RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lähetin aikataulusta palautetta HSL:lle. Ruotsin laiva saapuu klo 10.10 ja ensimmäiset matkustajat astuvat terminaalista ulos yleensä n. 10.30. aikoihin. Viimeinen vitonen lähtee 10.27. Onkohan tapahtunut pieni moka?
Jos laiva on rannassa eli ovet avataan 10.10 niin kyllä kai ensimmäiset ovat ratikkapysäkillä viimeistään 10.20. Ei se kävely niin kauan kestä. Mutta että viimeinen vaunu lähtee 17 minuuttia laivan saapumisen jälkeen, se on kyllä aikamoisen tiukkaa.
Ei laivamatkustajia ole koskaan varmaan yritettykään palvella, linja vain sattuu menemään terminaalin ohi.
Hyvää pohdintaa. Vitosesta voitaisiin tehdä koemielessä sukkulalinja 5S: Sama reitti, mutta vain kaksi vaunua, jotka kulkisivat jatkuvasti non-stoppina laivojen liikennöintiaikoina. Kahdellakin vaunulla saa noin 10 minuutin (vaikkakin sukkula-ajossa epätasaisen) vuorovälin, kun ei turhaan tarvitsisi hidastella aikataulujen takia. Joka päivä kulkevan aikataulutetun peruslinjan voisi vetää taas Skattalta Kampin kautta Töölöntorille, jolloin tarjottaisiin tällä hetkellä puuttuvat raitiovaunuyhteydet Katajanokalta ja Aleksanterinkadulta Kamppiin ja Kampista Töölöön. Noin vartin matka-ajalla ja vuorovälillä saataisiin 45 minuutin kierrosaika johon riittäisi 3 vaunua. Infran puolesta ei puuttuisi muuta kuin Töölöntorin silmukan palauttaminen.
Ratkaisussa olisi siis 3 kokopäivävaunua + 2 lisävaunua laivojen kulkuaikana. Uskon, että se lisäisi laivamatkustajien lisäksi erityisesti katajanokkalaisten joukkoliikenteen käyttöä. Helsingin niemelle/niemeltä henkilöautojen kulkutapaosuus on 32% enkä usko Katajanokan olevan poikkeus ainakaan luvussa alaspäin - muutakin palvelua pitäisi tarjota kuin yksi kokopäivälinja jolla ei edes pääse Kamppiin/Töölöön. Joukkoliikenne harvemmin maksaa itse itsensä lipputuloilla, mutta säästöjä voisi löytää bussiliikenteen kuormituksen helpottamisesta: Kamppi-Töölö, eritoten välillä Kamppi-Töölöntori, on ylikuormitettu ja busseja sekä kokonainen linja (39) on hankittu sitä helpottamaan. Jokainen auto sieltä on selvää säästöä, koska linjakierrot on niin pitkiä. Matkustajamäärät ovat toki Meilahteenkin asti täyttä raitiovaunuluokkaa, raidekerroin vielä päälle, mutta se menee sitten jo Topeliuksenkadun raitiotien aihealueen alle. Voisihan tätä vitosta myöhemmin jatkaa sitten vaikka Munkkivuoreen tai Pajamäkeen.Kuka maksaa?
Lähetin aikataulusta palautetta HSL:lle. Ruotsin laiva saapuu klo 10.10 ja ensimmäiset matkustajat astuvat terminaalista ulos yleensä n. 10.30. aikoihin. Viimeinen vitonen lähtee 10.27. Onkohan tapahtunut pieni moka?
Toi vitosen aikataulu pitäisi ehdottomasti ja välittömästi korjata. Hulluutta jos vuoroja ei ole ruotsinlaivan saapumisen jälkeen tarjolla.
Samoin muutama 6 pitäis ajaa aamuisin länsisatamaan asti. Aamuvuoroille on seiskat usein täynnä ja kutosia porhaltaa ohi tiuhaan ja tyhjänä.
Miksiköhän nämä laivavuorot pitää ylipäänsä ajaa linjaliikenteenä? Laivat eivät kuitenkaan ihan aina ole minuutilleen aikataulussa ja tuntuisi fiksulta, että kun spårat kerran ovat satamassa laivamatkustajien vuoksi, ne sitten myös liikkuisivat laivamatkustajien mukaan?
Eli kolme vaunua lenkkiin odottamaan ja liikkeelle sitä mukaa kun tulevat täyteen. Helsinki omistaa HKLn ja Sataman, joten laivayhtiöiltä olisi varmasti kiristettävissä yhteistyöeuroja. Saataisiin niistä Viikkarin tukimiljoonista joku ropo Helsinkiinkin![]()