Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kaikki OB77:t kulkevat tuota reittiä Pasilassa, joten erikoista mainita tämä erikseen...
No siis ehkä tuo Porvoo - Pasila välillä kulkeva OB77 on ylipäätään rengasreitti. "Muutetaan 9:15 Porvoo-Pasila rengasreitiksi" eli ehkä siis "selkosuomenkielellä" "Lyhennetään 9:15 Porvoo - Pasila - Turku vuoro välille Porvoo - Pasila."
 
Onnibussille on nähtävästi tulossa lisää uutta kaksikerros kalustoa Volvolta. Määrästä en osaa tarkemmin sanoa, mutta auton 411 näin jo liikenteessä vakio linja-ajossa. (rekisteri kilpeä en ruvennut arpomaan, kun keskityin ajamiseen.)
 
Onnibussille on nähtävästi tulossa lisää uutta kaksikerros kalustoa Volvolta. Määrästä en osaa tarkemmin sanoa, mutta auton 411 näin jo liikenteessä vakio linja-ajossa. (rekisteri kilpeä en ruvennut arpomaan, kun keskityin ajamiseen.)
SRJ-511 näkyi jossain kuvassa kilvet.
 
Poikittaisliikenne Länsi- ja Itä-Suomen välillä paranee, Onnibus ja Savonlinja aloittavat yhteistyön.

Ihmetyttää, mitä tuossa tekee Joensuu-Outokumpu-Kuopio. Savonlinjallahan on ko. välillä jo useampi päivittäinen vaihdoton yhteys.

Joensuu-Oulu -välin matkustaminen Jyväskylän kautta kiertäen ei tunnu kovin houkuttelevalta ajatukselta. Pohjolan matkalla on tarjolla suora vaihdoton reitti Kajaanin kautta, tosin vain yksi vuoro. Jos OB/SL haluaisivat kilpailla, järkevämpi vaihtopaikka olisi tietysti Kuopio. Siinäkin mahdollisuudet ovat toki rajoitetut, kun Onnibus on tänä vuonna kurjistanut Kuopio-Oulu -välin yhteen päivittäiseen vuoroon.
 
Onnibus ottaa Suomessa ensimmäisenä liikennöitsijänä käyttöön "premiumbussit". Niissä on nojatuolimaiset istuimet ja reilusti jalkatilaa. Jokaisella paikalla on oma näyttö, josta voi valita matkalle katsottavaa 40 elokuvan valikoimasta. Lisäksi busseissa on lisämaksullinen "lounge-osasto".

Yhteistyökumppanina on virolainen Lux Express, jolla on vahva asema Baltian kaukobussiliikenteessä. Aluksi Suomeen tuodaan kuusi Lux Expressin bussia. Ensi kertaa niiden kyytiin pääsee juhannuksen menoliikenteessä Helsingistä Turkuun ja Jyväskylään. Elokuussa avataan reitit Helsingistä Tampereelle ja Kotkaan.

 
Onnibus ottaa Suomessa ensimmäisenä liikennöitsijänä käyttöön "premiumbussit". Niissä on nojatuolimaiset istuimet ja reilusti jalkatilaa. Jokaisella paikalla on oma näyttö, josta voi valita matkalle katsottavaa 40 elokuvan valikoimasta. Lisäksi busseissa on lisämaksullinen "lounge-osasto".

Yhteistyökumppanina on virolainen Lux Express, jolla on vahva asema Baltian kaukobussiliikenteessä. Aluksi Suomeen tuodaan kuusi Lux Expressin bussia. Ensi kertaa niiden kyytiin pääsee juhannuksen menoliikenteessä Helsingistä Turkuun ja Jyväskylään. Elokuussa avataan reitit Helsingistä Tampereelle ja Kotkaan.

Nämä Scania Irizarit lienevät aikaisemmin Tallinna - Tartto välillä palvelleita busseja, koska ko. linjalla aloitti toukokuussa uudet kaksikerroksiset Neoplan Skylinerit. Tavallaan ympyrä sulkeutuu kun Tartossa oli 90-luvun alussa käytössä runsas joukko Tampereen kaupungin lahjoittamia paikallisliikennebusseja ja toki virolaisessa kaukoliikenteessä muutenkin paljon Suomesta käytettynä hankittuja busseja ollut.
 
Luulen, ettei luksusbusseille ole asiakassegmenttiä Suomessa.

Eestissä rautatieliikenne on Suomea huonompaa, joten siellä on olemassa kysyntää. Suomessa olisi todennäköisesti kysyntää luksusjoukkoliikenteelle matkoilla, joiden toinen pää on Helsingissä, mutta sellaiset matkustajat, jotka olisivat valmiita maksamaan ylimääräistä matkustusmukavuudesta, tekevät matkat junalla. Juna on silti mukavampi kuin tuollainen luksusbussi ja se on vähintään suunnilleen yhtä nopea.

Joillain matkoilla bussi on selvästi nopeampi kuin juna, mutta tällaisilla yhteysväleillä matkustajat eivät puolestaan ole halukkaita maksamaan ylimääräisestä mukavuudesta, sillä näillä yhteysväleillä matkustajakunta koostuu enimmäkseen joukkoliikenteen pakkokäyttäjistä ja ihmisistä, jotka yleisesti ottaen ovat säästeliäitä eivätkä välitä laadusta.

Eli Helsingistä Jyväskylään potentiaalisesti maksuhalukkaat kulkevat junalla ja Lahdesta Jyväskylään tai Turusta Poriin kulkee joukkoliikenteellä enimmäkseen pakkokäyttäjiä ja säästeliäitä ihmisiä.

Luksusosastolle junassa olisi luultavasti kysyntää matkoilla, joiden toinen pää on Helsingissä, mutta se on toinen tarina se.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös