Taksikuljetus

Kommentoin lähinnä sitä ei ole kalustoa muilla liikennöitsijöillä ajaa lähibusseja, ei ne mihinkään ole loppuneet.
 
Helsingin kaupungin
Tämä ei pidä paikkansa. Koiviston Auto Helsinki on samalla Y-tunnuksella kuin Helsingin Bussiliikenne, eli on sama firma. Nimi on vaihdettu 4.8.2023. HeBuLi puolestaan oli entinen Viikin Linja, joka on merkitty kaupparekisteriin 4.5.1994. Nimi on vaihdettu 15.12.2015. Lähde: Kaupparekisteri.
Helsingin kaupungin omistama yhtiö oli Linja-autotoiminta Oy, joka omisti Helbin,
joka on taas perua Sta-hkl-bl fuusiosta.
Tuo nykyinen 1994 tulee Viikin Linja Oy perustamisesta.
 
Lähibussien pakettia pilkotaan pienempiin osiin niin voidaan tehdä suorahankitoja ilman suurempaa kilpailutusta.
Tuosta nyt ei sentään taida olla kyse, vaan siitä, että paketti väliaikaisesti jaetaan useampaan osaan, jotta liikennettä saadaan järjestettyä. Sopimuksen arvosta riippumatta tällaisessa tilanteessa voidaan väliaikaisesti tilata liikennettä suorahankinnalla. Hankintalain kiertäminen keinotekoisesti jakamalla sopimus useampaan olisi laitonta.
 
Helsingin kaupungin

Helsingin kaupungin omistama yhtiö oli Linja-autotoiminta Oy, joka omisti Helbin,
joka on taas perua Sta-hkl-bl fuusiosta.
Tuo nykyinen 1994 tulee Viikin Linja Oy perustamisesta.
Näinpä. Koivisto osti HelBin liiketoininnan, ei itse yritystä.

Sehän on ollut koko valtiontukijupakan keskiössä.
 
Linjojen aikataulut eivät ole vielä reittioppaassa ja tulostettavista puuttuvat kaikki 700-sarjalaiset ja 800:n alkupää. Joten ulkomuistista sen perustetella, että 94B:tä ajettiin yksi lähtö aamulla arvaisin kyseisten linjojen onnistuvan yhdellä autolla.
 
Linjojen aikataulut eivät ole vielä reittioppaassa ja tulostettavista puuttuvat kaikki 700-sarjalaiset ja 800:n alkupää. Joten ulkomuistista sen perustetella, että 94B:tä ajettiin yksi lähtö aamulla arvaisin kyseisten linjojen onnistuvan yhdellä autolla.
805:lla oli kaksi autoa, Aamun 94B meni 701:lle ja iltapäivän tais tulla 702:lta. Mut 702 alkaa sen verta myöhään et siinä taitaa keretä ajaa sen aamunkin 94B:n. Eli jos aikataulut pysyy samana kun Taksikuljetuksen ajamana niin tuo vaatisi kolme autoa.
 
805:lla oli kaksi autoa, Aamun 94B meni 701:lle ja iltapäivän tais tulla 702:lta. Mut 702 alkaa sen verta myöhään et siinä taitaa keretä ajaa sen aamunkin 94B:n. Eli jos aikataulut pysyy samana kun Taksikuljetuksen ajamana niin tuo vaatisi kolme autoa.
Aamun 94B meni itseasiassa 702:lle jota ajoi kello 16 asti.
 
Tällä viikolla huomasin mielenkiintoisen seikan torstaina 21.8 Helsingin uutisten julkaisemassa TK:ta koskevassa jutussa, jossa HSL:n suunnitteluyksikön päällikkö kommentoi seuraavasti ”Konkurssiin menneen yhtiön kalusto ei ole käytettävissä. Asiaa selvitellään parhaillaan.”

Mutta mikäs auto olikaan kirjautunut perjantaina (22.8) V-S Bussipalveluiden siirtyneelle linjalle 805?

No tietenkin entinen TK 829, joka tuli itsekin nähtyä TK:n tarrat poistettuna linjalla.
 
Tällä viikolla huomasin mielenkiintoisen seikan torstaina 21.8 Helsingin uutisten julkaisemassa TK:ta koskevassa jutussa, jossa HSL:n suunnitteluyksikön päällikkö kommentoi seuraavasti ”Konkurssiin menneen yhtiön kalusto ei ole käytettävissä. Asiaa selvitellään parhaillaan.”

Mutta mikäs auto olikaan kirjautunut perjantaina (22.8) V-S Bussipalveluiden siirtyneelle linjalle 805?

No tietenkin entinen TK 829, joka tuli itsekin nähtyä TK:n tarrat poistettuna linjalla.
Eiköhän tuossa ole aika selvää, mitä tuo lainaus merkitsee. TK 829 ei ole enää TK:n kalustoa vaan V-S Bussipalvelut on ostanut sen. Kyseessä ei siis ole "konkurssiin menneen yhtiön kalusto".

Jos TK:n kalustoa olisi voinut ottaa käyttöön niin vaan, kuljettajat olisivat varmasti löytyneet muilta liikennöitsijöiltä, ja liikenne olisi jatkunut ilman katkoa. Kalusto pitää kuitenkin myydä asianmukaisella tavalla, joten sitä ei voinut ottaa käyttöön ennen kuin konkurssipesä oli aloittanut myyntiprosessin, ja saanut kaluston myytyä toiselle liikennöitsijälle.
 
Lainvoimassa tähän päivään 26.8. olleet kaupattavana saatesanoilla *korjattavaksi* TK:t 11, 16 ja 40 (SNM-269-SNM-271, Sprinterit VM. 2015). Piakkoin kaiketi nähdään, mikä näillä on kohtalo.
En ole ehkä perehtynyt aiheeseen riittävästi - mutta omaan korvaan kuulostaa siltä, että saa kyllä olla todella paljon korjaamisen halua, jos ostaa minibussin jota ei saada edes liikkumaan, kuten SNM-269 ilmoituksessa sanotaan.

Tyyliin ennemmin ostaa vaan uuden bussin tuossa kohtaa, luulisi minibussien olevan kuitenkin merkittävästi edullisempia kuin isot.
 
Takaisin
Ylös