SD202
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 1,375
S-Bahn sai tosiaan "olla" Länsi-Berliinissä, vaikka sillä olikin varsin mielenkiintoisia kehitysvaiheita muurin aikana 1961-89. Tuskin missään muussa kaupungissa paikallisjunaliikenne on ollut vieraan vallan hoitamaa. Tämän aatteellisen ristiriidan vuoksi Länsi-Berliinin S-Bahn -liikenne supistui lähes minimiin tammikuuhun 1984 saakka, kunnes Länsi-Berliinin liikennelaitos BVG otti S-Bahn -liikenteen hoitoonsa. Siinä vaiheessa, kun muuri murtui marraskuussa 1989, liikennöitäviä linjoja taisi olla kolme kappaletta (S1 Anhalter Bahnhof - Wannsee, S2 Lichtenrade - Frohnau, S3 Friedrichstrasse - Wannsee). Ero nykyiseen linjastoon entisen Länsi-Berliinin puolella on merkittävä. Ja jottei menisi ihan ohi ketjun aiheen, niin esimerkiksi metrolinjan U7 jatkaminen Spandauhun saakka vuonna 1984 oli ainakin osittain seurausta siitä, että S-Bahn -liikenne Spandaun suunnalla loppui syksyllä 1980.Enkä pidä Berliiniäkään mitenkään ihmeellisenä sen vuoksi, että se oli jaettu. Länsi kulki ja kehittyi varsin tavanomaista Länsi-Euroopan tietä: ratikat hävitettiin, tilalle tuli busseja ja U-Bahn ja S-Bahn saivat olla, koska niistä oli etua autoilun edistämiselle. Idässä ei ollut paineita tehdä tilaa autoille – jos jätetään puoluejohtajien limusiinit pois laskuista. Siksi siellä saivat ratikat kehittyä kun taas U ja S olivat toissijalla. Ei ollut paineita panostaa niihin, muttei myöskään rahaa. Ratikka oli huomattavasti kustannustehokkaampi. Mutta ratikkaa tietty haittasivat SEV-maiden keskittämismääräykset, jotka kielsivät oman raitiovaunutuotannon. Siksi ei voinut tehdä aidosti uusia ja tehokkaampia vaunuja, vaan rakennettiin uudelleen 2-akselisia.
Ja eikös ratikkaverkoston suosioon itäblokin puolella saattanut vaikuttaa myös Lenin-sedän kuuluisa lause "sosialismi on sähköistämistä"?
Oma lukunsa ainakin Itä-Berliinin ratikkaliikenteessä oli se, että kaupungin näyteikkunamaisen luonteen takia pääkaupunkiin tuli uusia Tatra -raitiovaunuja, joita käytettiin jokunen vuosi, kunnes vaunut siirrettiin muualle Itä-Saksaan. Ja näiden muualle siirrettyjen vaunujen tilalle saatiin sitten taas uusia Tatroja...
Viimeksi muokannut moderaattori: