- Liittynyt
- 9 Maaliskuu 2008
- Viestit
- 64
Eilen avattiin Budapestin uusin linja M4. Hanke on maksanut yli miljardi euroa, ja paikallisten mielestä rakentaminen on kestänyt turhan pitkään ja maksanut aivan liikaa. Linjalla kulkee Alstom Metropolis Budapest automaattikalusto Siemensin valvontatekniikalla. Linjalla on 10 asemaa ja koko matka taittuu noin 15 minuutissa. Linja linkittää itäisen päärautatieaseman (Keleti Palyaudvar) Kelenföldin (paikallinen Pasila) asemaan itä-länsi suunnassa. Näin ollen noin tunnin kestänyt bussimatka (7 bussilinjoilla) kaupungin halki lyheni olennaisesti. Asemien arkkitehtuuri on hillitystikin ilmaistuna todella huikaiseva, linjasta povataankin keltaista linjaa vastaavaa turistinähtävyyttä. Tämän linjan rakentamisen myötä on tapahtunut paljon muutosta kaupungin liikenteen verkostossa ja hanke on suuresti muuttanut kaupungin kuvaa. Budapestin viime vuosien aikana tapahtunut huikea kaupunkikuvallinen ja julkisen liikenteen laadun parannus (liikenteeseen tullut ja tilauksissa olevat yli 600 uutta linja-autoa, 85 CAF raitiovaunuyksikköä jne) ikään kuin kruunattiin tällä projektilla. Oli ilo seurata paikallisten iloisia ilmeitä kun tuhannet jonottivat ensimmäisiä vaunupareja.
http://iho.hu/hir/fenykepek-meg-140329 klikkaa kuvaa niin galleria avautuu
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_4_(Budapest_Metro) projektin historia englannin kielellä
http://iho.hu/hir/fenykepek-meg-140329 klikkaa kuvaa niin galleria avautuu
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_4_(Budapest_Metro) projektin historia englannin kielellä