EU:n joukkoliikennepalveluasetuksen vaikutukset

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,619
(Alkuperäinen viesti koski raideliikenteen ja kaupunkirakenteen yhteensovittamista)

Mikko Laaksonen sanoi:
Nyt onneksi EU:n joukkoliikennepalveluasetusesityksen vuoksi Suomeenkin joudutaan perustamaan alueellisesti kattavat joukkoliikenneviranomaiset. Tällöin asiat alkavat nopeasti parantua myös kehyskuntien alueella.
Minä sanoisin, että toteutuessaan joukkoliikennepalveluasetus mahdollistaa asioiden parantamisen. Valitettavasti paljon jää kuitenkin kiinni taidosta toteuttaa liikenne palveluasetuksen mukaisesti.

Välitöntä parantumista tulee sen verran, että yhteiskunnan nyt antamia tukia päästään käyttämään tehokkaammin. Sillä ei vielä monessa paikassa saada kovinkaan kaksista joukkoliikennettä, joten asiat eivät vielä sillä parannu nopeasti.

Riski taas liittyy siihen, osaavatko liikenteen tulevat tilaajat tilata hyvää liikennettä. Joukkoliikennesuunnittelun ammattilaisia on Suomessa vähän. Yht'äkkiä sellaisia pitäisi löytyä ympäri Suomen suunnittelemaan joukkoliikennettä. Jos tilannetta ei hoideta hyvin, tilaavat nykyiset kunnaninsinöörit saman bussiliikenteen mitä nytkin liikkuu ja käyttävät säästyvät rahat katujen rakentamiseen.
 
Totta, asia ei ole näin yksinkertainen.

Turun ja pääkaupunkiseudun kehyskunnissa EU:n palveluasetusesitys johtaa toivottavasti ja todennäköisesti Turun joukkoliikennetoimiston ja YTV:n toimialueen laajentumiseen. Tällöin varsin pienillä hallintokulujen lisääntymisellä voidaan kattaa selvästi nykyistä suuremman alueen kattava linjasto.

Muualla joudutaan perustamaan joukkoliikennetoimistot. Tampereella tämä onnistuu varmasti aika kivuttomasti, ja ilmeisesti tilaaja-tuottajamalliin siirryttäessä ollaan jo perustamassa joukkoliikennetoimisto tai vastaava.

Tässä tarvitaan Suomessa uusi joukkoliikennelaki, joka koko valtakunnan tasolla määrittelee tilanteen realistisesti sekä edellyttää alueellisten joukkoliikennetoimistojen perustamista.

Nähdäkseni asetus on niin pahasti ristiriidassa sekä lain luvanvaraisesta henkilöliikenteestä että rautatielain kanssa, että uusi laki on joka tapauksessa pakko järjestää. Tällöin realistisinta olisi varsin suoraan kopioida Ruotsin malli alueellisine joukkoliikenneviranomaisineen.

Joukkoliikenteen asiantuntemuksen puute on myös vakava ongelma. Sehän näkyi hyvin mm. Turun joukkoliikennejohtajan viran täytössä, jossa päteviä hakijoita oli hyvin vähän.
 
Takaisin
Ylös