Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,206
Heitänpä minäkin aikani kuluksi ajatusleikin peliin (hankkeen toteuttamiskelpoisuudesta en sano mitään):
Olisiko mitään mahdollisuuksia luoda kevyttä raideliikennettä Poriin tai Porin seudulle? Porissahan paikallisliikenne on suoraan sanottuna kriisissä ja nyt tarvitaan uusia, ehkä radikaalejakin tuulia puhaltamaan tilanteen pelastamiseksi. Tällaisissa tilanteissa voi olla järkevää esittää jopa yliampuviakin visioita, sillä niiden avulla saatetaan päästä kiinni johonkin hyvinkin nerokkaaseen ideaan...
Oma ajatusleikkini: Porin kaupunkialueen ja Mäntyluodon välillä on noin 21 km pitkä valmis rautatie. Junaliikenne tuolla radalla ei ole kovin vilkasta. Näin ollen radalta pitäisi löytyä kapastiteettia henkilöliikenteellekin. Rataa ei ole sähköistetty. Duoratikkaa varten se pitäisi sähköistää. Sähköjärjestelmään en ota kantaa sen teknisemmin. Ratikkareitin linjaaminen Porin keskustan päässä kannattaa suunnitella huolella. Osuudella Vähärauma - Porin rautatieasema en veisi ratikkaa oikeastaan ollenkaan nykyistä satamarataa pitkin. Lähestyn asiaa hieman takaperin eli Mäntyluodosta Poriin päin: johtaisin ratikkaradan Mäntyluodon radasta irti hieman Ulasoorin eteläpuolelta Pripoliin ja Vähäraumalle, josta Käppärään ja pääterveysasemalle (Maantiekatu). Näin saataisiin tärkeitä kaupunginosia linjauksen piiriin verrattuna satamarautatien linjaukseen. Maantiekadulta raitiotien voisi johtaa vanhojen veturitallien kautta Karjarannan uudelle asutusalueelle, josta reitti jatkuisi ydinkeskustaan Kauppatorille. Siitä linjaus jatkusi linja-autoasemalle ja rautatieasemalle. Jos tarvetta esiintyy, linjausta voisi haluttaessa jatkaa edelleen Porin itäosiin ja/tai rautatietä pitkin Ulvilan ja Harjavallan suuntaan. Makuasia.
Mielipiteitä?
Olisiko mitään mahdollisuuksia luoda kevyttä raideliikennettä Poriin tai Porin seudulle? Porissahan paikallisliikenne on suoraan sanottuna kriisissä ja nyt tarvitaan uusia, ehkä radikaalejakin tuulia puhaltamaan tilanteen pelastamiseksi. Tällaisissa tilanteissa voi olla järkevää esittää jopa yliampuviakin visioita, sillä niiden avulla saatetaan päästä kiinni johonkin hyvinkin nerokkaaseen ideaan...
Oma ajatusleikkini: Porin kaupunkialueen ja Mäntyluodon välillä on noin 21 km pitkä valmis rautatie. Junaliikenne tuolla radalla ei ole kovin vilkasta. Näin ollen radalta pitäisi löytyä kapastiteettia henkilöliikenteellekin. Rataa ei ole sähköistetty. Duoratikkaa varten se pitäisi sähköistää. Sähköjärjestelmään en ota kantaa sen teknisemmin. Ratikkareitin linjaaminen Porin keskustan päässä kannattaa suunnitella huolella. Osuudella Vähärauma - Porin rautatieasema en veisi ratikkaa oikeastaan ollenkaan nykyistä satamarataa pitkin. Lähestyn asiaa hieman takaperin eli Mäntyluodosta Poriin päin: johtaisin ratikkaradan Mäntyluodon radasta irti hieman Ulasoorin eteläpuolelta Pripoliin ja Vähäraumalle, josta Käppärään ja pääterveysasemalle (Maantiekatu). Näin saataisiin tärkeitä kaupunginosia linjauksen piiriin verrattuna satamarautatien linjaukseen. Maantiekadulta raitiotien voisi johtaa vanhojen veturitallien kautta Karjarannan uudelle asutusalueelle, josta reitti jatkuisi ydinkeskustaan Kauppatorille. Siitä linjaus jatkusi linja-autoasemalle ja rautatieasemalle. Jos tarvetta esiintyy, linjausta voisi haluttaessa jatkaa edelleen Porin itäosiin ja/tai rautatietä pitkin Ulvilan ja Harjavallan suuntaan. Makuasia.
Mielipiteitä?