Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,209
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.kuukanko sanoi:Ei kauheasti vakuuta Talgon osaamisesta, jos niiden pelastamiseksi tehtyyn tarjouspyyntöön ei osata tehdä edes ehdot täyttävää tarjousta.
Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja. VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.Zimba sanoi:Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.
Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua.R.Silfverberg sanoi:Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja.
Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?R.Silfverberg sanoi:VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.
Jos vuokra-aika olisi 20-30 vuotta, niin mitä ihmeen järkeä on silloin liisata? Eikö se tulisi halvemmaksi silloin ostaa ne saman tien. Jos liisauksen on tarkoitus sisältää myös huollot, ja jos koko Talgoa ei ole edes olemassa 10 vuoden päästä, niin kuka ne huoltaisi siinä tapauksessa?kuukanko sanoi:Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua
Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.vompatti sanoi:Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?
Niinpä. Ruotsissa ns. "ulottuma" eli aukean tilan ulottuvuus on sentään melko lähellä Suomea. Sinnekään ei Suomen mitoin rakennetulla vaunulla silti ole asiaa. Olennaisempi ongelma vaunujen kelpoisuudessa edes Ruotsissa ovat telit. Kuullostaa helpolta sanoa "vaihdetaan vain telit". Kaksikerrosvaunun tapauksessa telit vain ovat melkoisen massiivinen osa investoinnista. Entisen Neuvostoliiton maihin kalusto ei kelpaisi väärän laiturikorkeuden takia kuitenkaan, ja esimerkiksi Virossahan henkilöliikennettä on veturijunin vain Moskovan makuujuna.R.Silfverberg sanoi:Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.
VR vuokraa 20 InterCity-vaunua
VR-Yhtymä vuokraa 25 vuodeksi 20 InterCity-junanvaunua. Vaunut valmistaa Kainuussa toimiva Talgo.
Vaunujen rakentaminen ja vuokraaminen tulivat mahdolliseksi, kun liikenne- ja viestintäministeriö sitoutui ostamaan VR:ltä InterCity-liikennettä pitkäaikaisella sopimuksella.
VR jatkaa hankkeen sopimusneuvotteluja valmistajan ja vaunujen rahoittajan kanssa, yhtiö tiedottaa. (STT)
Lainsäädäntö menee aina tällaisten sopimuksien yli. Jos säädetään laki, että esim. pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne kilpailutetaan heti, silloin se kilpailutetaan heti, huolimatta VR:n ja YTV:n 7 vuoden sopimuksesta. Aivan sama periaate koskee ministeriön ostamaa kaukoliikennettä. Mutta kun tällaista lakia ei vielä ole säädetty, toimitaan tehtyjen sopimusten mukaan.Kani sanoi:Ovelasti saadaan kaikenlaiset sopimukset ulotettua niin kauas tulevaisuuteen, että vapaasta kilpailusta ei tule mitään sittenkään kun se joskus sallitaan.