Helsingin seudun joukkoliikenteen brändi

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
On kyllä sääli, että HKL:n hieno logo on poistunut bussien kyljistä ja matkakorteista. Ei sitä enää näe monessakaan paikkaa. Joukkoliikenne tarvitsisi Helsingissä brändin ja HKL:n brändi on paljon tunnetumpi kuin YTV:n. Jos HKL ja YTV yhdistetään, niin logoksi voitaisiin ottaa tuo nykyinen HKL:n logo ja nimeksi perinteikäs HKL. Harva bussinkäyttäjäkään tuota YTV:tä varsinaisesti tietää ja sen nykyinen logokin on mitäänsanomaton. HKL:llä on omat palvelupisteet, mutta YTV:n palvelut hoituvat epämääräisesti kaupunkien yhteispalvelupisteissä.
 
HKL vuonna 2020 tarkoittaakin ehkä Helsingin KaupunkiLiikennettä (Helsingfors StadsTrafik), mukaillen englanniksi jo käytössä olevaa HCT:tä (Helsinki City Transport)? Liikennelaitoksen tuotantopuoli on toivottavasti tuolloin tuottaja-asemassa oleva liikelaitos tai osakeyhtiö ja YTV:n / seutuhallituksen / Helsingin maakunnan hallituksen alainen HKL seudullisena tilaajana.
 
Helsingin seutu tarvitsisi tosiaan kasvojenkohotuksen joukkoliikenteen brändin suhteen. On sääli ettei koko joukkoliikennettä voi edustaa yksi tunnus joka olisi tuttu ja turvallinen ja helposti tunnistettava. Erilaiset järjestelyt tilaajineen sun muineen ovat tausta-asia, mutta tärkeää olisi saada aikaan yhteinen julkisuuskuva ja mielikuva samointein. Tähän on esimerkkejä ulkomailta pilvin pimein, tunnetuimpina nyt SL, HT, RATP yms.
Erikoista tosin tässä kilpailutustilanteessa tilaajineen ja tuottajineen vain on se, kuinka joissakin EU-maissa edelleen voidaan hoitaa asita aivan yhtä tehokkaasti ( tai tehottomasti) ns. monopoli järjestelmien turvin! Esimerkkejä tästä on lähinnä itäisen Euroopan puolella, mutta tietääkseni esim. Saksassakaan ei kaupunkien sisäistä liikennettä kilpailuteta samoin tavoin rumpua lyöden kuin meillä.
 
Tämä on asia, josta olen kysellyt HKL:ltä ja vaikka mistä, mutta mitään vastausta ei tullut. Rivointa oli nähdä, kun h16-linjaa oli pistetty liikennöimään Concordian tms toimesta Espoon Auto Oy:n melkein lunastuskunnossa oleva myrkynvihreä romu. Veolia tuntuu käyttävän edelleen vanhaa Vantaan Liikenne Oy:n kalustoa, karmea oranssi väritys. Lisäksi kaikkien liikennöitsijöiden osittain harrastama täysteippaus on todellinen ympäristöhaitta.
Tampere otti opikseen ja siellä Veolian on otettava TKL:n väritys ja liikennöitsijän nimi on vain pienellä, Turussa yksityisten bussit ovat kaikki samanvärisiä.

Tällainen ei onnistu Helsingissä tai pk-seudulla ja on iljettävää katsoa kun erinäisissä paikoissa on busseja, jotka ovat huonokuntoisia, lokaisia ja kaikki eri värisiä. Samoin ihmettelen, miksi kaupungin vaakuna piti ottaa pois HelB:n busseista. Münchenistä voisi ottaa esimerkkiä, on upeaa katsoa kun kaikki bussit ovat kauniin sinisiä, niissä on Münchenin vaakuna (munkki kädet levällään) ja kalusto uusia. Yksityisiä Veolioita romuineen en bongannut. Tässäkin pk-seutu mokasi.
 
Rivointa oli nähdä, kun h16-linjaa oli pistetty liikennöimään Concordian tms toimesta Espoon Auto Oy:n melkein lunastuskunnossa oleva myrkynvihreä romu.
Ottamatta nyt kantaa brändiasiaan, haluan kuitenkin huomauttaa, että mainitsemasi myrkynvihreä auto lienee ollut ainoastaan "pelastamassa" vuoroa, jossa ei havaintohetkelläsi jostain syystä ole ollut tilaajan (HKL-SUY) edellyttämää kalustoa (syynä tekninen vika tms). Kaikki h16-linjan autot joita itse olen tänä vuonna nähnyt, ovat olleet tuliteriä Concordian Volvoja (uudempaa & siistimpää kalustoa kuin keskimäärin HelB/TLL-aikaan). Concordialle taitaa muuten mätkähtää tilaajalta sakot vääränlaisesta kalustosta, joten en tosiaankaan usko, että he huvikseen ajelisivat tuollaisella autolla.

Vaihtoehtona havaitsemassasi tilanteessa olisi mitä todennäköisimmin ollut, että vuoroa ei olisi ajettu ollenkaan. Uskon, että matkustajat olivat tyytyväisempiä myrkynvihreään romuun kuin apostolinkyytiin. Minä ainakin olisin ollut. Ja kumpiko muuten on brändin kannalta huonompi tilanne: auto joka ei tule, vai normaalia vanhempi ja huonokuntoisempi auto?
 
...vanhaa Vantaan Liikenne Oy:n kalustoa, karmea oranssi väritys.

...on iljettävää katsoa kun erinäisissä paikoissa on busseja, jotka ovat ... kaikki eri värisiä.

Niin mielipidekysymys kuin vain voi olla. Yksi pk-seudun parhaista puolista on juuri se, kun täällä on niin erinäköistä kalustoa. Tämä siis minun mielipiteeni.
 
Kiitos juhanahi kommentista. Tärkeintä on toki, että vuoro ajetaan, mutta tämä oli vain yksi esimerkki siitä graafisesta sekamelskasta ja sotkusta, jota pk-seudulla on. Mielestäni siisti ja miellyttävä yleisilme ovat tärkeitä asioita, jotka olisi mahdollista toteuttaa ilman suurta vaivaa, viittaan Turkuun ja Tampereeseen. Kun monenkirjavaan väritykseen yhdistetään usein Espoon Auto Oy:n ja Vantaan Liikenne Oy:n ikäloppu romukalusto, lopputulos ei ole kovin häävi. Kysyin h16-asiaa erikseen HKL.ltä. Espoon romuun on lupa kait väliaikaisesti, ja minulle väitettiin, että se olisi käytössä vain yhden päivän. Olen kuitenkin nähnyt sen jo monena päivänä. Kommenteista huomaa, että tämä asia ei kiinnosta. Harmi. Kannattaa katsastaa RATP:n ja Münchenin joukkoliikenne, jostain kumman syystä ko.kaupungit sekä moni muukin on onnistunut pitämään täysteipatut eriväriset romut poissa liikenteestä. Itse onnittelen itseäni aina, että hankin akateemista tutkintoa ja osaan hyvin saksaa ja ranskaa, täältä pääsee onneksi pois.
 
Kannattaa katsastaa RATP:n ja Münchenin joukkoliikenne, jostain kumman syystä ko.kaupungit sekä moni muukin on onnistunut pitämään täysteipatut eriväriset romut poissa liikenteestä.

Osaisitko tarkemmin kertoa, että miksi täysteippaus ja erivärisyys tekevät bussista välittömästi romun?
 
En väittänyt, että täysteippaus tekee niin. Täysteippaus on mautonta, siksi Pariisi ei sitä harrasta. Kun täysteippaus yhdistetään Vantaan Liikenne Oy:n vanhaan romuun, lopputulos on kahta kauheampi. Onneksi HelB:n uudet Lion's Cityt ovat esimerkkejä siitä, millaisia bussien tulee olla.

Lisää tyylikästä joukkoliikennettä : www.ratp.fr ja
http://www.mvg-mobil.de/images/downloads/Bus_Ausstieg.jpg

Münchenin kaupunki ei omaa niin huonoa itsetuntoa, että häpeisi vaakunaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos juhanahi kommentista. Tärkeintä on toki, että vuoro ajetaan, mutta tämä oli vain yksi esimerkki siitä graafisesta sekamelskasta ja sotkusta, jota pk-seudulla on. Mielestäni siisti ja miellyttävä yleisilme ovat tärkeitä asioita, jotka olisi mahdollista toteuttaa ilman suurta vaivaa, viittaan Turkuun ja Tampereeseen. Kun monenkirjavaan väritykseen yhdistetään usein Espoon Auto Oy:n ja Vantaan Liikenne Oy:n ikäloppu romukalusto, lopputulos ei ole kovin häävi. Kysyin h16-asiaa erikseen HKL.ltä. Espoon romuun on lupa kait väliaikaisesti, ja minulle väitettiin, että se olisi käytössä vain yhden päivän. Olen kuitenkin nähnyt sen jo monena päivänä. Kommenteista huomaa, että tämä asia ei kiinnosta. Harmi. Kannattaa katsastaa RATP:n ja Münchenin joukkoliikenne, jostain kumman syystä ko.kaupungit sekä moni muukin on onnistunut pitämään täysteipatut eriväriset romut poissa liikenteestä. Itse onnittelen itseäni aina, että hankin akateemista tutkintoa ja osaan hyvin saksaa ja ranskaa, täältä pääsee onneksi pois.
Ajan työkseni juuri noilla "erivärisillä romuilla" ja voin sano niiden olevan toki paljon ajettuja sekä työssään kuluneita, mutta eivät ne mitään lunastuskuntoisia romuja todellakaan ole. Hieman vanhempia busseja vaan, sillä siisti. CBF toki pyrkii yhteinäiseen brändiin firmansa busseissa, mutta niin kauan kun sellaista ei joukkoliikenteen tilaajien (YTV, HKL) toimesta vaadita, niin ei ole mitään tarvetta maalata kaikkia vanhempia busseja, jos ne tuollaisena vain toimivat. Varsinkin nuo uusimmat käytetyt leasing-autot ovat vain väliaikaisratkaisu, joten niiden maalaamisessa tai teippaamisessa ei olisi mitään mieltä.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että seudulla voisi valita yhteinäinen väritys bussiliikenteessäkin. Kaikki siis saman värisiä ja kunkin liikennöivän bussifirman logo etuovet yläpuolella vaikkapa. Tampereella näytetään menevän hyvään suuntaan tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vristo kommentista, kuvasit oikein hyvin juuri sen, mitä ajan takaa: yhteistä graafista yleisilmettä.
 
En väittänyt, että täysteippaus tekee niin. Täysteippaus on mautonta, siksi Pariisi ei sitä harrasta.

Jos pariisilaiset eivät harrasta mauttomuuksia, niin mikä se Eiffel-tornikin sitten on?

HelB:n maakaasu-Säfflessäkin ollut salmiakkiteippaus oli kaukana mauttomuudesta. Sehän oli hemmetin tyylikäs ja toi piristävää erilaisuutta Helsingin liikenteeseen.
 
Ok, minä en tällaista "erilaisuutta" kaipaa ja uskoisin, että Eiffel on lunastanut paikkansa yhtenä maailman tunnetuimmista nähtävyyksistä.
Pidän enemmän hienosta ja siististä sekä rauhallisesta yleisilmeestä. Onneksi MVG, Tampereen kaupunki ja RATP ovat käsittäneet tämän asian.
 
Ok, minä en tällaista "erilaisuutta" kaipaa ja uskoisin, että Eiffel on lunastanut paikkansa yhtenä maailman tunnetuimmista nähtävyyksistä.
Pidän enemmän hienosta ja siististä sekä rauhallisesta yleisilmeestä. Onneksi MVG, Tampereen kaupunki ja RATP ovat käsittäneet tämän asian.

"Käsittäneet" siis samalla tavalla kuin sinäkin, koska mielipiteestähän tässä vain on kyse. Itseäni puoletaan kiinnostaa tehdä havaintoja erilaisista ja erivärisistä busseista ja ratikoista. Luulen, että monille harrastajille tämä on ihan olennainen asia, ja homma muuttuisi tylsemmäksi, jos ei olisi niin paljon erilaista nähtävää.

Havainnointiin liittyen voisi olla mukavaa, jos vaikkapa ratikoille, metron vaunuille jne. annettaisiin nimet HKL:n toimesta.
 
Takaisin
Ylös