Kalasataman raitiotie

Aika hiljaista tuolla linjalla voi olla niin pitkään kunnes saadaan linjalle jatkot Laajasaloon ja mahdollisesti Töölön puolelle. Vaihdot junasta metroon säilynevät kuitenkin yhä pääosin rautatieasemalla. Vaikka toki Kumpulan Kampukselta ja Hämeentien busseilta on piilevää kysyntää paremmalle yhteydelle Pasilan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tultiin sieltä Kalasatamasta poiskin. Kuten linkin kuvassa näkyy, uudella rataosuudella on Raide-Jokerista tutut nopeusmerkit.
 
Aika hiljaista tuolla linjalla voi olla niin pitkään kunnes saadaan linjalle jatkot Laajasaloon ja mahdollisesti Töölön puolelle. Vaihdot junasta metroon säilynevät kuitenkin yhä pääosin rautatieasemalla. Vaikka toki Kumpulan Kampukselta ja Hämeentien busseilta on piilevää kysyntää paremmalle yhteydelle Pasilan suuntaan.
Luulisin että Arcada ja Arabian seutu tykittää mielellään Pasilaan....
 
Luulisin että Arcada ja Arabian seutu tykittää mielellään Pasilaan....
Yhteys Töölöön voisi myös parantaa Kalasataman ratikan käytettävyyttä ja matkustajamääriä. Tuossa on kyse myös linjastosuunnittelusta.

Tällä hetkellä 2 ja 7 menevät Pasilasta Töölöön ja linja 8 Arabiasta Sörnäisten kautta Töölöön.

Kun Kalasataman ratikka valmistuu olisiko uuden linjan syytä mennä Pasilasta Töölöön/Meilahteen vaikka linjan 7 sijasta?
 
Viimeksi muokattu:
Kun Kalasataman ratikka valmistuu olisiko uuden linjan syytä mennä Pasilasta Töölöön/Meilahteen vaikka linjan 7 sijasta?
Todennäköisesti järkevintä olisi ulottaa Nihdin linja Munkkivuoreen asti, kunhan Huopalahdentielle saadaan kiskot. Vahva poikittaisyhteys, jolla on valmis kysyntä jo nyt.
 
Todennäköisesti järkevintä olisi ulottaa Nihdin linja Munkkivuoreen asti, kunhan Huopalahdentielle saadaan kiskot. Vahva poikittaisyhteys, jolla on valmis kysyntä jo nyt.
HSL:n ratikkakartta 2030:ssä on piirretty 13 Ilmalasta Länsi-Pasilasta Kolmikulmaan v. 2030 Kruunusiltojen 2. vaiheen valmistuessa. Toki eihän tuo mitenkään sitova ole
 
Viimeksi muokattu:
Länsi-Pasilaanhan tuo on edelleen merkitty.
Screenshot 2024-04-29 at 21.50.19.png

Toki siinä vaiheessa muutenkin, kun Kruunuvuorenrantaan kulkee ratikka, kannattaa mieluummin (tai lisäksi) jatkaa linjaa 11 Meilahden suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon seudun linjajako toimisi varmaan parhaiten niin, että seiska hoitaisi Länsi-Pasilan lenkin, kakkosta jatkettaisiin Kalasataman metroasemalle ja Kruunusilloilta tuleva linja (onko se 11 vai 12?) jatkaisi vähintään Meikun sairaalalle, mutta yhtä hyvin se voisi kulkea Munkkaankin. Samalla linjanumeroita tarvittaisiin vähemmän, eikä yhden vaunun jumittaminen tai piuhaongelmat jollakin monen linjan kuormittamalla pätkällä sotkisi koko liikennettä, kuten nykyään kovin herkästi tuntuu olevan käymässä.
Sen verran taikauskoa on syytä olla, että linjanumero 13 tulee varmuudella aiheuttamaan ongelmia. Jos sen perustaminen on mahdollista välttää, se kannattaa jättää perustamatta.
 
Tuon seudun linjajako toimisi varmaan parhaiten niin, että seiska hoitaisi Länsi-Pasilan lenkin, kakkosta jatkettaisiin Kalasataman metroasemalle ja Kruunusilloilta tuleva linja (onko se 11 vai 12?) jatkaisi vähintään Meikun sairaalalle, mutta yhtä hyvin se voisi kulkea Munkkaankin. Samalla linjanumeroita tarvittaisiin vähemmän, eikä yhden vaunun jumittaminen tai piuhaongelmat jollakin monen linjan kuormittamalla pätkällä sotkisi koko liikennettä, kuten nykyään kovin herkästi tuntuu olevan käymässä.
Kalasataman metroasemalle ei ole tulossa kääntösilmukkaa, joten linjaa täytyisi joka tapauksessa jatkaa vähintään Nihtiin asti. Kaivokadun remontin valmistuttua on luontevaa jatkaa Nihdin linjaa keskustan suuntaan, esimerkiksi Kolmikulmalle kuten RAILI2-linjastosuunnitelmassa. Tuon pätkän antaminen hirviölinjalle 2 olisi sekavaa sekä vain pahentaisi häiriöherkkyyttä. Helpompi vain operoida tuota erillisenä linjana 13.
 
Kalasataman metroasemalle ei ole tulossa kääntösilmukkaa, joten linjaa täytyisi joka tapauksessa jatkaa vähintään Nihtiin asti. Kaivokadun remontin valmistuttua on luontevaa jatkaa Nihdin linjaa keskustan suuntaan, esimerkiksi Kolmikulmalle kuten RAILI2-linjastosuunnitelmassa. Tuon pätkän antaminen hirviölinjalle 2 olisi sekavaa sekä vain pahentaisi häiriöherkkyyttä. Helpompi vain operoida tuota erillisenä linjana 13.
Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.
 
Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.
Ainakin kaksi erilaista suunnitelmaa on ollut esillä tuon osalta. Ensimmäinen oli sellainen silmukka, joka olisi kulkenut Redin "läpi" eli Kalasatamankatua pitkin. Sen toteutuminen tuntuu nykytilanteessa erittäin epätodennäköiseltä. Toinen vaihtoehto on silmukka Koksikadun kolmion ympäri. Siihen jopa löytyy tilavaraus kaavasta. Tällä hetkellä ei tosin ole ratikkaprojektia, jonka kanssa sitä olisi luonteva toteuttaa samanaikaisesti. Koksikadun kolmion rakentaminen ajoittuu arviolta 2026-2030 välille, jolloin silmukan voisi periaatteessa rakentaa, jos tarve sille ilmenee lähivuosina.
 
Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.
Niin sanottu "Keskon lenkki" oli tosiaan vielä KaPa-hankkeen alkuvaiheessa mukana toteutuksessa, eli etelästä tullessa olisi Redin jälkeen päässyt kääntymään takaisin tulosuuntaan reittiä Hermannin rantatie – Työpajankatu – Kalasatamankatu – Tukkutorinkuja – Hermannin rantatie.

Tämä kääntölenkki päätettiin kuitenkin pudottaa hankkeen kehitysvaiheessa pois muistaakseni lähinnä siitä syystä, ettei sen hyötyjen arvioitu riittävästi vastaavan kustannuksia...
 
Ajetaanko siellä jo linjaliikennesimulaatiota, kun on linjankin vaunutarpeen mukaiset viisi vaunua ajossa yhdessä? Huomattavaa myös, että kuvissa vaunuissa on järjestysnumero paperilapussa tuulilasissa yhdestä viiteen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös