HKL 356 ja 372
A

HKL 356 ja 372

03.12.1972. Näin sitä kiemurreltiin ennen vanhaan; Helsinginkatu - Mannerheimintie - Runeberginkatu.
Ei ollut Oopperan pysäkkiä.
Vaunu 356, linja 8 ja 372, linja 7.
Vaunussa 372 on vielä mainosteline katonrajassa, mutta mainosteipit jo kyljessä.
Vaunussa 356 ei ole mainosteippiä. Mutta vaakuna on vanhalla paikallaan. Siitä voi päätellä miten vaakunan käy, kun mainosteippi laitetaan.
Vaunusta 356 tuli vuonna 1987 HKL 352 ja sen taru loppui sittemmin Viherratikkana ja se poistettiin vasta joulukuussa 2007!
Joulukuu 1972 oli kovin vähäluminen :).
Näissä vanhoissa kuvissa kyllä silmä lepää. Molemmissa VTS-vaunuissa on alkuperäinen virroitinkin. Tuollainen on vielä tallella KH:n pihalla, ehkä jonain päivänä saadaan se 339:n katolle. Siinähän on nyt viiksekäs, uudempi virroitin, sillä alkuperäistä ei ollut käytettävissä kun vaunu entisöitiin.

Liikennepoliisin pönttökin näkyy olevan risteyksen keskellä vielä. Oliko siinä ruuhka-aikaan poliisi ohjaamassa liikennettä? Täytyypä tsekata Raitiosta, missä vaiheessa tähän risteykseen "saatiin" liikennevalot.

Mutta eikö tosiaan ollut Oopperan pysäkkiä? Minä luulin, että kaikilla Manskun linjoilla + seiskalla ja kasilla oli pysäkki suurin piirtein nykyisen Oopperan pysäkin kohdalla, ja sen jälkeen sitten 7 ja 8 kääntyivät itään liittyäkseen vähän matkan päässä Hesarille.
 
HKL:n kartoissa noilta ajoilta seiskalla ja kasilla oli pysäkkimerkki Messuhallin (nyk. Kisahallin) eteläpäädyn kohdalla (*). Manskun linjoilla pysäkkimerkki on Manskulla Sibeliuskadun risteyḱsen eteläpuolella.

Kovin vähän on muuta liikennettä. Asiaan vaikuttanee se että 3.12.1972 oli sunnuntai. Seiskalla näkyy nimikkovaunu, kasilla sen sijaan olisi pitänyt olla jokin Mustangeista (numerosarjasta 301-303, 309 ja 310).

(*) olikos Messuhallin eteläpäätyä hipovalla kadulla omaa nimeä vai totteliko sekin nimeä Eläintarhantie (myöh. Helsinginkatu)?
 
Mannerheimintien linjoilla oli pysäkki "Messuhalli". Se oli juuri samalla kohdalla kuin nykyinen H-pysäkki "Töölön kisahalli", vai mikä se on, Töölön ratapihalla.
Linjoilla 7 ja 8 oli pysäkki juuri ennen Mannerheimintietä vanhalla ratalinjalla, joka oli lähempänä nykyistä Töölön kisahallia. Oliko se Helsinginkatua vai mitä, en tiedä.
Kaarre siitä Manskulle Runebergin suuntaan oli yli 90 astetta,
Ja siinähän oli vielä raideyhteys Mannerheimintielle Töölön suuntaan.
 
Oopperan pysäkki oli erinäisistä syistä johtuen ihan muualla - sekin sitten nimellä Kansallisooppera. Jokainen muistanee, missä ko. kohde oli. Monen kilometrin päässä tästä.
 
339-DF:n kannattaa katsoa uudestaan DVD-filmi "Helsingin viimeinen kaksiakselinen raitiovaunu 226". Siinä on elävää kuvaa tuosta "Coronan" mutkittelusta. Ja kumpikin Eläintarhantien (myöh. Helsinginkatu) ajosuunta oli tietysti samanniminen. Liikennesuuntahan oli siinä autoille eri: ratikkaradat olivat väliin jääneen puistikon lännen puolella ja idän suunta oli vain autoille.
 
Ei nykyisen Oopperan ja entisen Kansallisoopperan (nyk. Aleksanterinteatterin) pysäkkien välimatka niin monenmonen kilometrin päässä toisistaan ole. Välimatkaa on linnunteitse 2,1 km ja ratikkakiskoja seuraten 2,6 km.
 
Tuota pönttöä hallitsi vuosia vanhempi liikennekonstaapeli Pilkevaara Munkkiniemestä, pojasta tuli koripalloilija.
 

Median tiedot

Kategoria
Raitiovaunuja Suomessa
Lisännyt
Albert
Lisäyspäivä
Katselukertoja
1,535
Kommentteja
7
Arvosana
0.00 tähteä 0 arvostelua

Jaa tämä media

Takaisin
Ylös