- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,375
Crowdsourcing, yleisöosallisuus eli "sorsastaminen" on 2010-luvun sosiaalisen median mahdollistamaa vapaamuotoista ja vapaaehtoista ajattelun ja tuotekehittelyn ulkoistamista yleisölle. Ikään kuin wiki-periaatteella toimivaa vapaaehtoistyötä, joka voi myös pyyteettömyydestään huolimatta olla vastavuoroista, kaksisuuntaista tai "laita hyvä kiertämään"-tyyppistä. Sorsastusta voi harrastaa sekä yritykset, yksityihenkilöt (esim. eri alojen ammattilaiset ajatellen laatikon ulkopuolelle) että julkinen hallinto eräänlaisena nykypäivän eDemokratian muotona.
Nyt metasorsastankin täällä jlf:llä, että miten crowdsourcingia voisi hyödyntää joukkoliikenteen kehittämisessä? Miten matkustajat voisivat osallistua suunnitteluprosessiin ja millä foorumeilla? Foorumeista itselläni tulee ainakin mieleen seuraavat:
Ja entä mistä asioista voi sorsastaa?
Nyt metasorsastankin täällä jlf:llä, että miten crowdsourcingia voisi hyödyntää joukkoliikenteen kehittämisessä? Miten matkustajat voisivat osallistua suunnitteluprosessiin ja millä foorumeilla? Foorumeista itselläni tulee ainakin mieleen seuraavat:
- JLF (harrastajien ja ammattilaisten valistunut näkökulma)
- Facebook (liikenteenharjoittajan FB-page, joukkoliikenteen "maallikkofanit")
- Twitter (retweetit sourcaushaasteeseen, #hashtag)
- Joukkoliikenteen järjestäjätahon omat työkalut, esim. Tampereella VALMA
- Qaiku (#qaikusourcing-kanava)
Ja entä mistä asioista voi sorsastaa?
- Palvelutason kehittämistarpeet, uloslaatikosta-ideat, jotka suunnittelijoilla eivät ole käyneetkään mielessä
- Mistä saa/ei missään tapauksessa saa karsia (mm. äänestämällä ja argumentoimalla käyttäjät <—> liikenteenharjoittaja)
- Kalusto: minkälaista kalustoa toivotaan, eli mitä ominaisuuksia kaivataan jne.
- Järjellä ajateltuna merkityksettömät pikkuseikat, kuten esteettiset tai brändiin liittyvät kysymykset, joilla on kuitenkin tunnetasolla iso merkitys (liikenteenharjoittajan logo, työasumalli, istuinkankaan väri)