Odottelin kesällä #1 bussia Torikadun pysäkillä, on hienot näyttötaulutkin josta selviää monenko minuutin päästä bussi tulee. Hienoa! Yksi minuutti jäljellä, joten päätän ottaa muutaman askeleen Heinäpäätä kohti, että osun paremmin oven kohdalle. Puff!! Ja siinä se €%#&% bussi meni. Eli odotapa siinä taas puoli tuntia seuraavaa bussia.
Eihän se ole ihme, jos ihmiset eivät joukkoliikennettä suosi tilapäisenä matkustusvaihtoehtona. Toinen asia on sitten, ettei miltään pysäkiltä taida löytyä seinän kokoista reittikarttaa puhumattakaan, että pysäkeissä sanottaisiin mitkä bussit niillä pysähtyy.
Joukkoliikenteen käyttäjä tarvitse kaksi tietoa, reitin ja aikataulun, muulla ei ole niin paljoa väliä. On tietysti hienoa olla upeat ja viihtyisät bussit, mutta hyödyttömiä ovat, jos kyydin tarvitsija joutuu suorittamaan työlään tutkimuksen joka kerta, ennen kuin voi edes harkita bussikyytiä.
Taytyy taas todeta, että kylämuotoon rakennetuissa kaupungeissa (tai siis isoissa kuntakeskuksissa kuten Oulu) ei vanhanaikainen bussiliikenne tule koskaan toimimaan. Citybussi saattaa onnistua, jos ne vielä kiepsauttaa isojen ostarien edestä ja sukkuloivat suoraan esim. Kaakkurin ja keskustan väliä moottoritietä.
Lentokenttäliikenteeseen ois hyvä saada kans minibussi, jolla ois ainakin kentältä tullessa mahdollisuus vaihtoehtoisiin reitteihin. Ei tarvitsis olla etuovelle vaan monesti riittäisi pelkkä lähiristeys.
Kumpi on muuten häipynyt ekaksi, palvelu vaikko matkustajat?
Onko kaikki joukkoliikenteen toimimattomuus vain sen syytä, että valtio on saanut yksityisautoilusta/taloilusta enemmän verorahoja, joten on kannattanut rakentaa hienoja omakotitaloalueita ja kehnoja kerrostalolähiöitä.
Milloin on takaisinmaksun aika?
Suomalaiset asuvat EU:n toiseksi ahtaammin, asumistiheys on EU:n väljin ja päästöt on saatava kuriin autoilun(asumisen) veroja kiristämällä, mutta palkkoja ei voi nostaa, koska kilpailukyky uhkaa mennä. Seitsemän vuotta Kiinassa asuneena voin vain todeta, että: "Kiina tulee, oletko valmis?"
Oulun satsaaminen korkeampiin ja laadukkaampiin kerrostaloihin on oikea suunta, saadaanpa ainakin asukastiheyttä nostettua. Ylhäällä on myös valoisaa ja hiljaisempaa, ja asumiskustannukset tulee jaettua isomman porukan kanssa. Omakotitalot niille joilla on niille tarvetta ja kunnon kerrostalovaihtoehto niille, jotka eivät halua olosuhteiden pakosta tai vaikka omasta halusta talossa asua. Silloin joukkoliikennekin saadaan toimimaan.