiovaunuliikenne kantakaupungissa näyttäisi alkaneen ainakin osin käynnistymään. Kaikki ajossa olleet, joita olen havainnut, ovat Articeja.
 
Tähän väliin sellainen mielenkiintoinen tieto, että Tampereella raitiovaunut ovat kulkeneet koko päivän normaalisti. Sielläkin on tullut lunta, mutta se on hiljalleen sulamassa pois.

Ilmeisesti kaupunkien välillä on jonkinlaisia eroja talvikunnossapidossa.
 
Tähän väliin sellainen mielenkiintoinen tieto, että Tampereella raitiovaunut ovat kulkeneet koko päivän normaalisti. Sielläkin on tullut lunta, mutta se on hiljalleen sulamassa pois.

Ilmeisesti kaupunkien välillä on jonkinlaisia eroja talvikunnossapidossa.
Tai sitten säätila on ollut eri. Helsingissä ongelmia on aiheuttanut alijäähtynyt vesisade, joka on jäädyttänyt ajolangat. Ehkä Tampereella sade on tullut vähemmän jäätävässä muodossa.
 
Tähän väliin sellainen mielenkiintoinen tieto, että Tampereella raitiovaunut ovat kulkeneet koko päivän normaalisti. Sielläkin on tullut lunta, mutta se on hiljalleen sulamassa pois.

Ilmeisesti kaupunkien välillä on jonkinlaisia eroja talvikunnossapidossa.
Täällä Tampereella ei nyt lunta ole niin paljoa tullut että ongelmia ois. Kaikki rullaa ihan hyvin ja lumikin on jo sulanut loskaksi ja vedeksi.
 
Helsingin raitioliikenne on iltapäivän (23.4.) kuluessa käynnistynyt uudelleen, käsittäen myös PR15:n.
 
Iltapäivälehtien kommenttiosiota lukemalla sai taas hyvät naurut. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010378604.html "Tämä raitiovaunu on taidettu tilata Espanjasta. Suomen olosuhteet vaativat tänne sopivaa kalustoa." Otanmäki on toki hieman etäällä Espanjasta...edit. Onhan siellä sentään ihan oikeallakin tiedolla oikaistu noita harhaluuloja: " Suomessa valmistettu Skoda Transtechin toimesta, eli ei kelpaa syyksi. "
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin näyttää nyt liikkuvan Bussitutkassa 15 ... Hyvä muistaa että Tampereella ja Helsingissä vähän eri sää samoilla sateilla, toinen on kuitenkin iso kaupunki ja meren rannalla.
 
Kun ei sitä tänne ole kukaan maininnut niin ongelmat ovat lehtitietojen mukaan liittyneet siihen, että kalusto on jo valmisteltu kesäkautta varten, eikä kaluston muuttaminen jäänestoon onnistu riittävän nopeasti. Siten vain mekaaninen jäänpoisto ajolangoista on ollut mahdollista.

 
Takaisin
Ylös