Tuli tässä mieleen pari kysymystä liittyen Helsingin ja HSL-alueen aamuyöliikenteeseen.
Ensinnäkin millä perusteella yötaksa on voimassa vain kello 2.00-4.30? Saavathan linja-autokuskit yölisää muinakin aikoina kuin 2.00-4.30. Nykyään yötaksan voimassaoloajasta melkein puolet pystyy kiertämään ostamalla Helsingin sisäisen lipun automaatista kello 1.59, jolloin lippu on voimassa 3.09 asti (eli 60 minuuttia + automaatista ostetun lipun 10 lisäminuuttia). Puhumattakaan siitä jos ostaa seutulipun (80+10 minuuttia). Tai lähiseutu 3 -lipun (100+10 minuuttia).
Toisekseen selailin vanhoja aikataulukirjojani, ja vanhin Helsingin aikataulukirja, joka minulta löytyy kotoa, on talven 1997-98 aikataulukirja. Silloin aamuyölinjoilla oli lähtöjä yhteensä vain 17 per yö. Talven 2010-11 aikataulukirjassa aamuyölähtöjä on 108 per yö. Kasvua on siis 635%. Milloin ja miksi aamuyölähtöjä alettiin lisäämään? Lisättiinkö aamuyölähtöjä siksi, koska baarijuhlijat alkoivat käyttää yhä enemmän bussia taksin sijasta vai siksi että yritettiin saada baarijuhlijoita käyttämään taksin sijaan bussia?
Edit: Mm. metron liityntälinjoillahan saa bussilipun voimassaoloaikaan 20 lisäminuuttia. Toimiiko sama myös idän yölinjoilla tai 0N-linjoilla? Tuleeko nuo 20 lisäminuuttia vain jos ostaa Helsingin sisäisen lipun vai tuleeko myös seutulipun voimassaoloajaksi 100 minuuttia ja lähiseutu 3 -lipun voimassaoloajaksi 120 minuuttia jos ostaa sen joltain noista useista linjoista, joilla tuon 20 lisäminuuttia saa lippuunsa?
Ensinnäkin millä perusteella yötaksa on voimassa vain kello 2.00-4.30? Saavathan linja-autokuskit yölisää muinakin aikoina kuin 2.00-4.30. Nykyään yötaksan voimassaoloajasta melkein puolet pystyy kiertämään ostamalla Helsingin sisäisen lipun automaatista kello 1.59, jolloin lippu on voimassa 3.09 asti (eli 60 minuuttia + automaatista ostetun lipun 10 lisäminuuttia). Puhumattakaan siitä jos ostaa seutulipun (80+10 minuuttia). Tai lähiseutu 3 -lipun (100+10 minuuttia).
Toisekseen selailin vanhoja aikataulukirjojani, ja vanhin Helsingin aikataulukirja, joka minulta löytyy kotoa, on talven 1997-98 aikataulukirja. Silloin aamuyölinjoilla oli lähtöjä yhteensä vain 17 per yö. Talven 2010-11 aikataulukirjassa aamuyölähtöjä on 108 per yö. Kasvua on siis 635%. Milloin ja miksi aamuyölähtöjä alettiin lisäämään? Lisättiinkö aamuyölähtöjä siksi, koska baarijuhlijat alkoivat käyttää yhä enemmän bussia taksin sijasta vai siksi että yritettiin saada baarijuhlijoita käyttämään taksin sijaan bussia?
Edit: Mm. metron liityntälinjoillahan saa bussilipun voimassaoloaikaan 20 lisäminuuttia. Toimiiko sama myös idän yölinjoilla tai 0N-linjoilla? Tuleeko nuo 20 lisäminuuttia vain jos ostaa Helsingin sisäisen lipun vai tuleeko myös seutulipun voimassaoloajaksi 100 minuuttia ja lähiseutu 3 -lipun voimassaoloajaksi 120 minuuttia jos ostaa sen joltain noista useista linjoista, joilla tuon 20 lisäminuuttia saa lippuunsa?