HKL:n linja-autojen Almex-laitteet
Vuonna 1968 otettiin ensimmäiset matkustajien Almex M -leimauslaitteet käyttöön HKL:n linja-autoissa. Jo aikaisempina vuosina oli kuljettajarahastusbusseihin hankittu Almex E -myyntilaitteita, joilla voitiin myydä kertalippuja.
Itselläni ovat vanhimmat Almex E:llä myydyt ja Makon pihdeillä tai Almex M:llä leimattavat 10 mtk:n kortit tariffipäiväyksellä 1.12.66. Blankolipuissahan oli esipainettu tariffitaulukko eri vyöhykkeille ja tariffin voimaanastumispäivä. Almex E-myyntilaitteella kuljettaja sitten myi ja validoi siihen asti arvottoman pahvikortin leimaamalla ensimmäisen matkan kortin tyhjään yläosaan. Tyypillinen E-lippukoon leimaus.
Seuraavan kerran tariffit muuttuivat 1.5.1971 kun laajennettu yhteistariffi otettiin käyttöön.
Esipainetuissa 10 mtk:n korteissa otettiin Almex-malli myös käyttöön tariffin 1.12.66 voimassaollessa, eli ennen 1.5.71:tä. Rinnan käytettiin kyllä vanhempaa keskeltä taitettavaa korttimalliakin. Itselläni on vielä vuoden 1967 painatusta 0-, 1-, 2- ja 3 -vyöhykkeiden vanhanmallisia aikuisten- ja alennuskortteja. Noiden korttien tariffi oli tietenkin edellä mainittua 1.12.66 tyyppiä. Ne lienevätkin uusimpia 10 mtk:n taittokortteja.
Almex E -kertalipuista:
Almex E:llä myydyistä kertalipuista on vaikea sanoa jälkeenpäin miltä vuodelta ne milloinkin ovat. Syy on yksinkertaisesti se, että niissähän hinta ilmoitetaan vain koodina (esim. KE3 eli aikuisten kerta kolme vyöhykettä). Lisäksi päiväyksessä mainitaan vain päivä ja kuukausi. Säästeliäs matkustaja olisi pystynyt niin halutessaan tekemään vaihtomatkan aina uudestaan vuoden välein.
Almex A/O -automaattilipuista:
Linjan 10 nivelvaunuissa kokeiltiin vuoden 1975 paikkeilla rahastajanaitiota vastapäätä lastenvaunupaikan kohdalla kertalipunmyyntilaitetta Almex A/O. Se otti kolikoita ja antoi Almex E -lipun, joita valikoimassa oli kahta mallia.
TAKL:n vanhimmat Almex-korttini ovat vuodelta miltä lie. Aikuisten 10 mtk:n hinta oli 5 mk. Hauskoiksi nuo tuon ajan (1970-luvun alkua) kortit tekee se, että johdinautoissa, joissa ei ollut Almexin ämmää vaan oikea rahastajatäti, hän leikkasi pihdillään sen saman kulman pois, jonka konekin olisi tehnyt. Ne olivat sellaisia leikattuja blankorivejä ne matkat.
TuKL:n vanhimmasta Almex-kortistanikaan en pysty päättelemään miltä vuodelta se on. Tunnus on A1, eli liekö uuden aikakauden ensimmäisiä?
TLO:n kortissa sentään mainitaan vuosikin eli 1986. Ja ovat muuten magneettinauhakortteja. Lahden Koiviston Auton magneettikorttini ovat jostain 70-luvun puolivälistä ja Paunun vastaavat Tampereen seudulta 80-luvulta.