Tukholma tuplaa kertalipun hinnan

Liittynyt
6 Joulukuu 2005
Viestit
194
Tämä aihe kuuluu varmaan kehittämishankkeisiin ? Parempaakaan paikkaa en keksinyt.. Asia sen sijaan on "mieliä kiihdyttävä";

Helsingin Sanomat sanoi:
Kertalippujen hinnat tuplattiin Tukholmassa

Suur-Tukholman liikennelaitos SL kaksinkertaisti kertalippujen hinnat maanantaina. Tukholman bussi-, metro- ja paikallisliikenteen kertalippu maksaa nyt 40 kruunua eli 4,30 euroa, jos sen ostaa bussinkuljettajalta tai metroaseman lippuluukulta.
Helsingin Sanomat 29.1.2007

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kertalippujen+hinnat+tuplattiin+Tukholmassa/1135224663112


Mitä veikkaatte, milloin suomalaiset seuraavat ruotsålaisten esimerkkiä ?
Parin vuoden päästä, viiden vuoden päästä ? Myöhemmin ??

Mielestäni tämä on askel kuljettajarahastuksen lakkauttamiseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni tämä on askel kuljettajarahastuksen lakkauttamiseksi.
Niinhän se on, Ruotsin Arbetsmiljöverket päätti marraskuussa kieltää käteisenkäsittelyn kuljettajilta SL-liikenteessä tämän vuoden alusta alkaen. Hallitus on siirtänyt päätöksen voimaantuloa kolmella kuukaudella, jotta SL ehtii saada aikaiseksi tarpeeksi muita lipunmyyntikanavia.
 
Hintojen tuplaaminen on aina harmittavaa. Ja erityisesti on poukkoileva tariffipolitiikka. Tukholmassa nimittäin palataan vyöhyketariffiin.

Kuljettajarahastuksesta luopuminen sen sijaan ei haittaa. Lippuja saa kyllä Tukholmassa ihan kätevästi niin asemilta, kioskeista kuin muutamasta automaatistakin.

Tukholman läänissähän oli aiemmin viiden vyöhykkeen tariffi, joka viime vuonna poistui ja tilalle tuli vain yksi vyöhyke (enhetstaxa).

Jos Suomessa olisi toteutettu sellainen uudistus, niin varmaan olisi nostettu kaikki hinnat viiden vyöhykkeen tasolle. Mutta naapurissa tehtiin toisin: koko läänin hinnaksi tuli yhden vyöhykkeen hinta, jota jopa vähän alennettiin. Samalla lastenlipun ikäraja nostettiin 20 vuoteen.

Jo silloin siirryttiin systeemiin, jossa kertalipun sai ennakkoon ostamalla puoleen hintaan. Kertalippu vaunusta tai asemalta 20 kr, ennakkokertalippu 10 kr (10 lipun vihossa, käytännössä siis 10 matkan sarjalippu).

Mutta ei hyvää mahan täydeltä. Tuo enhetstaxa liittyi joukkoliikenteen lisäämistoimiin, joita toteutettiin autoilijoiden ruuhkamaksukokeilun myötä. Tänä vuonna SL palaa vyöhyketariffiin huhtikuun alussa. Tosin systeemiä on lievennetty vanhasta siten, että nyt on vain kolme vyöhykettä: A (entiset 1 ja 2), B (entinen 3) sekä C (entiset 4 ja 5).

Vanhaan tapaan hinnat lasketaan "kupongeissa". Yksi vyöhyke 2 kuponkia, kaksi vyöhykettä 3 kuponkia ja kolme vyöhykettä 4 kuponkia.

Uudet aikuisten hinnat ovat siis käytännössä seuraavat:
1 vyöhyke
sarjalipulla 20 kr
ennakkoon ostetulla kertalipulla 26 kr
liikennevälineestä ostetulla lipulla 40 kr

2 vyöhykettä
sarjalipulla 30 kr
ennakkoon ostetulla kertalipulla 39 kr
liikennevälineestä ostetulla lipulla 60 kr

3 vyöhykettä
sarjalipulla 40 kr
ennakkoon ostetulla kertalipulla 52 kr
liikennevälineestä ostetulla lipulla 80 kr.

Ennakkoon ostettavia kertalippuja varten tulee uusia myyntipisteitä, lisää automaatteja ja tekstiviestilippu. (Sarjaliput ja kertaliput ovat edelleen paperilippuja :smile: )

Vyöhyketaksa ei koske kausilippuja. Kausiliputhan ovat Tukholman läänissä jo vuosikausia olleet koko läänin lippuja. Esim. 30 päivän lippu nyt 600 kr, huhtikuun alusta 620 kr (haltijakohtaisia pahvikortteja, joissa magneettiraita asemien porttirahastusveräjistä kulkemiseen - kortin voi myös näyttää lippuluukulla spärrvaktille).

Muutoksista huolimatta SL:lla on paljonkin sellaista, mitä esim. YTV voisi apinoida meillekin. Asenneilmaston eroa kuvaa esimerkiksi suhtautuminen vyöhykerajaan. YTV poisti jokin aika sitten mahdollisuuden matkustaa esim. Mäkkylästä (ja Turuntien pätkältä, jossa keskiviiva on kaupunkien rajana) Helsinkiin päin Helsingin sisäisellä lipulla ja Espooseen päin Espoon sisäisellä lipulla. Nyt aina seutulippu rajan yli. Samaan aikaan SL antoi sarjalippulaisille mahdollisuuden matkustaa vyöhykkeen viimeiseltä asemalta seuraavan vyöhykkeen ensimmäiselle yhden vyöhykkeen lipulla.
 
Ilmeisesti SL:n "24-timmarskort" eli matkailijalippu maksaa edelleen 60 Skr? Viikko sitten oli ainakin niin.

Vikingiltä menevän erikoisbussilinjan kertalippu keskustaan maksoi silloin 30 Skr ja menopaluu 50 Skr. Nostavatkohan hekin hintoja?

Ruotsinlaivalla tulevia matkailijoita harmittaa hieman, kun matkailijalippuja myyvää konttoria ei ole satamissa. Vikingillä tultaessa pitää kävellä pitkä taival Slussenille, jossa on lähin täyden palvelun SL:n lipputoimisto sijaiten Saltsjöbananin asemalla. Siljalla tuleva joutuu taivaltamaan vastaavasti Gärdetiin. Vaan onkohan Gärdetissä samanlaisia lipunmyyntioikeuksia kuin Slussenilla, eli onnistuuko edes matkailijalipun osto siellä enää? Pitääkö kävellä Ropstenille? Tukholman asiamiehemme voinee selvittää asian meille valtakunnan itämaakunnan asukkaille...

Kyllä vaan Helsingissä matkailijalippuja saa satakertaa turistiystävällisemmin ja helposti!
 
Ruotsinlaivalla tulevia matkailijoita harmittaa hieman, kun matkailijalippuja myyvää konttoria ei ole satamissa. Vikingillä tultaessa pitää kävellä pitkä taival Slussenille, jossa on lähin täyden palvelun SL:n lipputoimisto sijaiten Saltsjöbananin asemalla.
Tuo seikka on minuakin ärsyttänyt. Toivottavasti, jos kuljettajarahastuksesta luovutaan, saadaan Vikingterminaalille jonkinlainen lippuautomaatti. Kaupungin bussien pysäkki voisi olla n 100 m länteen päin sen ison tien varrella jota pitkin ne nyt kulkevat.

Siljalla tuleva joutuu taivaltamaan vastaavasti Gärdetiin. Vaan onkohan Gärdetissä samanlaisia lipunmyyntioikeuksia kuin Slussenilla, eli onnistuuko edes matkailijalipun osto siellä enää? Pitääkö kävellä Ropstenille? Tukholman asiamiehemme voinee selvittää asian meille valtakunnan itämaakunnan asukkaille...
Gärdet on onneksi ihan lähellä Siljan terminaalia, ja kuvittelisi että sieltä saa ainakin 10 matkan sarjalippuja.

Toivottavasti muuten Siljan vuoroja ei aleta ajaa Frihamneniin jonne saman varustamokonsernin Tallinnan -laivat tulevat. Se kun on keskellä ei mitään.

t. Rainer
 
Gärdet on onneksi ihan lähellä Siljan terminaalia, ja kuvittelisi että sieltä saa ainakin 10 matkan sarjalippuja.

Gärdetin Pressbyrån on aina myynyt ystävällisesti 24 tunnin lippuja. Myynti onnistuu myös muovirahalla, joten kruunuja ei tarvitse kuin saman metroaseman erinomaiseen kahvilaan aamiaissämpylän saamiseksi.

Lisäksi ainakin Siljan laivoilta on saanut 10 matkan sarjolippuja ihan infotiskiltäkin. Vuorokauden lippuja ei myydä, koska siihen tarvitaan lipputulostimen sisältävä myyntilaitteisto.
 
Siljan laivoilta on saanut 10 matkan sarjolippuja ihan infotiskiltäkin. Vuorokauden lippuja ei myydä, koska siihen tarvitaan lipputulostimen sisältävä myyntilaitteisto.
Vikingin laivoilla ei myyty äskettäin yhtikäs mitään.
 
Valitettavasti laivoilla myynti minunkin kokemukseni mukaan olematonta. Ja terminaaleissakin. Joskus on jollakin laivalla ollut "kupongremsoja", mutta enpä luottaisi siihen. Olisi tietenkin hienoa saada lippu viimeistään laivaterminaalista, että pääsisi bussiin lähimmältä pysäkiltä (siis muulla kuin kertalipulla).

Laivoista jalkaisin tullessa tosin joutuu jo mutkittelemaan niin monien putkien ja käytävien läpi, että kävely vähän pitemmälle ei sitten paljon enää tunnu. Käytännössä lienee helpointa talsia lippuostoksille joko lähimmälle metroasemalle tai lähimmälle "ombudille". (Jos sattuu ajamaan laivasta autolla, niin silloin voinee ajaa vähän pitemmällekin.)

Ainakin aiemmin on "asiamiehenä" toimivista myyntipisteistä on saanut sekä sarja/ennakkokertalippuja/kuponkeja että 24 ja 72 tunnin (ja muita) kausilippuja. Tällainen valikoima on ollut myös lähes kaikkien miehitettyjen rautatie(pendeltåg)asemien lippuluukulla, mutta metroasemien lippuluukulla on myyty vain kerta- ja sarjalippuja. Useimpien metroasemien lähistöllä tai jopa itse aseman lippuhallissa on täydellisempää valikoimaa tarjoava kioski.

Täydellisin lippuvalikoima on SL-centereissä, joita on Centralenin, Slussenin, Fridhemsplanin, Tekniska Högskolan ja Gullmarsplanin asemilla. Näissä on myös jaossa koko läänin kaikkia aikatauluvihkoja.

Siljan terminaalia lähin lipunmyyntipaikka taitaa olla Gärdetin asema ja Vikingin terminaalia lähimmät ovat Bondegatanin ja Folkungagatanin tupakkakaupat.

Lista asiamiehistä täältä ja näiden lisäksi ennakkokerta/sarjalippuja taitaa olla myynnissä joissakin seven-eleveneissä.
 
24 tunnin lipun ostin viimeksi Slussenin metroasemalla olleelta kioskilta. Lipunmyynnin täti ei suostunut myymään. Aika hauska juttu. Oletteko muuten huomanneet, että Tukholman Tunnelbanassa on ihmislipunmyyjät, kun Helsingin metrossa vastaavalla paikalla on lippuautomaatti? Kumpi on teistä mukavampi? Minusta lippuautomaatti on oikeastaan mukavempi, sillä kun on näppäräsorminen, sillä saa lipun hyvin nopeasti, kaikki vaihtoehdot ovat esillä ostotilanteessa ja se osaa hyvin kieliäkin.
 
Kyllä minusta ihmisen kanssa on mukavampi asioida kuin koneen.

Tukholmassa metroasemien ihmeellisyyksiin tietysti kuuluu se, että melkein vierekkäin voi olla se lipunmyynnin täti tai setä ja kioski. Oikeastaan asian voi kuitenkin nähdä myös niin, että varsinainen lipunmyyntipiste (josta siis saa myös 24 tai 72 tunnin lippuja) on kioski. Se spärrvakt-täti tai -setä on oikeastaan rahastaja, jonka aitio ei olekaan vaunussa vaan jo lippuhallissa. Myytävien lippulajien rajaamisella on haluttu välttää lippuluukun ruuhkautumista. Tärkeintähän sedässä ja tädissä kuitenkin on se, että liput tarkastetaan, jolloin pummilla matkustamiseen on ainakin hieman korkeampi kynnys kuin meillä Helsingissä.

Tietysti harmittaisi, jos 24-lipun ostotarve osuisi sellaiseen aikaan, että kioski on kiinni. Silloin automaatti kävisi korvikkeeksi.
 
Itsekin asioin mieluummin ihmisen kuin automaatin kanssa. Pelkkiin automaatteihin perustuva palvelu on jotenkin epäpersoonallista. Tuntuu siltä kuin joillain palveluiden suunnittelijoilla olisi halu tuhota kaikki asiakaspalvelun ihmiskontaktitit.

Tukholmassa on Vikinglinjan terminaalia lähin SL'n lippuja (myös 24 ja 72 - tunnin korttela) myyyvä liike Folkungagatanilla('tupakkakauppa'). Ja euihän hyvällä säällä Slussen ole kävellen kaukana. Tunnelbanan porttien lipunmyyjät eivät ole myyneet muita kuin kerta- ja sarjalippuja yli kolmeenkymmeneen vuoteen, oman muistini mukaan.
Aikatauluista kiinnostuneet löytävät niitä helposti telineistä SL-centereistä (mm. Slussen, T-centralen, Tekniska Högskolan).
 
Tärkeintähän sedässä ja tädissä kuitenkin on se, että liput tarkastetaan, jolloin pummilla matkustamiseen on ainakin hieman korkeampi kynnys kuin meillä Helsingissä.

Sosiaalihuolto vaan taitaa ostaa ne liput myös häiriköille, mikä hyväksyttävää on kuitenkin, sillä pitäähän heidänkin päästä liikkumaan etteivät ala mellakoida lähiöissään. Joten päästään kysymykseen, ketkä sitten pummilla matkustavat, jos syrjäytyneilläkin on lippu. Helsingissä sosiaalihuolto ei lippuja tiettävästi maksa, mutta toimeentulotuesta (370 €/kk) 40 euron kuukausilipun pystynee hyvin ostamaan, jos säännöllisesti matkustelee. Mutta jos kärsii alkoholismista, taitavat nekin mennä kurkusta alas. Uskottavimpia pummimatkustajia ovat köyhät opiskelijat ja nuoret yleensäkin, mutta nuorillakin kyllä nykyään alkaa olla krääsää yli tarpeen, joten rahan puute on vähän huono selitys. Asenne ehkä enemmän. Ok, menee jo aiheen ulkopuolelle, mutta tällainen näkemys pummiaiheeseen.
 
Uskottavimpia pummimatkustajia ovat köyhät opiskelijat ja nuoret yleensäkin, mutta nuorillakin kyllä nykyään alkaa olla krääsää yli tarpeen, joten rahan puute on vähän huono selitys. Asenne ehkä enemmän.
Tai sitten on nimenomaan niin, että krääsää riittää (vanhemmilta ja sisaruksilta perittyä sekundatavaraa), mutta rahasta on pulaa, mikä johtaa taas pulaahn ruuasta ja immateriaalihyödykkeistä (kulttuuri, joukkoliikenne ym.)
 
Tietysti harmittaisi, jos 24-lipun ostotarve osuisi sellaiseen aikaan, että kioski on kiinni. Silloin automaatti kävisi korvikkeeksi.

Useimmat Pressbyrån-kioskit ovat auki varsin pitkään ja Slussenilla se lienee ihan puoleenyöhön asti, joten kyllä se yleensä onnistuu.
Ja vähitellen kaikki asemat ja suuremmat bussipysäkit tulevat saamaan lippuautomaatteja. Toivottavasti ne ovat vaan sen verran helppokäyttöisiä että myös ulkopaikkakuntalaiset ymmärtävät eri lippujen eroja....

Ja kuten joku jo kirjoitti niin käteislippujen hinnan nostaminen on ihan siitä kiinni että yritetään saada porukat ostamaan liput etukäteen.
Näinhän on esimerkiksi Baselissa ja kaikki ostavat lipun joko etukäteen tai automaateista jota löytyy joka puolelta.
Toivottavasti Tukholman maskiinit tulevat hyväksymään myös Euroja, vaikka me emme sitä täällä käytetäkään, ainakin vielä! :smile:

Ja näistä lippujen hintojen korotuksesta: suurin osa matkustajista käyttävät kausikortteja, kuukausi-, sesonki- tai vuosikortteja, ja niihen hintaa ei ole nostettu. Kuukausikortti nousee huhtikuussa 20 kruunulla, 620 SEK.
Joten kallista se ei ole! Planka.nu-yhdistys joka on pummillamenijöiden 'fanklub' haluaa ilmaista joukkoliikennettä mutta minä luulen että liikenteen laatu on parempi kun siitä maksaa, silloinhan on asiakas joka voi esittää vaatimuksia, ilmaiseksi matkustaessaan ei voi oikeastaan mitään vaatia: sehän on jo ilmaista...
 
Viimeksi muokattu:
Kaikista Pressbyrån-kioskeista saa kaikkia sortteja, vuosikorttia lukuunottamasta, muistaakseni... Ne liputhan 'luodaan' kioskissa erityisella manickilla jota voi käyttää niin 24-tunnin kuin 30-päivänkotin leimaukseen.
Monissa hotelleissa on omat koneet niiden vierailijoita varten (avopuolisoni tekee useita turistikortteja joka päivä töissään yhdessä Tukholman hotellissa).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös