RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
HSL selvitti raideliikenteen vaikutuksia
Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestyskierteen
Raideliikenteen hyödyt ja myönteiset kustannusvaikutukset eivät nouse esille riittävän hyvin nykyisistä vaikuttavuuden arvioinneista. Liian vähäiselle huomiolle jäävät muun muassa raideliikenteen myönteiset vaikutukset kiinteistöjen arvoihin, alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Raideratkaisut mahdollistavat aina myös tiiviimmän, ja siten myös taloudellisemman rakentamisen ja maankäytön.
Syvällisempi ja moniulotteisempi raideliikenteen hyötyjen tunnistaminen olisi tärkeää, sillä bussiliikenteeseen verrattuna raideliikennehankkeet edellyttävät suurempia investointeja, mutta tuovat mukanaan myös suurempia ja pitkäkestoisempia hyötyjä.
HSL:n julkaisemassa selvityksessä on hyödynnetty kansainvälisiä tutkimuksia sekä vertailtu nykymetroa Länsiväylän ja Vantaankosken radan alueellisiin vaikutuksiin.
Aliarvioidut hyödyt näkyviin
Raideratkaisujen alueellinen pysyvyys takaa niiden pitkävaikutteisen myönteisen nosteen. Pysyvyys luo uskottavan pohjan muille investoinneille. Raideliikenne kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Raideyhteyksien varteen rakentuu tyypillisesti myös uusia asuin- ja työpaikkakeskittymiä, mikä lisää kysyntää entisestään. Matkustajat myös mieltävät raideliikenteen selkeänä ja sujuvana kulkutapana.
Kiinteistöjen arvon nousuna mitattuna Helsingin metron vaikutus vuoteen 2009 mennessä rakennettujen kiinteistöjen arvoihin on ollut noin 1,5 Mrd. €, mikä on enemmän kuin metron investointikustannus (noin 1,2 Mrd. €).
HSL toivoo, että aiempaa suurempaa painoa hyötyjen ja kustannusten arvioinnissa saisi raideliikenteen vaikutus katu- ja kaupunkitilan tarpeeseen. Henkilöautoliikenne tarvitsee huomattavasti enemmän tilaa kuin joukkoliikenne. Koska kaupunkialueilla on maata niukasti, liikenteen edellyttämä maa-ala on pois muusta rakennus- ja virkistyskäytöstä. Esimerkiksi Helsingissä arvion mukaan ilman nykyistä metroyhteyttä itäsuunnasta tuleva liikenne tarvitsisi 1-2 lisäkaistaa, Kampin bussiterminaalia vastaavat laiturialueet busseille sekä merkittävästi paikoitustilaa autoille Helsingin keskustassa.
Parhaaseen aluetehokkuuteen päästään, kun radan ja sen lähialueiden suunnittelu on mahdollista tehdä samanaikaisesti. Rohkaisevia esimerkkejä Pääkaupunkiseudulla ovat esimerkiksi uuden Jätkäsaaren raideyhteyden ja asuinalueen rakentaminen sekä Kehäradan vaikutusalueelle rakentuvat asuin- ja työpaikka-alueet.
Lisätietoja: Joukkoliikennesuunnitteluosaston päällikkö Ville Lehmuskoski, puh. 040 520 6710, Liikennejärjestelmäosaston päällikkö Suoma Sihto, puh. 040 595 0205
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestyskierteen
Raideliikenteen hyödyt ja myönteiset kustannusvaikutukset eivät nouse esille riittävän hyvin nykyisistä vaikuttavuuden arvioinneista. Liian vähäiselle huomiolle jäävät muun muassa raideliikenteen myönteiset vaikutukset kiinteistöjen arvoihin, alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Raideratkaisut mahdollistavat aina myös tiiviimmän, ja siten myös taloudellisemman rakentamisen ja maankäytön.
Syvällisempi ja moniulotteisempi raideliikenteen hyötyjen tunnistaminen olisi tärkeää, sillä bussiliikenteeseen verrattuna raideliikennehankkeet edellyttävät suurempia investointeja, mutta tuovat mukanaan myös suurempia ja pitkäkestoisempia hyötyjä.
HSL:n julkaisemassa selvityksessä on hyödynnetty kansainvälisiä tutkimuksia sekä vertailtu nykymetroa Länsiväylän ja Vantaankosken radan alueellisiin vaikutuksiin.
Aliarvioidut hyödyt näkyviin
Raideratkaisujen alueellinen pysyvyys takaa niiden pitkävaikutteisen myönteisen nosteen. Pysyvyys luo uskottavan pohjan muille investoinneille. Raideliikenne kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Raideyhteyksien varteen rakentuu tyypillisesti myös uusia asuin- ja työpaikkakeskittymiä, mikä lisää kysyntää entisestään. Matkustajat myös mieltävät raideliikenteen selkeänä ja sujuvana kulkutapana.
Kiinteistöjen arvon nousuna mitattuna Helsingin metron vaikutus vuoteen 2009 mennessä rakennettujen kiinteistöjen arvoihin on ollut noin 1,5 Mrd. €, mikä on enemmän kuin metron investointikustannus (noin 1,2 Mrd. €).
HSL toivoo, että aiempaa suurempaa painoa hyötyjen ja kustannusten arvioinnissa saisi raideliikenteen vaikutus katu- ja kaupunkitilan tarpeeseen. Henkilöautoliikenne tarvitsee huomattavasti enemmän tilaa kuin joukkoliikenne. Koska kaupunkialueilla on maata niukasti, liikenteen edellyttämä maa-ala on pois muusta rakennus- ja virkistyskäytöstä. Esimerkiksi Helsingissä arvion mukaan ilman nykyistä metroyhteyttä itäsuunnasta tuleva liikenne tarvitsisi 1-2 lisäkaistaa, Kampin bussiterminaalia vastaavat laiturialueet busseille sekä merkittävästi paikoitustilaa autoille Helsingin keskustassa.
Parhaaseen aluetehokkuuteen päästään, kun radan ja sen lähialueiden suunnittelu on mahdollista tehdä samanaikaisesti. Rohkaisevia esimerkkejä Pääkaupunkiseudulla ovat esimerkiksi uuden Jätkäsaaren raideyhteyden ja asuinalueen rakentaminen sekä Kehäradan vaikutusalueelle rakentuvat asuin- ja työpaikka-alueet.
Lisätietoja: Joukkoliikennesuunnitteluosaston päällikkö Ville Lehmuskoski, puh. 040 520 6710, Liikennejärjestelmäosaston päällikkö Suoma Sihto, puh. 040 595 0205
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: