- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,006
Saa nyt nähdä, lähteekö suur-tukholmalainen projekti Saltsjöbananin muuttamiseksi Tvärbananin kanssa yhteensopivaksi käyntiin, ja jos lähtee, niin miten.
............
Tässä valossa näiden systeemien integroiminen antaisi mukavan syyn aloittaa myös Helsingissä asian pohtimisen.
Helsingillä on oma "Saltsjöbanan", eli satamaradat, joita voisi muuttaa matkustajaliikenteelle sopivaksi, kun tavarasatamat poistuvat kantakaupungista. Niitä on peräti 3, eli ensimmäinen Pasilasta Sörnäisiin ja toinen Töölönlahdelta Jätkäsaareen ja Eiraan, ja kolmas Oulunkylästä Herttoniemeen. Ne voitaisiin integroida ymmärtääkseni joko osaksi raitiotie- tai rautatielähiliikenneverkkoa. Herttoniemen rata lienee jo varmuudella varattu osaksi Jokeri-raitiotietä. Pasilan-Kumpulan välistä tunnelia voisivat taas käyttää pikaraitiovaunut kaupungin uudella poikittaislinjalla, mutta pelkään pahoin että kaupunki ja RHK ovat suunnnitelleet jotain muuta käyttöä sille. Eteläistä satamarataaa voisivat käyttää pikaraitiovaunut rakentamalla uudestaan puuttuva yhteys Eirasta kauppatorille ja ehkä eteenpäin pohjoisrantaa pitkin uudelle Laajasalon linjalle, ja yhdistää myös siihen TramWest, tai ainakin "TramDrumsö". Kolmantena funktiona tietenkin Jätkäsaaren uuden asuinalueen ja Länsisataman matkustajalaivaliikenteen palveleminen.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: