Talviaikataulut 2025–2026

Tämä ajetaan tuplatunnuksella eli linjakilvissä näkyy sekä 38 että U949.
Hassua, että halutaan pitää kiinni tuosta kaksinumeroisesta tunnuksesta, kun kyseessä on kuitenkin seutulinja. Vaikea kuvitella, että moinen tuplatunnus selkeyttää asiaa matkustajan kannalta pitkässä juoksussa - ehkä aluksi, että matkustajat tottuvat uuteen numeroon ja näkevät autossa vanhan tutun tunnuksen.

Päätös on erikoinen varsinkin, kun Nurmijärvellä pääsääntönä on, että yksinumeroiset ovat lyhyitä aluekeskuksen sisäisiä linjoja, kaksinumeroiset Nurmijärven(+Hyvinkään) sisäisiä ja kolminumeroiset seutulinjoja.
 
Hassua, että halutaan pitää kiinni tuosta kaksinumeroisesta tunnuksesta, kun kyseessä on kuitenkin seutulinja. Vaikea kuvitella, että moinen tuplatunnus selkeyttää asiaa matkustajan kannalta pitkässä juoksussa - ehkä aluksi, että matkustajat tottuvat uuteen numeroon ja näkevät autossa vanhan tutun tunnuksen.

Päätös on erikoinen varsinkin, kun Nurmijärvellä pääsääntönä on, että yksinumeroiset ovat lyhyitä aluekeskuksen sisäisiä linjoja, kaksinumeroiset Nurmijärven(+Hyvinkään) sisäisiä ja kolminumeroiset seutulinjoja.
38 on Nurmijärven koululaislinja, johon nyt vain (jostain syystä) tehtiin HSL:n kanssa U-linja sopimus. Onko tarkoitus palvella Kalajärven koulun koululaisia tällä muutoksella? Eiköhän ole haluttu ihan selkeyden vuoksi Klaukkalan suunnan koululaisia varten pitää tuo vanha tuttu numero myös.
 
Viimeksi muokattu:
Reittioppaasta saa osviittaa, että raitioliikenne (linjat 1 / 1T - 10 ja 13) hiljenee lauantaina 13.9. klo 20 ja 21 välillä. Sunnuntaiaamuna 14.9. raitioliikenne käynnistyy noin tuntia myöhemmin verrattuna muihin pyhäaamuihin. Ilmeisesti ajojännitteen muutoksen aiheuttama liikennekatko tarkoittaa sitä, että liikenne tuona viikonloppuna menee tauolle tuolla tavoin.
 
Jonkin aikaa jo reittioppaassa ollutta on uuden 66K:n aikataulut. Ja linjalla kuljettajaohjeessa sillä olleet lisäreitit ovatkin käytössä koko liikennöintiajan. Eli variantin perusreitti on Paloheinästä aamulla Vanhan Maunulan kautta Rautatientorille ja iltapäivällä takaisin. Reittejä 63:n päätepysäkiltä Paloheinäntietä Rautatientorille ja Rautatientorilta Paloheinäntien Sysimiehentien ja Kuusmiehentien kautta Paloheinään ajetaan taas ruuhkasuuntaa vastaan. Linja näyttää myöskin Kuusmiehentiellä käyttävän varsinaista katua, eikä rinnakkaista bussikatua. Reittien erittely omilla kirjaimillaan olisi voinut olla tarkoituksenmukaista esimerkiksi 66V:nä. Erikoista on myös lähdöt Saramäentieltä kahden minuutin välein klo 12:35 ja 12:37.
Näyttäis siltä että nuo aikataulut pitävät paikkansa, Osa lähdöistä tosiaan ajetaan eri kautta.

Lähdöt Rautatientorilta Klo 12:21, 13:05, 14:02 ja 14:45 ajetaan Vanhan Maunulan ja Pakilantietä pitkin Paloheinän jäähallille.

Lähdöt Rautatientorilta Klo 07:36 ja 07:50 taas ajetaan Vanhan Maunulan Pakilantien Paloheinäntien Sysimiehentien ja Kuusmiehentien kautta Paloheinän jäähallille.

Lähdöt Paloheinän jäähallilta klo 07:42, 08:30 ja 09:36 ajetaan Pakilantietä ja Vanhan Maunulan kautta Rautatientorille

Lähdöt Saramäentieltä klo 12:35, 12:37 ja 13.35 ajetaan Paloheinäntien Pakilantien ja Vanhan Maunulan kautta Rautatientorille.

Syy miksi ei ajeta bussikatua koska sinne ei ole ajoyhteyttä Sysimiehentielle.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkin aikaa jo reittioppaassa ollutta on uuden 66K:n aikataulut. Ja linjalla kuljettajaohjeessa sillä olleet lisäreitit ovatkin käytössä koko liikennöintiajan. Eli variantin perusreitti on Paloheinästä aamulla Vanhan Maunulan kautta Rautatientorille ja iltapäivällä takaisin. Reittejä 63:n päätepysäkiltä Paloheinäntietä Rautatientorille ja Rautatientorilta Paloheinäntien Sysimiehentien ja Kuusmiehentien kautta Paloheinään ajetaan taas ruuhkasuuntaa vastaan. Linja näyttää myöskin Kuusmiehentiellä käyttävän varsinaista katua, eikä rinnakkaista bussikatua. Reittien erittely omilla kirjaimillaan olisi voinut olla tarkoituksenmukaista esimerkiksi 66V:nä. Erikoista on myös lähdöt Saramäentieltä kahden minuutin välein klo 12:35 ja 12:37.
Tähän liittyen, Saramäentieltä lähtee itseasiassa 3 autoa peräkkäin kaupunkiin päin. 12.35/66K, 12.37/66K ja 12.39/63
 
Minkä takia tohon ollaan ees laitettu kaks 66K:ta peräkkäin?
Tuo linjahan on olemassa koska joku/jotkut pari koulua menevät korjaukseen. Varmaan oppilailla päättyy koulu noihin aikoihin ja kaikilla tarve päästä kotiin, eivätkä kaikki mahdu yhteen autoon, jos kerran on kyse kokonaisen koulun siirtymisestä väistötiloihin.

Ainakin Maunulassa jokin koulu menee remppaan, voi olla muuallakin.
 
Tuo linjahan on olemassa koska joku/jotkut pari koulua menevät korjaukseen. Varmaan oppilailla päättyy koulu noihin aikoihin ja kaikilla tarve päästä kotiin, eivätkä kaikki mahdu yhteen autoon, jos kerran on kyse kokonaisen koulun siirtymisestä väistötiloihin.

Ainakin Maunulassa jokin koulu menee remppaan, voi olla muuallakin.
Maunulan koulu siirtyy väistötiloihin Käpylään. Ei kai puolenpäivän jälkeen ketään tarvitse Maunulasta/Paloheinästä/Pakilasta koululle päin kuljettaa? Luulisin kysynnän olevan toiseen suuntaan. Mene ja tiedä näistä toisaalta.
 
Ei varmaan oo tossa tarkotus lukee Kirkkonummi kun ei bussi mene Kirkkonummelle?
 

Liitetiedostot

  • 1754732829361.png
    1754732829361.png
    13.5 KB · Lukukerrat: 55
Varautuisin siihen, että lopullisessa matkustajainformaatiossa näkyisi vain H ja määränpää via-paikkoineen. Tuollaiset H0:t, H3:t jne. eivät kuulune siihen materiaaliin, joka näytettäisiin vaunujen kilvissä tai edes Reittioppaassa. Myöhemmin tietänemme enemmän. Sitä vastoin numero + H (esim. 1H) säilynevät sellaisina kuin mitä ne ovat olleet tähänkin asti, tosin aiempaa suppeammalla osalla verkostoa. Esimerkiksi 1H ei tuolla tunnuksella ajane Ruskeasuolle saakka, vaan Kurvin paikkeilla tunnus muuttunee H:ksi, vaunu tulossa siis Sörnäisiin Käpylästä.

Näyttäisi toimivan näin Reittioppaassa, mutta Google Mapsissa näkyy H ja numero, mikä on omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Itse olisin pitänyt nykyisen järjestelmän, koska siinä näkyy reitti yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi 7H Länsiterminaalista on melko monimutkainen, mutta hahmotettavissa sellaisen kartan avulla, jossa reitti näkyy yhtenä kokonaisuutena (https://reittiopas.hsl.fi/linjat/HSL:1007H/aikataulu/HSL:1007H:0:01?serviceDay=20250810).

Talviliikenteen alkaessa 1T alkaa kulkea Länsiterminaalille vain viikonloppuisin ja arkipäivisin linja kulkee tunnuksella 1 Eiraan. Tämä oli myös edellisellä aikataulukaudella.

Olisin itse ajanut aina Länsiterminaalille, koska sinne on enemmän kysyntää, vaikka linja 1 onkin aina kulkenut Eiraan. Koska Eiran päätepysäkille kulkee nykyään linja 6, linja 1 ei muodosta yhteyttä pysäkille, johon muuten ei kulje raitiovaunua. Se ei muodosta muutenkaan mitään oleellista uutta yhteyttä.

Länsiterminaalille ajettaessa muodostuu myös yhteys Länsiterminaalille linjalla 8T, koska linja 1T jatkuu sieltä linjana 8T. Tällöin muodostuu esimerkiksi yhteys Länsiterminaalilta Ruoholahden metroasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 247 määränpäänä lukee Reittioppasssa Veikkola, ja uutisessa, jossa kerrotaan kyseisestä linjasta, lukee Nuuksio. Ei nyt taida kumpikaan oikein olla oikein 😅.
 
Takaisin
Ylös