Hinnoittelu
Otetaan hinnoittelun kehittämisessä lähtökohdaksi, että suurin osa kotitalouksista omistaa auton, ja halutaan tavoitella myös heitä matkustajiksi. Hyväksytään myös tosiasia, että hinnoittelu vaikuttaa merkittävästi ihmisten matkustuskäyttäytymiseen. Ja koska suurin osa ihmisistä omistaa auton jo valmiiksi, tulee junaliikenteen olla kilpailukykyinen ainoastaan autoilun muuttuvia kustannuksia vastaan.
Opiskelijat, sekä muut alennusoikeuden omaavat pääsevät mielestäni nykyään järkevään hintaan, vaikkakin useimmilla väleillä tulee halvemmaksi autoilla, kun lasketaan pelkät polttoainekulut. Pidetään siis alennuslippujen hinta nykyisessään, mutta skaalataan aikuisten hinta siten, että alennuslippujen alennusprosentti pienenee 30%:iin, eli tiputetaan aikuisten hintoja noin 25%:lla. Tämä pienentää huomattavasti hintaporrasta, joka syntyy esimerkiksi valmistumisen yhteydessä. Lipputulokertymään tämä vaikuttanee nykyisillä matkustajilla suhteellisen vähän, ainakin matkustajia tarkkaillessa tuntuu, että merkittävä osa omaa alennusoikeuden. Oikein markkinoituna lipputulojen lasku lienee myös mahdollista kompensoida reilusti saavuttamalla uusia matkustajia?
Luovutaan erillisistä sarjalipuista tietyille väleille (mahdollisesti pois lukien tietyt lyhyet matkat, kuten Hyvinkää - Helsinki), ja niiden tilalle aletaan myydä -50% alennusoikeuksia 150 - 200€ hintaan. Näin paljon matkustavat saavat autoon verrattuna kilpailukykyisen hinnoittelun junalla matkustaessa. Vaikutuksia lipputuloihin en osaa arvioida, mutta uskoisin uusia matkustajia saavutettavan merkittävästi.
Otetaan Pendoliino, sekä muutamia ruuhkaisimpia IC-lähtöjä lukuunottamatta käyttöön Saksasta tuttu periaate, eli myydään 2-5 henkilön matkustamiseen oikeuttavia lippuja nykyisen aikuisen hintaan. Uskon tällä saavutettavan merkittävää siirtymää autoista raiteille, joka ei hiljaisen ajan IC-junissa edes lisäisi kustannuksia, vaan kykenisi tasaamaan kysynnän vaihteluita.
Palvelutaso
Pääradan suunnalla, mielestäni Jyväskylään, Poriin, Vaasaan ja Ouluun tulee päästä Helsingistä tasaisella tunnin vuorovälillä. Pitkän aikavälin tavoitteena tulisikin olla IC2 liikenne Helsinki-Tampere 20min välein, joista yksi jatkaa Poriin, yksi Jyväskylään ja yksi Pohjanmaan suuntaan. Lisäksi Turku - Pieksämäki tulisi myös olla tunnin vuorväli, käyttäen mahdollisesti vanhempaa IC-kalustoa mielellään ohjausvaunuin varustettuna. Tämä juna synkronoitaisiin Tampereella siten, että Pieksämäeltä vaihtoyhteys Porin suuntaan, ja Pieksämäellä vaihtoyhteys Kuopion suunnan juniin. Olisiko tällaisella palvelutasolla mielestänne mahdollisuus synnyttää uutta kysyntää yhdistettynä hinnoittelun uudistamiseen sen verran, ettei ylikapasiteettia olisi merkittävästi?
Otetaan hinnoittelun kehittämisessä lähtökohdaksi, että suurin osa kotitalouksista omistaa auton, ja halutaan tavoitella myös heitä matkustajiksi. Hyväksytään myös tosiasia, että hinnoittelu vaikuttaa merkittävästi ihmisten matkustuskäyttäytymiseen. Ja koska suurin osa ihmisistä omistaa auton jo valmiiksi, tulee junaliikenteen olla kilpailukykyinen ainoastaan autoilun muuttuvia kustannuksia vastaan.
Opiskelijat, sekä muut alennusoikeuden omaavat pääsevät mielestäni nykyään järkevään hintaan, vaikkakin useimmilla väleillä tulee halvemmaksi autoilla, kun lasketaan pelkät polttoainekulut. Pidetään siis alennuslippujen hinta nykyisessään, mutta skaalataan aikuisten hinta siten, että alennuslippujen alennusprosentti pienenee 30%:iin, eli tiputetaan aikuisten hintoja noin 25%:lla. Tämä pienentää huomattavasti hintaporrasta, joka syntyy esimerkiksi valmistumisen yhteydessä. Lipputulokertymään tämä vaikuttanee nykyisillä matkustajilla suhteellisen vähän, ainakin matkustajia tarkkaillessa tuntuu, että merkittävä osa omaa alennusoikeuden. Oikein markkinoituna lipputulojen lasku lienee myös mahdollista kompensoida reilusti saavuttamalla uusia matkustajia?
Luovutaan erillisistä sarjalipuista tietyille väleille (mahdollisesti pois lukien tietyt lyhyet matkat, kuten Hyvinkää - Helsinki), ja niiden tilalle aletaan myydä -50% alennusoikeuksia 150 - 200€ hintaan. Näin paljon matkustavat saavat autoon verrattuna kilpailukykyisen hinnoittelun junalla matkustaessa. Vaikutuksia lipputuloihin en osaa arvioida, mutta uskoisin uusia matkustajia saavutettavan merkittävästi.
Otetaan Pendoliino, sekä muutamia ruuhkaisimpia IC-lähtöjä lukuunottamatta käyttöön Saksasta tuttu periaate, eli myydään 2-5 henkilön matkustamiseen oikeuttavia lippuja nykyisen aikuisen hintaan. Uskon tällä saavutettavan merkittävää siirtymää autoista raiteille, joka ei hiljaisen ajan IC-junissa edes lisäisi kustannuksia, vaan kykenisi tasaamaan kysynnän vaihteluita.
Palvelutaso
Pääradan suunnalla, mielestäni Jyväskylään, Poriin, Vaasaan ja Ouluun tulee päästä Helsingistä tasaisella tunnin vuorovälillä. Pitkän aikavälin tavoitteena tulisikin olla IC2 liikenne Helsinki-Tampere 20min välein, joista yksi jatkaa Poriin, yksi Jyväskylään ja yksi Pohjanmaan suuntaan. Lisäksi Turku - Pieksämäki tulisi myös olla tunnin vuorväli, käyttäen mahdollisesti vanhempaa IC-kalustoa mielellään ohjausvaunuin varustettuna. Tämä juna synkronoitaisiin Tampereella siten, että Pieksämäeltä vaihtoyhteys Porin suuntaan, ja Pieksämäellä vaihtoyhteys Kuopion suunnan juniin. Olisiko tällaisella palvelutasolla mielestänne mahdollisuus synnyttää uutta kysyntää yhdistettynä hinnoittelun uudistamiseen sen verran, ettei ylikapasiteettia olisi merkittävästi?