Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,315
Muutamia itseottamiani kuvia Frankfurtista viime kesältä. Raideleveys 1435 mm. Vaunuja on liikenteessä 1960-2000-luvuilta, etupäässä DüWAGeja ja uusimmat ovat Bombardierejä. Helsinkiä isompi systeemi!
De facto: eivät-metroja, vaan monipuolisia raitioteitä erilaisilla kulloiseenkin kaupunkitilaan sopivilla statuksilla. Siis Stadtbahneja, Strassenbahneja ja U-bahneja. Eivät S-bahneja (= suom. "Metro").
VGF 204 muutamat takana näkyvät "Main-Hattanin" pilvenpiirtäjät antavat Saksan ainoalle pilvenpiirtäjäkaupungille suuren maailman tuntua. Päärautatieaseman Hbf ratikkapysäkillä vuoden 2003 Bombardierin S-vaunuhankintaa
VGF 348 ja 311 vuosien 1975 ja 1968 U2h-tunnelisporia ja taaempana vasemmalla 2000-luvun matalalattiavaunu katuraitiotie- ja tunneliraitiotielinjojen liityntäpysäkillä, ja kovin kaaaakana lähimmästä tunnelista!
VGF 027 ja 348 DüWAGeja vuosilta 1997 (tyyppi R) ja 1975 (tyyppi U2h)
VGF 528 tunneliratikkatyyppi U4 vuodelta 1997. U-linjat kulkevat kaupungin ydinkeskustassa kevyesti maanalla, mutta heti kun on mahdollista, noustaan maanpinnalle ja porhalletaan tällä lailla "parempana" raitiotienä katuverkostossa, ja tietysti korkeasti priorisoituna muihin kulkijoihin nähden. Ratikkalinjan U2 vaunu matkalla Frankfurt-Südbahnhofille. Pysäkit ovat korkeita myös ulkoradoilla
VGF 694 Tunneliratikka tyyppiä Ptb vuodelta 1973 ratikkalinjalla U6 Frankfurt-Ostbahnhofin pääteasemalla
VGF 714 vuoden 1973 Ptb-tunneliratikka raitiovaunulinjalla U6. Tunneliasemilla laituri on lattian tasalla. Perinteisillä matalilla katupysäkeillä toimitaan näin: oviaukon korkea lattia muuttuu ovien auetessa samanaikaisesti portaikoksi.
VGF 658 Pt-vaunu vuodelta 1972, taustalla nykyaikaisesti sykkivän raitiotiekaupungin silhuettia
VGF 036 vuoden 1997 R-matalalattiavaunu on ehtinyt tehdä Hessenin pääkaupungissa jo pitkän ja onnistuneen työuran (verrattuna pohjoisiin serkkuihinsa). Tässä ollaan Südbahnhofilla
---
Tässä pari kuvaa takavuosien käynneiltäni Frankfurt am Mainista.
VGF 709
VGF 688
Nämä kuvat ovat kaksisuuntavaunujen ylistykseksi eli kun ei ole kääntösilmukkaan kertakaikkiaan tilaa. Homma hoituu kuin junalla! Linja päättyy kuvissa noihin paikkoihinsa ja siitä sitten matkustajat jatkavat eteenpäin kävelyalueille.
De facto: eivät-metroja, vaan monipuolisia raitioteitä erilaisilla kulloiseenkin kaupunkitilaan sopivilla statuksilla. Siis Stadtbahneja, Strassenbahneja ja U-bahneja. Eivät S-bahneja (= suom. "Metro").
VGF 204 muutamat takana näkyvät "Main-Hattanin" pilvenpiirtäjät antavat Saksan ainoalle pilvenpiirtäjäkaupungille suuren maailman tuntua. Päärautatieaseman Hbf ratikkapysäkillä vuoden 2003 Bombardierin S-vaunuhankintaa
VGF 348 ja 311 vuosien 1975 ja 1968 U2h-tunnelisporia ja taaempana vasemmalla 2000-luvun matalalattiavaunu katuraitiotie- ja tunneliraitiotielinjojen liityntäpysäkillä, ja kovin kaaaakana lähimmästä tunnelista!
VGF 027 ja 348 DüWAGeja vuosilta 1997 (tyyppi R) ja 1975 (tyyppi U2h)
VGF 528 tunneliratikkatyyppi U4 vuodelta 1997. U-linjat kulkevat kaupungin ydinkeskustassa kevyesti maanalla, mutta heti kun on mahdollista, noustaan maanpinnalle ja porhalletaan tällä lailla "parempana" raitiotienä katuverkostossa, ja tietysti korkeasti priorisoituna muihin kulkijoihin nähden. Ratikkalinjan U2 vaunu matkalla Frankfurt-Südbahnhofille. Pysäkit ovat korkeita myös ulkoradoilla
VGF 694 Tunneliratikka tyyppiä Ptb vuodelta 1973 ratikkalinjalla U6 Frankfurt-Ostbahnhofin pääteasemalla
VGF 714 vuoden 1973 Ptb-tunneliratikka raitiovaunulinjalla U6. Tunneliasemilla laituri on lattian tasalla. Perinteisillä matalilla katupysäkeillä toimitaan näin: oviaukon korkea lattia muuttuu ovien auetessa samanaikaisesti portaikoksi.
VGF 658 Pt-vaunu vuodelta 1972, taustalla nykyaikaisesti sykkivän raitiotiekaupungin silhuettia
VGF 036 vuoden 1997 R-matalalattiavaunu on ehtinyt tehdä Hessenin pääkaupungissa jo pitkän ja onnistuneen työuran (verrattuna pohjoisiin serkkuihinsa). Tässä ollaan Südbahnhofilla
---
Tässä pari kuvaa takavuosien käynneiltäni Frankfurt am Mainista.
VGF 709
VGF 688
Nämä kuvat ovat kaksisuuntavaunujen ylistykseksi eli kun ei ole kääntösilmukkaan kertakaikkiaan tilaa. Homma hoituu kuin junalla! Linja päättyy kuvissa noihin paikkoihinsa ja siitä sitten matkustajat jatkavat eteenpäin kävelyalueille.
Viimeksi muokattu: