Kyllä linjaliikennettä harjoitetaan henkilöautoilla. Kyse kuitenkin on kunnan tai lääninhallituksen ostoliikenteestä. Matkahuollon taksa on tuolloin usein määritetty enimmäistaksaksi ja velvollisuus ottaa seutulippuja maksuksi kuuluu sopimukseen. Samalla on usein luontevaa tehdä sopimus Matkahuollon kanssa kaikkien lipputuotteiden kelpuuttamisesta. Kun kunnat ostavat asiointiliikennettä todellisilta syrjäkyliltä taksilla, taksat saatavat olla kunnan määräämät, välillä huomattavan edullisia, välillä taas bussiin verrattuna kalliita. Noilla reitillä, joita ajetaan kerran viikossa tms, on todellisuudessa aivan samantekevää, ovatko ne MH:n aikatauluhaussa tai taksojen piirissä. Reititkin ovat sekavia ja tarvittaessa ajettavia ja koko kyytikin voi olla vain puhelimella tilattavissa.
Bussipasseiluunkin liittyvä ongelma ovat kuntakeskusten väliset taksivuorot. Kiteen junataksi on välillä ajanut jopa Tohmajärvelle saakka. Puumalasta ajetaan sunnuntaisin Imatralle Ruokolahden kautta junayhteysvuoro. Ypäjältä järjestettiin niinikään taksikyyti Turun suunnan pikavuoroille sunnuntaisin. Näistä tiedonsaanti on hankalaa, vaikka ne niveltyisivätkin mukavasti osaksi muuta liikennejärjestelmää. Kunnan nettisivuilla voi jotain lukea, mutta vaikea on tietää, onko tieto ajan tasalla.
Sinänsä taksiyhteyden järjestäminen on helppoa, kun ei tarvita mitään monimutkaisia laiteinvestointeja eikä sopimuksia. En tiedä, saako junataksia peräti ajaa ilman linjalupaa kunnan ostoliikenteenä. Niin kuitenkin taidetaan toimia. Kilpailutus paikallisten autoilijoiden kesken ja homma on hoidettu. Informaatio on sen sijaan heikompaa. Jossain pitäisi ainakin noista junayhteyksistä olla tietoa, jos ne ovat nimenomaan junille suunnattuja ja odottavat myöhästynyttä junaa. Nykyään harva niistä tietää ja vielä harvempi käyttää.