Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,210
Etenkin Dr12:n (ent. Hr12) käyttöä rajoitti voimakkaasti korkea akselimassa. Dr13:n kohdalla rajoitukset olivat selvästi lievemmät. Itse asiassa Dr13:n ja väliraskaan Dv12:n suurin akselimassa on liki sama. Tässä on huomattava, että Dv12 on sarjan pitkästä toimitusajasta ja toisaalta suuresta pääluvusta (= veturien kokonaismäärä) johtuen huomattavan heterogeeninen; osassa vetureita taisi ainakin jossain vaiheessa olla jopa Dr13:a korkeampi akselimassa (16,45 t vastaan Dr13:n 16,4 t).Antero Alku sanoi:Sr1 olikin korvaaja Dr12 ja Dr13 sarjoille, joita ei akselipainonsa vuoksi voinut käyttää kaikkialla rataverkolla.
Dr12:lla oli käytännössä täydellinen ajokielto A-radoilla. Dr13:lla on voitu liikennöidä myös näillä radoilla, mutta rajoitetulla nopeudella (rajoitukset vaihtelivat rataosittain, nämä ilmenivät mm. Jtt:ssä). Dv12:lla oli hyvin usein täsmälleen samat rajoitukset. Myös B1-radoilla Dr12-, Dr13- ja Dv12-vetureilla on ollut sarjakohtaisia nopeusrajoituksia (usein 80...90 km/h). Edellä lueteltujen lisäksi toki missä tahansa kohdassa rataa on voinut olla lisäksi muita paikallisia vielä tiukempia nopeusrajoituksia esim. pienisäteisien kaarteiden johdosta tai muusta syystä.