Bussikuvia eri sivustoilla

Fotobusissa on lähes 10 000 kuvaa suomalaisista busseista (mukaan lukien ulkomailla tilausajossa ja romuttamoilla kuvatut). Sivusto on saatavilla mm. englanniksi. Hakutoimintoja voi käyttää vain kirjautuneena, mutta kalustolistoista pääsee katsomaan kuvia muutenkin. Kuvalliset näkyvät lihavoituina (jos kuva on nykyisen eikä aiemman omistajan ajoilta).

Esim. HelBin kalusto: https://www.fotobus.msk.ru/list.php?did=2187
Kaikki Scalat: https://www.fotobus.msk.ru/list.php?serv=0&mid=1674
 
Phototrans. Mielestäni parhain palvelu, koska se sisältää niin tietokannat kuin kuvatkin. Myös jäseneksi pääseminen on valvottua, joten virhetietoa on äärimmäisen vähän paitsi "valmistenumero" kohtaan VIN:n lopun laittaminen:lol: .

Kuvia löytyy yli 800 000, joista Suomessa otettuja noin 4000.

Kalustolistat ovat myös selkeät ja helppolukuiset ja mukavan lyhyet, koska sivusto tiivistää saman mallin autot yhteen alakategoriaan. Esimerkiksi HelB: https://phototrans.eu/autobusy.php?..._text=helsingin+b&bus_operators_submit=Lähetä .

Hakuehtoja on valtavasti niin kuville kuin malleillekin.
 
Phototrans. Mielestäni parhain palvelu, koska se sisältää niin tietokannat kuin kuvatkin. Myös jäseneksi pääseminen on valvottua, joten virhetietoa on äärimmäisen vähän paitsi "valmistenumero" kohtaan VIN:n lopun laittaminen:lol: .

Kuvia löytyy yli 800 000, joista Suomessa otettuja noin 4000.

Kalustolistat ovat myös selkeät ja helppolukuiset ja mukavan lyhyet, koska sivusto tiivistää saman mallin autot yhteen alakategoriaan. Esimerkiksi HelB: https://phototrans.eu/autobusy.php?..._text=helsingin+b&bus_operators_submit=Lähetä .

Hakuehtoja on valtavasti niin kuville kuin malleillekin.
Phototransista en paljoa pidä käytettävyyden vuoksi. Ensinnäkin ruudun peittävät mainokset häiritsevät. HSL/HRT -joukkoliikenneviranomaisella ei löydy kaikkia HSL-kuvia, vaan osaan on merkitty virheellisesti esim. HKL/HST. Kuvauspäiväksi saa valittua vain tarkan päivän eikä aikaväliä. Autoja haettaessa sama koskee valmistusvuotta eikä hakuehdoissa ole lainkaan mahdollisuutta valita hakuehdoksi sitä, milloin auto on tullut liikennöitsijälle tai poistunut siltä. Kalustolistoista ei erota ennen bussin tietojen avaamista, onko autosta kuvaa vai ei. Olisi myös hyvä olla mahdollisuus merkitä kuukausi, jolloin auto on tullut tai poistunut liikennöitsijältä, vaikkei sitä suomalaisilla kalustolistoilla olekaan.

Hyvänä puolena toki hakua voi käyttää rekisteröitymättä.
 
Phototransista en paljoa pidä käytettävyyden vuoksi. Ensinnäkin ruudun peittävät mainokset häiritsevät. HSL/HRT -joukkoliikenneviranomaisella ei löydy kaikkia HSL-kuvia, vaan osaan on merkitty virheellisesti esim. HKL/HST. Kuvauspäiväksi saa valittua vain tarkan päivän eikä aikaväliä. Autoja haettaessa sama koskee valmistusvuotta eikä hakuehdoissa ole lainkaan mahdollisuutta valita hakuehdoksi sitä, milloin auto on tullut liikennöitsijälle tai poistunut siltä. Kalustolistoista ei erota ennen bussin tietojen avaamista, onko autosta kuvaa vai ei. Olisi myös hyvä olla mahdollisuus merkitä kuukausi, jolloin auto on tullut tai poistunut liikennöitsijältä, vaikkei sitä suomalaisilla kalustolistoilla olekaan.

Hyvänä puolena toki hakua voi käyttää rekisteröitymättä.

Ymmärrän pointtisi ja unohdin mainita, että suuri osa hakuvaihtoehdoista vaatii kirjautumisen. Kaikki mainitsemasi ehdot saa valittua kirjautuneena.
 
No nyt kun Phototrans tuli mainittua, tekee mieli kans vähän kommentoida.
Alkujaanhan sivusto oli nimellä TWB, joka tuli osoitteesta transport.wroc.biz. Alkuperäisessä TWB:ssä oli mukana myös junakalusto, joka sittemmin 2000-luvun puolivälin jälkeen erotettiin omaksi projektiksensa, joskin se osio on jäänyt enemmän tai vähemmän heitteille. Vaikka TWB oli kovin Puolaan keskittyvä sivusto, se laajeni vähitellen käyttäjien toimesta kattamaan vähitellen kuvia ja autotietoja sieltä täältä Euroopasta. Erityisesti itseä on miellyttänyt alusta alkaen se, että kullakin yksilöllä on oma ”kalustokorttinsa” ja sen alla voi olla vaikka kuinka paljon kuvia.

Näkisin, että juuri tämä ”kalustokortti” oli se, mikä piti tuoda kotimaisiinkin tietokantoihin, jotka sitä ennen muistuttivat lähinnä kalustolistoja. Enemmällä datalla höystettynä.

Phototransissa oli alkujaan vaikeuksia ymmärtää, miten esim Puolassa myytyä Volvo B10BLE (meidän Carrus City L) sai myös Scanian eri alustoilla ja monilla eri pituuksilla. Myöskään uudelleenkorituksia siellä ei ymmärretty lainkaan. Sittemmin mallien nimeämislogiikkaa on muutettu huomattavasti ja joka malli on oma tietueensa tietokannassa, valmistustehtaan tarkuudella, joskin tämäkin on vähän vaiheessa edelleen.

Yksi hidastava tekijä autotietojen lisäämisessä kantaan oli, kun Ruotsista tänne uitettuja autoja olisi pitänyt tietää niiden sijaintikaupunkien tarkkuudella, Linjebussin ja Connexin autot kun olivat kaupungin tarkkuudella, eivätkä suinkaan kaikki yhden operaattoritunnuksen alla. Oli hyvin turhauttavaa yrittää etsiä tietoja, joten autoja jäi lisäämättä paljon. Nyttemmin tätäkään ongelmaa ei ole, paitsi ehkä Norjassa, jossa esim Nettbuss voi olla Drammen, Sør, Oslo tai jotain muuta.

Ulkoasultaan ja käytettävyydeltään sivusto ei enää vastaa tämän päivän ihanteita, mutta oleellista onkin sisältö. Toivottavasti ylläpitäjillä riittää vielä paukkuja tuoda sivuston ulkoasu 2020-luvulle. Ilahduttavaa myös nähdä, että varsinkin kotimaisten autojen tietoja on päivitelty vhiljattain hyvin ahkerasti.
 
Itselleni on vuosien saatossa kertynyt ihan kohtuullisesti linja-autokuvia, mutta en ole koskaan perustanut niille esim. omaa kuvasivustoa tai lisännyt/toimittanut niitä isommassa määrin johonkin kalustotietokantaan tai muuhun yhteiseen palveluun. Osittain kyse on ollut siitä, että pidän enemmän pseudonyymijulkaisemisesta, kun en koe tarvitsevani itselleni huomiota, vaan haluan pikemmin kuvien olevan iloksi/hyödyksi. Starat ovat kuvissa, eivät etsimen takana. :)

Olen miettinyt, että voisin varmaan jossain vaiheessa ruveta jakamaan niitä muidenkin iloksi, mutta oma kuvasivusto tuntuu liian ylimitoiteltua, kun en ole oikein koskaan ollut sellainen aktiivikuvaaja kuin esim. killerpop, VM, JNo tai Ultra, joten uutta aineistoa ei ole odotettavissa - ainakaan säännöllisesti, vaan pikemmin ajattelin, että saisi nyt edes vuosien takaisia kuvia talteen vielä omana elinaikana ja jonkun ehkä ollessa kiinnostunut kuvista. Lisäksi huomaa nytkin, että on jo paljon unohtanut yksityiskohtia esim. jostain 00-luvulta.

Olen aikanaan lisännyt jotain kuvia Phototransiin, mutta en tiedä kuinka aktiivisesti porukka sitä seuraa Suomen kaluston osalta? Onko se vaivannäön arvoista tänä päivänä? Ainakin samalla pitäisi sitten myös syöttää kalustotietoja ja niitä ei kaikkia itselläni todellakaan ole.

JLF:n galleria olisi yksi vaihtoehto, mutta se ei ole kovin järjestelmällisen luokiteltu/jäsennelty selailun kannalta. Ei siinä, se on sentään pysyvämpi ja helpommin löydettävissä oleva ratkaisu kuin yksittäinen kuvat.fi/Coppermine-galleria jossainpäin kyberavaruutta. Se hyvä puoli siinä olisi, että voisi olla vähän vuorovaikutustakin ja voisi jotain taustaturinaa lisätä kommenttina kuvaan. Phototransissa tämä on kanssa mahdollista, mutta en ole ainakaan tähän asti huomannut suomalaisten olleen kiinnostuneita. Lisäksi olisi ihan kiva, jos mahdolliset kysymykset/kommentit tulisivat minullekin asti. JLF:n galleria on jotenkin tuntunut itsestäni enemmän uutis-/ajankohtaiskuvien gallerialta, joten siksi olen sinne laittanut aikanaan vain tuoreeltaan Mersun CapaCityn kuvia ennen Jokeri-kokeilun alkua.

Bussidata on vanhan koulukunnan (tyyliin Liukkonen, Lange jnp.) digitaalisista ja digitoiduista kokoelmista vakiintunein, mutta se ei myöskään ole kovin jäsennelty ja mielestäni kalustokorttikonsepti on voittava malli. Bussidata on kiva 1900-luvun yhtiökohtaiseen selailuun ja fiilistelyyn, mutta varsinainen data ei yhdisty kuviin. Lisäksi autojen vaiheiden seuraaminen on työlästä.

Ohimennen on näin vuosien käyttökokemuksen myötä annettava Ylöjärven mlk:n harrastajakonkarille erityismaininta tästä - kiitos, @killerpop. (y) Voit askarrella itsellesi Verhobussiritarikunnan 1. lk:n ansiomerkin. ;) Bussidatasta on myös todettava, että en ole varma miten pitkäkestoinen se on ratkaisuna, vaikka se on toki porskuttanut jo 15 vuotta tjsp. Se on kuitenkin rakennettu yhden tietyn kuvapalvelun ympärille, mikä on jatkuvuuden kannalta riskialtista. SLAMU:n kohtalo saa myös hieman mietteliääksi, vaikka Bussidata on alunperinkin ollut "kapinayhdistyksen" (SLAH) itsenäisessä hallinnassa.

Voi kuitenkin olla, että Bussidatasta loppujen lopuksi porukka niitä kuvia eniten etsii? Jos sivusto katoaisi, niin pitäisi vaan nähdä sitten se vaiva, että kuvat päätyvät jonnekin toisaalle siinä vaiheessa.

Käsittääkseni Bussikirjastoon ei enää oteta aktiivisesti lisää kuvia, joten se lienee poissuljettu. Oletan, että killerpop on myös miettinyt jatkuvuuskysymystä, jos ja kun jotain itselle kuitenkin joskus tapahtuu. Siinä mielessä se, Bussidata ja Phototrans tuntuvat ehkä jatkuvuuden kannalta loogisilta, mutta itse olen nykyään niin passiivinen skenessä, että en ole varma mikä kanava olisi kestävä ja yleisön tavoittava ratkaisu. Juurikin siksi ajattelin, että nyt asian taas ollessa mielessäni, kysyisin tähän liittyen neuvoanne.

En välttämättä ole tiedostanut kaikkia vaihtoehtojani, joten ilomielin jään odottamaan tällä hetkellä aktiivisemmin bussikuvien kanssa touhuavien neuvoja. Kiitän @LimoSWN jo saamastani tilannekuvasta, kun hieman tätä viestiäni taustoitin.

Jos jotakin, niin Wikimedia Commonsiin ajattelin, että voisin lisätä jotain sellaisia, joilla voisi sitten täydentää Wikipedian nykyisiä artikkeleita. En vain oikein pidä siitä ajatuksesta, että joku ottaa CC-lisenssin avulla kuvatukseni kaupalliseen käyttöön. Ei se rahallinen korvaus itseäni kiinnosta, vaan se, että en halua jonkun tekevän voittoa yleisen hyödyn/sivistyksen nimissä jaettujen kuvien avulla. Sen vuoksi olen muutenkin ollut lisäämättä mitään Commonsiin tähän asti, mutta ajattelin, että ehkä voisi muuttaa omaa linjaansa asiassa. Saisi esim. Wessu-artikkeliinkin vihdoinkin jonkun kuvan tai pari.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni on vuosien saatossa kertynyt ihan kohtuullisesti linja-autokuvia, mutta en ole koskaan perustanut niille esim. omaa kuvasivustoa tai lisännyt/toimittanut niitä isommassa määrin johonkin kalustotietokantaan tai muuhun yhteiseen palveluun. Osittain kyse on ollut siitä, että pidän enemmän pseudonyymijulkaisemisesta, kun en koe tarvitsevani itselleni huomiota, vaan haluan pikemmin kuvien olevan iloksi/hyödyksi. Starat ovat kuvissa, eivät etsimen takana. :)

Olen miettinyt, että voisin varmaan jossain vaiheessa ruveta jakamaan niitä muidenkin iloksi, mutta oma kuvasivusto tuntuu liian ylimitoiteltua, kun en ole oikein koskaan ollut sellainen aktiivikuvaaja kuin esim. killerpop, VM, JNo tai Ultra, joten uutta aineistoa ei ole odotettavissa - ainakaan säännöllisesti, vaan pikemmin ajattelin, että saisi nyt edes vuosien takaisia kuvia talteen vielä omana elinaikana ja jonkun ehkä ollessa kiinnostunut kuvista. Lisäksi huomaa nytkin, että on jo paljon unohtanut yksityiskohtia esim. jostain 00-luvulta.

Olen aikanaan lisännyt jotain kuvia Phototransiin, mutta en tiedä kuinka aktiivisesti porukka sitä seuraa Suomen kaluston osalta? Onko se vaivannäön arvoista tänä päivänä? Ainakin samalla pitäisi sitten myös syöttää kalustotietoja ja niitä ei kaikkia itselläni todellakaan ole.

JLF:n galleria olisi yksi vaihtoehto, mutta se ei ole kovin järjestelmällisen luokiteltu/jäsennelty selailun kannalta. Ei siinä, se on sentään pysyvämpi ja helpommin löydettävissä oleva ratkaisu kuin yksittäinen kuvat.fi/Coppermine-galleria jossainpäin kyberavaruutta. Se hyvä puoli siinä olisi, että voisi olla vähän vuorovaikutustakin ja voisi jotain taustaturinaa lisätä kommenttina kuvaan. Phototransissa tämä on kanssa mahdollista, mutta en ole ainakaan tähän asti huomannut suomalaisten olleen kiinnostuneita. Lisäksi olisi ihan kiva, jos mahdolliset kysymykset/kommentit tulisivat minullekin asti. JLF:n galleria on jotenkin tuntunut itsestäni enemmän uutis-/ajankohtaiskuvien gallerialta, joten siksi olen sinne laittanut aikanaan vain tuoreeltaan Mersun CapaCityn kuvia ennen Jokeri-kokeilun alkua.

Bussidata on vanhan koulukunnan (tyyliin Liukkonen, Lange jnp.) digitaalisista ja digitoiduista kokoelmista vakiintunein, mutta se ei myöskään ole kovin jäsennelty ja mielestäni kalustokorttikonsepti on voittava malli. Bussidata on kiva 1900-luvun yhtiökohtaiseen selailuun ja fiilistelyyn, mutta varsinainen data ei yhdisty kuviin. Lisäksi autojen vaiheiden seuraaminen on työlästä.

Ohimennen on näin vuosien käyttökokemuksen myötä annettava Ylöjärven mlk:n harrastajakonkarille erityismaininta tästä - kiitos, @killerpop. (y) Voit askarrella itsellesi Verhobussiritarikunnan 1. lk:n ansiomerkin. ;) Bussidatasta on myös todettava, että en ole varma miten pitkäkestoinen se on ratkaisuna, vaikka se on toki porskuttanut jo 15 vuotta tjsp. Se on kuitenkin rakennettu yhden tietyn kuvapalvelun ympärille, mikä on jatkuvuuden kannalta riskialtista. SLAMU:n kohtalo saa myös hieman mietteliääksi, vaikka Bussidata on alunperinkin ollut "kapinayhdistyksen" (SLAH) itsenäisessä hallinnassa.

Voi kuitenkin olla, että Bussidatasta loppujen lopuksi porukka niitä kuvia eniten etsii? Jos sivusto katoaisi, niin pitäisi vaan nähdä sitten se vaiva, että kuvat päätyvät jonnekin toisaalle siinä vaiheessa.

Käsittääkseni Bussikirjastoon ei enää oteta aktiivisesti lisää kuvia, joten se lienee poissuljettu. Oletan, että killerpop on myös miettinyt jatkuvuuskysymystä, jos ja kun jotain itselle kuitenkin joskus tapahtuu. Siinä mielessä se, Bussidata ja Phototrans tuntuvat ehkä jatkuvuuden kannalta loogisilta, mutta itse olen nykyään niin passiivinen skenessä, että en ole varma mikä kanava olisi kestävä ja yleisön tavoittava ratkaisu. Juurikin siksi ajattelin, että nyt asian taas ollessa mielessäni, kysyisin tähän liittyen neuvoanne.

En välttämättä ole tiedostanut kaikkia vaihtoehtojani, joten ilomielin jään odottamaan tällä hetkellä aktiivisemmin bussikuvien kanssa touhuavien neuvoja. Kiitän @LimoSWN jo saamastani tilannekuvasta, kun hieman tätä viestiäni taustoitin.

Jos jotakin, niin Wikimedia Commonsiin ajattelin, että voisin lisätä jotain sellaisia, joilla voisi sitten täydentää Wikipedian nykyisiä artikkeleita. En vain oikein pidä siitä ajatuksesta, että joku ottaa CC-lisenssin avulla kuvatukseni kaupalliseen käyttöön. Ei se rahallinen korvaus itseäni kiinnosta, vaan se, että en halua jonkun tekevän voittoa yleisen hyödyn/sivistyksen nimissä jaettujen kuvien avulla. Sen vuoksi olen muutenkin ollut lisäämättä mitään Commonsiin tähän asti, mutta ajattelin, että ehkä voisi muuttaa omaa linjaansa asiassa. Saisi esim. Wessu-artikkeliinkin vihdoinkin jonkun kuvan tai pari.
Itse olen eniten tykännyt selata harrastajien kuvia kuvat.fi-sivuilta, sillä minusta sen navigoiminen on sujuvaa. Omatkin bussikuvani latailen sinne. Phototransia tulen selanneeksi itse asiassa vain silloin, jos google tarjoaa sitä etsiessäni jonkin tietyn bussin kohtaloa.

Mutta lataatpa kuvia minne tahansa; otokset menneiltä vuosilta kiinnostavat kyllä, ja on hyvä että niitä ikuistetaan talteen 👍
 
Takaisin
Ylös