Raide-Jokeri

Raidejokerin alkuaikoina vielä ajantasauspysäkeillä kuski kuulutti montako minuuttia seistään paikallaan (Esim, "ajantasaus 2min". Mihin tämä käytäntö katosi?
Taitaa riippua kuskista. Viime kuussa menin ja Ogelissa kuski kuulutti, olikohan se nyt 3 vai 4 min, aivan älytön aika joka tapauksessa.
 
Onkohan kuskeja siis ohjeistettu kertomaan matkustajille tasausaikoja
Sitä mä en osaa sanoa. Yksi PSKL:n suurimpia ongelmia on kuljettajien rekrytointi ja kouluttaminen. Aines on epätasaista ja kaikenlainen ohjeistaminen kirjavaa. En ole ollut kurssilla, niin en pysty sanomaan, miten se on järjestetty, mutta sieltä kurssilta pullahtaa ulos kuljettajia, jotka tekevät enemmän tai vähemmän mitä lystäävät. Se kertoo siitä, ettei niille kursseille kyetä valitsemaan oikeanlaista väkeä eikä niitä kyetä myöskään kouluttamaan riittävän yhdenmukaisesti.
 
31.10.2025 07:54 - 08:30

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Onnettomuus. Paikka: Otaniementie. Arvioitu kesto: 7:54 - 8:30
 
Eikös tässä artikkelissa anneta vähän väärä kuva miksi Jokeri ei pääty vielä Itiksen asemalle? Tai Laajasalon ratikasta, eiväthän ne mitään torsoja ole?

Raidelinjat jäävät torsoiksi, ja Vantaan ratikan kohtalo on vain yksi esimerkki siitä​

Joukkoliikenne|Kaksi asiaa tulee yhä uudelleen yllätyksenä: raiteiden rakentaminen maksaa, ja reitin sovittelu valmiiseen kaupunkiin ei ole helppoa.

 
Eikös tässä artikkelissa anneta vähän väärä kuva miksi Jokeri ei pääty vielä Itiksen asemalle? Tai Laajasalon ratikasta, eiväthän ne mitään torsoja ole?

Unohtaa ei sovi lähijunaliikenteen lähtöraiteita Helsingin päärautatieasemalla. Ne on historiallisista syistä sijoitettu asemarakennuksen sivusiipien päihin noin 160 metrin etäisyydelle kaukoliikenteen raiteiden päätepisteestä.
"Historiallisista syistä" eli koska tiellä on rakennushistoriallisesti arvokas rakennus, jota säännöllisesti aseman läpi matkustavatkaan tuskin haluavat kaadettavan Elielinaukion puolisen betonikolossin tieltä. Jos sivuttaa torso-sanan käytön hetkeksi, niin en siltikään ihan näe miten tuota olisi edes typistetty.

Mutta näinhän se aina menee Hesarin joukkoliikeennejutuissa; asiavirheitä löytyy reilusti.
 
Milloin aletaan suojelemaan autoilun pullonkauloja rakennushistoriallisista syistä? Tai Helsinki-Vantaan lentoasemaa? Miksi vain joukkoliikennematkustaja joutuu alistumaan huonoihin ratkaisuihin, joita ei voi enää koskaan muuttaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös tässä artikkelissa anneta vähän väärä kuva miksi Jokeri ei pääty vielä Itiksen asemalle? Tai Laajasalon ratikasta, eiväthän ne mitään torsoja ole?
Mikä se oikea kuva sitten olisi? Onhan ne torsoja, kun Itiksen ratikka jää sinne valtakadun ja liikennevalojen taakse, Yliskylän ratikka taas ei mene Yliskylään ollenkaan, vaan jää keskelle valtakatua.
 
Mikä se oikea kuva sitten olisi? Onhan ne torsoja, kun Itiksen ratikka jää sinne valtakadun ja liikennevalojen taakse...
Ei siinä valoja ole (joku piippari taitaa piipittää jotain ehkä näkövammaisia ajatellen...), mutta muuten siinä on kiertoliittymä suojateineen. Kulkuyhteys metrolle sisältää monta suojatietä ja pyörätienkin ylityksen, joten helppo kävely-yhteys se ei missään nimessä ole.
 
Ei siinä valoja ole (joku piippari taitaa piipittää jotain ehkä näkövammaisia ajatellen...), mutta muuten siinä on kiertoliittymä suojateineen. Kulkuyhteys metrolle sisältää monta suojatietä ja pyörätienkin ylityksen, joten helppo kävely-yhteys se ei missään nimessä ole.
Joo se on tällä hetkellä käsittämätön, miksei sitä rakenneta edes vähän paremmaksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mikä se oikea kuva sitten olisi? Onhan ne torsoja, kun Itiksen ratikka jää sinne valtakadun ja liikennevalojen taakse, Yliskylän ratikka taas ei mene Yliskylään ollenkaan, vaan jää keskelle valtakatua.
Torso olis jos jäisi Lanternalle asti ja tärkeä olisi myös kertoa miksi ei ole asemalle asti Itiksessä; kun ei rakennuttajat uskalla investoida, ei siinä ole mitään tekemistä ratikalla asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi vain joukkoliikennematkustaja joutuu alistumaan huonoihin ratkaisuihin, joita ei voi enää koskaan muuttaa?
Niinhän se menikin, että Smith-Polvisen suunnitelma jyräsi koko Empire-keskustan moottoriteiden tieltä, ja Pasilan asemaa ei ikinä saatu levennettyä neljäraiteista leveämmäksi. Harmillista tosiaan.
 
Yliskylän ratikka taas ei mene Yliskylään ollenkaan, vaan jää keskelle valtakatua.
On sillä kuitenkin kolme pysäkkiä Laajasalon kaupunginosan Yliskylän osa-alueella (ja neljäs ihan sen reunalla) ja ne Yliskylässä sijaitsevat pysäkit on oikeastaan aika keskellä sitä osa-aluetta. Toki Yliskylän koillis-ja itäosaan rata ei ulotu kuten aiemmissa suunnitelmissa.
 
Takaisin
Ylös