RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onhan VR:llä myös 50 Sm2-yksikköä...Mahtaako Sm1-kaluston käyttö lisääntyä? Aivan viime viikkoina olen havainnut liikenteessä enää kuusi runkoa: 6028, 6034, 6037, 6041, 6044 ja 6049. Aikatauluihin on merkitty 30.11.2015 alkaen ei-mataliksi vuoroiksi arkisin ruuhka-aikaan huomattavan paljon lähtöjä A-, E-, K-, S- ja U-reiteillä. Sitä aikataulut eivät sitten kerrokaan, minkä pituisia ko. junat ovat. Esimerkiksi jos A:t lyhennetään yhden yksikön pituisiksi (vielä tähän asti ruuhka-A:t vanhalla kalustolla on ajettu kaksirunkoisina), niin siinä säästyy runkoja.
Itseasiassa 40 junaa.HSL tai varsinaisesti Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy tilasi marraskuussa 2014 Sm5-junia 34 yksikköä lisää, jotka toimitetaan kalustomääräysmuutosten vuoksi pikatahtia toukokuuhun 2017 mennessä. Kohtapuolin uusia Sm5 junia pitäisi ilmestyä raiteille kovaa tahtia, vai joko niistä on jotain havaintoja tai tietoa milloin uudet junat tulevat käyttöön?
Itseasiassa 40 junaa.
On totta ihmeessä, mutta nehän ovat olleet kovassa käytössä koko ajan, eivät kai ne mitään uutta lisäystä tuo 30.11. alkaen?Onhan VR:llä myös 50 Sm2-yksikköä...
Mahtaako Sm1-kaluston käyttö lisääntyä? Aivan viime viikkoina olen havainnut liikenteessä enää kuusi runkoa: 6028, 6034, 6037, 6041, 6044 ja 6049. Aikatauluihin on merkitty 30.11.2015 alkaen ei-mataliksi vuoroiksi arkisin ruuhka-aikaan huomattavan paljon lähtöjä A-, E-, K-, S- ja U-reiteillä. Sitä aikataulut eivät sitten kerrokaan, minkä pituisia ko. junat ovat. Esimerkiksi jos A:t lyhennetään yhden yksikön pituisiksi (vielä tähän asti ruuhka-A:t vanhalla kalustolla on ajettu kaksirunkoisina), niin siinä säästyy runkoja.
Ainakin tänä aamuna on osa A-junista ollut liikentessä yksirunkoisena ja osa kaksirunkoisena. Samoin K-junia on ajettu kahdella yksiköllä kolmen sijaan. Toivottavasti tämä johtuu vain siitä, että pitkään pois käytöstä ollutta Sm1-kalustoa ei ole saatu ajoissa käyttökuntoon. Muuten palvelutaso huononee paljon näiden reittien varrella, koska suurin osa pitää jostain syystä vanhoja junia uusia huonompina ja kaikki pitävät lyhyitä junia huonompina. Lisäksi pitkien pysähdysaikojen ongelma siirtyy kehäradalta K- ja A-juniin, kun ihmiset eivät tiedä, onko juna pitkä vai lyhyt. Asemilla joudutaan odottamaan, kun pitkän junan kohdassa junaa odottaneet kävelevät lyhyen junan kohdalle.Mahtaako Sm1-kaluston käyttö lisääntyä? Aivan viime viikkoina olen havainnut liikenteessä enää kuusi runkoa: 6028, 6034, 6037, 6041, 6044 ja 6049. Aikatauluihin on merkitty 30.11.2015 alkaen ei-mataliksi vuoroiksi arkisin ruuhka-aikaan huomattavan paljon lähtöjä A-, E-, K-, S- ja U-reiteillä. Sitä aikataulut eivät sitten kerrokaan, minkä pituisia ko. junat ovat. Esimerkiksi jos A:t lyhennetään yhden yksikön pituisiksi (vielä tähän asti ruuhka-A:t vanhalla kalustolla on ajettu kaksirunkoisina), niin siinä säästyy runkoja.
Ainakin tänä aamuna on osa A-junista ollut liikentessä yksirunkoisena ja osa kaksirunkoisena. Samoin K-junia on ajettu kahdella yksiköllä kolmen sijaan. Toivottavasti tämä johtuu vain siitä, että pitkään pois käytöstä ollutta Sm1-kalustoa ei ole saatu ajoissa käyttökuntoon. Muuten palvelutaso huononee paljon näiden reittien varrella, koska suurin osa pitää jostain syystä vanhoja junia uusia huonompina ja kaikki pitävät lyhyitä junia huonompina. Lisäksi pitkien pysähdysaikojen ongelma siirtyy kehäradalta K- ja A-juniin, kun ihmiset eivät tiedä, onko juna pitkä vai lyhyt. Asemilla joudutaan odottamaan, kun pitkän junan kohdassa junaa odottaneet kävelevät lyhyen junan kohdalle.
Kovin näkyivät täysinäisiltä Pitäjänmäen kohdalla aamun viimeiset vanhan kaluston A-junat. On muutenkin ollut vuosien varrella havaittavissa, että A-junista ei välitetä. Välillä on tullut pientä parannusta esim. Flirtien myötä, nyt mennään taas taaksepäin. Tosi surkeaa on, että iltaisin ja viikonloppuisin ajetaan vain kaksi kertaa tunnissa. Joskus muinoin lauantaipäivisin vuoroväli oli 20 min. mutta sekin piti harventaa. Vuotta myöhemmin tilanne piti palauttaa ennalleen muttei näin tapahtunut. Kun rata rakennettiin sanottiin, rttä Helsingin ja Leppävaaran välille tulee Kaupunkiradalle metromainen liikenne. Missäköhän metrot kulkevat puolen tunnin välein? Onneksi bussit kulkevat n. 10 ja sunnuntaisin n. 15 min. välein, matka-aika vain on huomattavasti pitempi.