vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
8 §
Kahden Variotram-raitiovaunun kuljetus Mannheimiin
HEL 2017-007323 T 02 08 02 01
Päätös
Vs. yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana kahden Variotram-raitiovaunun kuljetuksen Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä Helsingistä Mannheimiin, Saksaan tarjouksen 19.5.2017 mukaisesti yhteensä enintään 45.600,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi vs. yksikön johtaja päätti tilata IF Vahinkovaakutusyhtiö Oy:ltä vakuutuksen kuljetuksen ajalle yhteensä enintään 1.387,43 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Saksalainen raideliikennöijä Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt HKL:sta järjestämään kahden Variotram-raitiovaunun kuljettamiseen Saksaan, Mannheimiin. Kuljetus ja vakuutus laskutetaan täysimääräisesti tilaajalta.
Kuljetus K. Rissanen Oy:llä on aikaisempaa kokemusta vastaavista kuljetuksista. Kokemukseen perustuen Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt, että kuljetus tilataan Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä.
Kannattaa lukea:
Juuri tuon luettuani ihmettelin HKL:n intoa edistää asiaa. En missään tapauksessa paheksu kollegafirman auttamista, mutta luulisi noiden rakkineiden tulevan elämän olevan niiden omistajan ongelma.
Voisiko joku nyt selventää tarkemmin eikä kirjoitttaa kryptisesti: Kuka nuo Variotram-vaunut tällä hetkellä omistaa? HKL vai Bombardier vai Mannheimin kaupungin liikennelaitos?
Kyllä ne vaunut on HKL:n omistuksessa. Käsittääkseni HKL ja BT ovat joko jo päässeet tai ainakin pääsemässä sopimukseen siitä, mitä niille huoltosopimuksen päättyessä tapahtuu. Vaunuthan eivät vastaa sitä, mitä on tilattu, joten sitä voisi käyttää kaupan purkuperusteena tai ainakin perusteena vaatia hinnanalennusta. Koska kumpikaan osapuoli tuskin haluaa oikeuteen, ovat neuvotelleet ja pyrkivät saavuttamaan sellaisen yhteisymmärryksen, jonka kanssa molemmat voivat elää.
Varmana, sikäli kuin mikään on varmaa, voidaan tässä vaiheessa pitää sitä, että vaunut poistuvat ensi vuoden aikana. Se tieto on ehtinyt jo HSL:n rappareihinkin. Itse pitäisin todennäköisenä sitä, että ne poistetaan pikku hiljaa kertarysäyksen sijaan. Mannheim-ulottuvuus tuli minulle yllätyksenä, ja positiivisena sellaisena. Mannheimin verkossa vaunut todennäköisesti toimivat paljon Helsinkiä paremmin. Kontaktejahan on sinne suuntaan luotu jo yli 10 vuotta sitten, kun meille hankittiin heiltä käytettyä kalustoa.
Kuten sanottu, sinne lähtee nyt kaksi vaunua. Tuosta päätöksestä näkee, että sikäläiset maksavat kuljetuskulut. Tuo on vielä kokeiluasteella, ja jos vaunut siellä toimivat, niin sitten sinne varmaan lähtee koko sarja. Mutta eihän sitä vielä kukaan tiedä, siksi kokeilevat, ja tuskinpa maksavat kokeilusta mitään (muuta kuin kuljetuskulut).
Kuka sitten maksaa vaunuista ja mitä? En minä tiedä. Pitäisin todennäköisenä sitä, että Mannheim ostaa vaunut hinnalla, jota voidaan pitää erittäin edullisena, ja että BT osallistuu jollakin tavalla kuluihin kompensoidakseen Helsingille sitä, että vaunujen käyttöikä, paino ym. ominaisuudet eivät vastanneet tilattua. Tarvittaessa koko kauppa voidaan vaikka kierrättää BT:n kautta. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Etukäteen tietoa voi olla vaikea saada, mutta jälkikäteen tieto on tietysti julkista hintoineen päivineen, liikelaitoksesta kun on kyse.