RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän sydän. Asetinlaite määrittää metron kulkutiet radalla, kääntää vaihteet oikeaan asentoon, ohjaa radalla olevia opastimia ja toisaalta antaa HKL:n liikenteenohjausvalvomoon ajantasaisen tiedon siitä, missä kohdissa rataosuutta metrojunat kulloinkin ovat. Asetinlaite pitää huolta myös turvallisuudesta varmistamalla, että junalla on vapaa turvattu kulkutie ja turvallinen etäisyys junien välillä säilyy.
Mikäli metroliikenne sujuu suunnitellusti, toimii asetinlaite ATS-automatiikan avulla melko itsenäisesti liikenteenohjaajien keskittyessä valvomaan tilannetta. Jos metroliikenteessä on häiriöitä, voi liikenteenohjaaja antaa käskyjä asetinlaitteelle, jotta häiriöistä palauduttaisiin mahdollisimman pian. Tässäkin tapauksessa järjestelmä jää varmistamaan esimerkiksi metrojunien vapaita kulkuteitä ja etäisyyttä edeltävästä junasta.
Uuden asetinlaitteen käyttöönotto tarkoittaa sitä, että asetinlaitteen tietokone ja radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet irrotetaan aiemmasta Siemensin järjestelmästä ja kytketään uuteen, länsimetron osuudella jo käytössä olevaan Mipron järjestelmään. Kytkentöjen tekemisen jälkeen uusi järjestelmä testataan huolellisesti koestuksilla ja koeajoilla, jotta voidaan varmistua sen virheettömästä toiminnasta. Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.
Asetinlaitteen vaihdon myötä koko metroradalla päästään käyttämään samassa järjestelmässä toimivaa asetinlaitetta. Tämä helpottaa merkittävästi liikenteenohjaajan työtä, ja mahdollisissa häiriötilanteissa niistä palaudutaan ripeämmin.
Uuden järjestelmän ja laitteiden yhteiskäyttökokeet on aloitettu jo viime kesänä. Asetinlaitteen vaihtotyötä tekee viikonlopun aikana noin 150 HKL:n ja asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy:n asiantuntijaa.
Lue uutinen HKL:n sivuilta...