Uudet rekisterikilvet?

Uudellamaalla asuu yli 1.6 miljoonaa ihmistä, joten tuo ei edes riittäisi nykyiselle autokannalle.
 
Kyllähän se Singaporen tyylisellä rekisterihuutokaupalla ratkeaisi: joka vuosi huutokaupataan noin 57 000 10 vuoden rekisteröintiä.

Ehkä sen voisi vielä jakaa kunnittain, etteivät satumaisen rikkaat helsinkiläiset omi kaikkia rekkareita kesäautoilleen?
 
Tai sitten voisi olla joka maakunnassa kahdesta kuuteen rekisteröintitoimistoa, jolla olisi oma aluekoodi (kaksi numeroa alkaen 01:stä). Tämän jälkeen olisi kirjaimia ja numeroita, ensin olisi A 1234, sitten AB 123 ja sitten ABC 12. Numerointi voisi alkaa 0001:stä, 001:stä tai 01:stä, kirjaimet olisivat tietenkin kaikki muut paitsi Q, W, Å, Ä ja Ö. Tässä olisi yhteensä 2 183 976 yhdistelmää jokaiselle alueelle.
 
Tai sitten voisi olla maakuntatunnukset. Suomen 18 maakunnilla olisi numero väliltä 01-18, maakuntanumeron mukaan, ja formaatti voisi olla [maakuntatunnus]-AB-123. Tämä formaatti antaisi jokaisessa maakunnassa 575 424 yhdistelmää, jos kirjaimia Q, W, Å, Ä ja Ö ei käytettäisi.
Näitä joskus oli (aluekohtaisia rekisterejä). Käsittääkseni poistettiin käytöstä, (ainakin osin) koska liikenteessä pystyi "kiusaamaan", kun tiesi jonkun olevan turisti. Esimerkiksi Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa on rekisterikilvet alueittain
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten voisi olla maakuntatunnukset. Suomen 18 maakunnilla olisi numero väliltä 01-18, maakuntanumeron mukaan, ja formaatti voisi olla [maakuntatunnus]-AB-123. Tämä formaatti antaisi jokaisessa maakunnassa 575 424 yhdistelmää, jos kirjaimia Q, W, Å, Ä ja Ö ei käytettäisi.

En keksi sitten yhtäkään syytä, miksi pitäisi olla maakuntatunnukset. Jos joku haluaa autossaan mainostaa kotimaakuntaansa, on siihen muitakin - vapaaehtoisia - keinoja.
 
No aikanaanhan oli läänitunnukset. Ihan hyvä että poistuivat
Läänitunnukset lisäsivät liikenneturvallisuutta. Kun huomasi,että joku on itselleen todennäköisesti vieraassa kaupungissa, osasi jättää enemmän tilaa eteenpäin yllättävien tilanteiden varalta. Esim. T-tunnus Helsingissä :)
 
Olisi kiva, jos tässä uudessa ABC 1234 -järjestelmässä olisi useita kiellettyjä yhdistelmä, kuten esim. GAY, HIV, RIP, ASE, USA, RUS, DDT, GOD, HYI, FIN, OMG, LOL, VTU, JML jne. Näin ei tulisi kirosanoja tms. kilpiin.
En näe esim. tuota FIN-kilpeä kirosanana, ja tuo on sallittu nyttenkin. naapurilla oli aikanaan audi JML-kilvillä. Eikä tuokaan ole kielletty
https://yle.fi/a/3-9900293
LOL on vain hauska kilpi.
1720886895917.jpeg
1720886746902.jpeg
 
Voisiko rekisterikilvissä olla tarkiste, kuten on esim. henkilö- ja Y-tunnuksissa? Tämä estäisi kilpien numeroihin mahdollisesti tulevat kirjoitusvirheet, kun tarkiste olisi väärä. Esim. Singaporessa tarkistetta käytetään.
 
Voisiko rekisterikilvissä olla tarkiste, kuten on esim. henkilö- ja Y-tunnuksissa? Tämä estäisi kilpien numeroihin mahdollisesti tulevat kirjoitusvirheet, kun tarkiste olisi väärä. Esim. Singaporessa tarkistetta käytetään.
Meillä ei suomessa ole vielä niin paljon autoja, että tuo olisi tarpeen. Vanhoja autoja poistuu sopivassa suhteessa uusiutuvaan kantaan, jotta kaikki voidaan rekisteröidä, sen lisäksi tuonnin kautta tulee erikoisvaatimuksia kilpiin, koska vakio suomikilpi ei mahdu sille varattuun tilaan.
pziWr5cbhkdLnY_BE5672Rv6hPznNxYo_wNneEql--7RBgr281vl-FNoVkM34YQ9pH5L85tySMpTXvpn
 
Ajatuksia:

Nykyisessä ABC-123-formaatissa on yhteensä 10 474 200 yhdistelmää (22*23*23*900), kun perävaunujen P-alkuiset yhdistelmät jätetään pois.

Mahdollisista formaateista esim. AB-12-CD, AB-CD-12 ja 12-AB-CD antaisivat kukin 29 859 840 yhdistelmää, jos kirjaimia Q, W, Å, Ä ja Ö ei käytettäisi ja numerot olisivat välillä 10-99. Näitä yhdistelmiä käytettiiin Hollannissa ennen.

Numerot voisivat alkaa 100:n sijaan 001:stä. Esim. Ruotsissa ja Virossa on näin.

Tai entä jos ei käytettäisi lainkaan vokaaleja? Esim. Hollannissa ja Espanjassa näin on. Silloin ensimmäinen yhdistelmä olisi BBB.

Busseille voisi ehkä olla oma kilpisarjansa, jossa numero-osa on kylkinumero.

Kilpiin voisi kirjoittaa ihan mitä vain, vaikkapa oman nimensä.

Moottoripyörän kilpi voisi olla saman kokoinen kuin henkilöauton neliönmuotoinen kilpi.

Amerikkalaistyyliseen pikkukilpeen voisi saada EU-tunnuksen.

Onko teillä muita ajatuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksia:

Nykyisessä ABC-123-formaatissa on yhteensä 10 474 200 yhdistelmää (22*23*23*900), kun perävaunujen P-alkuiset yhdistelmät jätetään pois.
Eikös myös D- ja W-kirjaimella alkavat rekisteritunnukset ole perävaunuille?

Aiheeseen hieman liittyen: rekisterikilpien Y-kirjaimia muutettiin hiljattain ( https://www.is.fi/autot/art-2000010904931.html ) ja mitä nyt on nähnyt omin silmin noita uudenmallisella Y-kirjaimella olevia rekisterikilpiä, niin kyllähän tuo muutos helpottaa V- ja Y-kirjaimen erottamista toisistaan.
 
Kun Helsingin ekat nivelraitiovaunut tulivat 1973, niiden (koko sarjan) linjakilpirullissa käytetty kirjasin oli sama kuin rekisterikilvissä tuolloin ja yhä vielä. Sekä kirjaimet että numerot. Rekkareissa on D ja Y sen jälkeen uudistettu, mutta niitä ei linjakilvissä ollut.

Samaa kirjasinmallia käytettiin myös tuon ajan HKL:n busseissa.
 
Samaa kirjasinmallia käytettiin myös tuon ajan HKL:n busseissa.
Tuo fontti tuli itse asiassa HKL-bussien ulkopinnoille kiinnitettyihin järjestysnumeroihin jo vuonna 1968 ja heti sen jälkeen bussien linjanumerorulliin. Oli tietenkin luontevaa, että sama fontti tuli seuraavalla vuosikymmenellä uusiin raitiovaunuihinkin. Kaupungin omistamien Suomen Turistiauto Oy:n ja Helsinki-Maaseutu-Liikenteen uudessa kalustossa samat asiat alkoivat näkyä viimeistään 1970-luvun ensimmäisellä puoliskolla (eli heti kunnallistamisesta alkaen). Jopa yksityisen Oy Liikenne Ab:n Wiimojen linjakilpirullissa alkoi esiintyä tuota "rekkarifonttia".

Vuoden 1976 kuluessa linjakilvissä alkoi näkyä uutta ilmettä. Rekkarifontista siirryttiin modernimpaan. Osaan 600-sarjan Wiima K100:ista tuli linjakilpiin heti alusta pitäen uuden tyyliset numerot ja kirjaimet. Volvot 600 - 609 tulivat kaikki vanhalla ilmeellä, samoin suurin osa Sisuista 630 - 648. Toisaalta Sisu 649 tuli kauttaaltaan uudistetulla ilmeellä, jolloin järjestysnumerotkin oli uutta tyyliä. Scaniosta 610 - 626 tulivat vanhalla ilmeellä linjakilpiä myöten, 627 - 629:ssä oli linjanumerot uutta fonttia. Sisut 650 - 659 olivat muuten vanhassa asussa, mutta linjakilpien nauhoissa oli uuden ilmeen mukainen kirjasinvalinta. Kevättalvella 1977 käyttöön otetut Sisut 700 - 709 vastasivat näiltä ominaisuuksiltaan sarjaa 650 - 609.

Ratikkapuolella uutta (rekkarifontin jälkeistä) fonttia alkoi näkyä aktiivisesti vasta kakkossarjan nivelien myötä. Sekä linjanumero- että järjestysnumerofontit olivat uuden ilmeen mukaiset. Metron järjestysnumerot olivat uutta ilmettä vastaavat tietyn siirtymän puitteissa. M100-sarjan päädyissä oli "aina" valkoiset HKL-fontit (design 1976), mutta toisaalta vaunupariin 141+142 asti kylkiin (tai pikemminkin sivulle ylös) oli merkitty mustat järjestysnumerot oman tyylisellä fontilla. Ne uusittiin vasta peruskorjausten myötä paljon myöhemmin. Nokkajunissa näiden mustien järjestysnumeroiden yhteydessä oli M-kirjain tyyliin M101, M102 jne.
 
Aiheeseen hieman liittyen: rekisterikilpien Y-kirjaimia muutettiin hiljattain ( https://www.is.fi/autot/art-2000010904931.html ) ja mitä nyt on nähnyt omin silmin noita uudenmallisella Y-kirjaimella olevia rekisterikilpiä, niin kyllähän tuo muutos helpottaa V- ja Y-kirjaimen erottamista toisistaan.
Minusta tämä uusi Y (eli venäläinen U, siis У) on tökerö eikä sovi linjaan muiden kirjainten kanssa. Suorajalkaisen Y:n loppuaikoina haarakohtaa oli nostettu hieman ylemmäs, mikä oli hyvinkin tyylikäs ratkaisu V:n ja Y:n erottamiseksi toisistaan.
 
Takaisin
Ylös