Kun täällä jatkuvasti väännetään peistä siitä, onko joku hanke kannattava vai ei, niin miten olisi tämmöinen PLJ-tyyppinen laskuharjoitus?
Eli otetaan Helsingin alueen joukkoliikennehankkeet, ja arvioidaan niille hinta. Selkeästi valtakunnalliset hankkeet (esim. pääradan oikaisu) on rajattu pois, samoin aivan pienet hankkeet. Oletetaan vuosittain käytössä oleva rahasumma. Laitetaan järjestykseen, niin ei kunkin tarvitse aina uudestaan selvittää mitkä prioriteetit ovat.
Oma listani alla. Optimistinen arvio raiderahasta vuodessa 200 megaeuroa (sisältää valtion osuudet ja mahdolliset maan arvon nousut tulleet tuotot). Ensin prioriteetti, olen priorisoinut uusia asuinalueita palvelevat raiteet korkeammalle. Toisena hanke, näistä varmaan puuttuu jotain, ja osa on vähän hypoteettisia. Kolmanneksi arvio hinnasta, korjatkaa toki. Neljänneksi kumulatiivinen summa. Luvut miljoonia euroja. Viidenneksi vuosi johon mennessä kumulatiivisen summan verran on rahaa kertynyt oletetulla vuosibudjetilla, eli milloin siihen on varaa.
1 Jätkäsaaren ja muiden satamalueiden ratikat: 40 €, 40 €, 2008:
2 Laajasalon ratikka: 120 €, 160 €, 2008:
3 Rata Vantaankoski - Kivistö: 120 €, 280 €, 2009:
4 Histan raide: 80 €, 360 €, 2009:
6 Itämetro: 200 €, 560 €, 2010:
7 Länsiratikat (Munkkivuori, Haaga, jne.): 50 €, 610 €, 2011:
8 Viikin ratikka: 50 €, 660 €, 2011:
9 Raidejokeri: 300 €, 960 €, 2012:
10 Jokeri 2 200: €, 1 160 €, 2013:
11 Malmin ratikka: 40 €, 1 200 €, 2014:
12 Kivistö - Tikkurila kehärata: 300 €, 1 500 €, 2015:
13 Pisara: 300 €, 1 800 €, 2017:
14 Metro Kamppi - Matinkylä: 600 €, 2 400 €, 2020:
15 Vantaan poikittaisratikka: 200 €, 2 600 €, 2021:
16 Metro Matinkylä - Kivenlahti: 200 €, 2 800 €, 2022:
17 Lentokenttämetro: 350 €, 3 150 €, 2023:
18 Töölön metro: 250 €, 3 400 €, 2025:
19 Viikin metro: 200 €, 3 600 €, 2026:
Eli otetaan Helsingin alueen joukkoliikennehankkeet, ja arvioidaan niille hinta. Selkeästi valtakunnalliset hankkeet (esim. pääradan oikaisu) on rajattu pois, samoin aivan pienet hankkeet. Oletetaan vuosittain käytössä oleva rahasumma. Laitetaan järjestykseen, niin ei kunkin tarvitse aina uudestaan selvittää mitkä prioriteetit ovat.
Oma listani alla. Optimistinen arvio raiderahasta vuodessa 200 megaeuroa (sisältää valtion osuudet ja mahdolliset maan arvon nousut tulleet tuotot). Ensin prioriteetti, olen priorisoinut uusia asuinalueita palvelevat raiteet korkeammalle. Toisena hanke, näistä varmaan puuttuu jotain, ja osa on vähän hypoteettisia. Kolmanneksi arvio hinnasta, korjatkaa toki. Neljänneksi kumulatiivinen summa. Luvut miljoonia euroja. Viidenneksi vuosi johon mennessä kumulatiivisen summan verran on rahaa kertynyt oletetulla vuosibudjetilla, eli milloin siihen on varaa.
1 Jätkäsaaren ja muiden satamalueiden ratikat: 40 €, 40 €, 2008:
2 Laajasalon ratikka: 120 €, 160 €, 2008:
3 Rata Vantaankoski - Kivistö: 120 €, 280 €, 2009:
4 Histan raide: 80 €, 360 €, 2009:
6 Itämetro: 200 €, 560 €, 2010:
7 Länsiratikat (Munkkivuori, Haaga, jne.): 50 €, 610 €, 2011:
8 Viikin ratikka: 50 €, 660 €, 2011:
9 Raidejokeri: 300 €, 960 €, 2012:
10 Jokeri 2 200: €, 1 160 €, 2013:
11 Malmin ratikka: 40 €, 1 200 €, 2014:
12 Kivistö - Tikkurila kehärata: 300 €, 1 500 €, 2015:
13 Pisara: 300 €, 1 800 €, 2017:
14 Metro Kamppi - Matinkylä: 600 €, 2 400 €, 2020:
15 Vantaan poikittaisratikka: 200 €, 2 600 €, 2021:
16 Metro Matinkylä - Kivenlahti: 200 €, 2 800 €, 2022:
17 Lentokenttämetro: 350 €, 3 150 €, 2023:
18 Töölön metro: 250 €, 3 400 €, 2025:
19 Viikin metro: 200 €, 3 600 €, 2026: