Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Siemens-konserni aikoo tänään kertoa tarjouksestaan ranskalaisen Alstom-konsernin ostamiseksi. Myös amerikkalainen General Electric on kiinnostunut Alstomista.
Jos Alstom päätyy Siemensille, oltaneen Euroopassa samassa tilanteessa kuin Bombardierin ostettua ADTranzin. EU pakottanee Siemensin luopumaan Siemensin ja Alstomin kilpailevista tuotteista, jotta markkinoille ei synny märäävää markkina-asemaa. Raitiotierintamalla tämä voi tarkoittaa sitä, että Siemens-Alstomin on luovuttava joko Siemensin Aveniosta tai Alstomin Citadiksesta. Bombardierhan päätyi myymään Variobahnin (Helsingissä Variotram) sveitsiläiselle Stadlerille.
Asetelma on sikäli mielenkiintoinen, että Alstomin Citadis lienee tämän hetken markkinajohtaja moninivelvaunujen markkinoilla. Avenio, entiseltä markkinanimeltään Combino Plus, on parannettu versio entisestä Combinosta, joka oli edellinen moninivelvaunujen markkinajohtaja. EU:n määräys koskee vain kilpailevien tuotteiden määrän vähentämistä, eikä ota kantaa siihen, mistä uuden konsernin on luovuttava. Valinnan saa tehdä Siemens itse.
Voisi siis arvata, että Bombardierin tapaan Siemens pitää mieluiten omansa eli Avenion. Avenion markkina-asema on kuitenkin nykyään vaatimaton verrattuna Citadikseen. Toisaalta Avenio on uudempi tuote, joten siihen käytetyn tuotekehityspanoksen heittäminen hukkaan ei tunnu älykkäältä ajatukselta.
Entä kenelle Siemens myisi Avenion tai Citadiksen? Stadlerilla lienee tarpeeksi tekemistä Variobahnin sekä omien malliensa kanssa, vaikka yhteinen markkinaosuus tuskin estäisi Stadleria ostamasta merkittävää siivua raitiotiemarkkinoista. CAF voisi olla kiinnostunut, sillä CAFilla ei ole tunnettua ja hyvin myyvää raitiovaunumallia, ja yritys on kyllin iso kyetäkseen rahoittamaan kaupan.
Vai löytyisikö ottaja idästä? Siellä on isoja tekijöitä: Pesa, Skoda, Tatra, Konstal. Venäläinen raha voisi myös tulla kyseeseen. Alstom on tuttu kumppani venäläisille. Raitiovaunumarkkinat ovat Venäjällä samaa suuruusluokkaa kuin EU:ssa, ja tarve uudistaa vaunustoa ja teknologiaa on kova. Tähän asti viriteltyjen yhteistyökuvioiden sijasta venäläiset voisivat ratkaista asian ostamalla kaiken itselleen.
Antero
Jos Alstom päätyy Siemensille, oltaneen Euroopassa samassa tilanteessa kuin Bombardierin ostettua ADTranzin. EU pakottanee Siemensin luopumaan Siemensin ja Alstomin kilpailevista tuotteista, jotta markkinoille ei synny märäävää markkina-asemaa. Raitiotierintamalla tämä voi tarkoittaa sitä, että Siemens-Alstomin on luovuttava joko Siemensin Aveniosta tai Alstomin Citadiksesta. Bombardierhan päätyi myymään Variobahnin (Helsingissä Variotram) sveitsiläiselle Stadlerille.
Asetelma on sikäli mielenkiintoinen, että Alstomin Citadis lienee tämän hetken markkinajohtaja moninivelvaunujen markkinoilla. Avenio, entiseltä markkinanimeltään Combino Plus, on parannettu versio entisestä Combinosta, joka oli edellinen moninivelvaunujen markkinajohtaja. EU:n määräys koskee vain kilpailevien tuotteiden määrän vähentämistä, eikä ota kantaa siihen, mistä uuden konsernin on luovuttava. Valinnan saa tehdä Siemens itse.
Voisi siis arvata, että Bombardierin tapaan Siemens pitää mieluiten omansa eli Avenion. Avenion markkina-asema on kuitenkin nykyään vaatimaton verrattuna Citadikseen. Toisaalta Avenio on uudempi tuote, joten siihen käytetyn tuotekehityspanoksen heittäminen hukkaan ei tunnu älykkäältä ajatukselta.
Entä kenelle Siemens myisi Avenion tai Citadiksen? Stadlerilla lienee tarpeeksi tekemistä Variobahnin sekä omien malliensa kanssa, vaikka yhteinen markkinaosuus tuskin estäisi Stadleria ostamasta merkittävää siivua raitiotiemarkkinoista. CAF voisi olla kiinnostunut, sillä CAFilla ei ole tunnettua ja hyvin myyvää raitiovaunumallia, ja yritys on kyllin iso kyetäkseen rahoittamaan kaupan.
Vai löytyisikö ottaja idästä? Siellä on isoja tekijöitä: Pesa, Skoda, Tatra, Konstal. Venäläinen raha voisi myös tulla kyseeseen. Alstom on tuttu kumppani venäläisille. Raitiovaunumarkkinat ovat Venäjällä samaa suuruusluokkaa kuin EU:ssa, ja tarve uudistaa vaunustoa ja teknologiaa on kova. Tähän asti viriteltyjen yhteistyökuvioiden sijasta venäläiset voisivat ratkaista asian ostamalla kaiken itselleen.
Antero