Lentoliikenne (etenkin Euroopan sisällä) on erittäin helppo korvata vaihtoehtoisella liikenteellä verrattuna moniin muihin ratkaisuihin, joita lähitulevaisuudessa on väistämättä tehtävä.
Voihan sitä leikitellä ajatuksella, miten energiatehokkuutta voitaisiin nostaa kuitenkin pysyen teollisuusvaltiona.
1) Liikenteen vähentäminen minimiiin. Liikkumista verotetaan erittäin voimakkaasti. Liikennepolttoaineiden hinta korotetaan verotuksella ainakin kymmenkertaiseksi, ehkä enemmänkin. (Bensan hinnan nousu kymmenkertaiseksi nostaisi henkilöautoilun kustannukset nykyiseltä 0,4-0,5 e/km tasolta 1,5 e/km tasolle, joka tiputtaisi henkilöautoliikenteen suoritteen ehkä puoleen.)
2) Asukkaiden asuttaminen mahdollisimman ekologisesti. Suomen ekologisimmat asuntoalueet ovat Punavuori ja Kallio. Epäekologisinta on asuminen maaseudulla. Kielletään rakentaminen muualle kuin valittuihin kaupunkeihin. Pienet taajamat ja haja-asutusalueet tyhjennetään järjestelmällisesti ja ihmiset asutetaan isoihin kaupunkeihin. Alitehokkaat alueet kaupungeissa puretaan ja rakennetaan uudestaan. (Käytännössä liikenteen hinnan korotus tekisi osan työstä ilman pakkokeinojakin.)
3) Asumisväljyyden minimointi. Voimakas verotus kaikelle yli 25 neliötä per henkilö asumiselle.
4) Kulutuksen energiaverotus. Kaikkea kulutusta verotetaan sen energiasisällön mukaan.
Tuollainen merkittävä energiatehokkuuden nosto on kyllä teoriassa mahdollinen, mutta poliittista tahtoa siihen tuskin löytyy, tehokkaat lääkkeet energian säästöön ovat niin rajuja.
JK. Tämä oli siis ajatusleikki.
Viimeksi muokattu: