Itävallassa on Wienin, Linzin, Grazin ja Innsbruckin lisäksi myös Gmundenissa raitiotieliikennettä. Gmundenissa asuu noin 16000 (!) asukasta ja on suosittu turistikohde ulkomaalaisille ja Itävaltalaisille. Gmunden on aina ollut kilpailevassa asemassa läheisen Itävallan keisarin kesänviettokaupungin, Bad Ischl:in kanssa turistivirroista. Edistykselliset keksinnöt otettiin täällä aina positiivisesti vastaan, kuten sähkövalaistus, kanalisaatio ja 1894 raitiotie. Vielä nykyäänkin kaupungin ainoa raitiovaunulinja yhdistää korkealla keskustan yläpuolella olevan rautatieaseman "Franz-Josef Platz":in kanssa 2,3 km pitkällä radalla. Suurimman osan päivää joko vuonna 1961 Itävallassa lisenssinä valmistunut GM 8 tai aikoinaan käytettynä ostettu 1952 valmistunut DÜWAG-vaunu GM 10 ajavat 30 minuutin vuoroväliä. Aamu- ja ilta"ruuhkassa" on ajossa kaksi vaunua ja vuoroväli on 15 minuuttia. Varalla on vielä DÜWAG-vaunu GM 9 vuodelta 1952. Museovaunuja löytyy jopa kaksi kappaletta, alkuperäinen Gmundenilainen GM 5 vuodelta 1911 ja Pöstlingbergbahnilta saatu 1898 valmistunut kesävaunu GM 100. Rataa on viime vuosina ahkerasti uusittu ja vanhojen kiskojen tilalla on usein raskasta vignoolikiskotusta. Gmundenissa suunnitellaan raitiotien laajentamista 300 metriä kaupungintalolle, minne raitiotie ulottui ennen vuotta 1975. Sieltä linjaa halutaan jatkaa Gmundenin toiselle rautatieasemalle jolta "Traunseebahn" vie Gmundenista Vorchdorf:iin.
04.08.2007