Hidasbussiyhteydet Itä-Helsingistä Pasilaan

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Kun supernopeat bussit 500 ja 510 siirtyvät pois Teollisuuskadulta, se tehnee melkoisen aukon esim. Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoiden suoriin yhteyksiin. Pasila - Hämeentie - Herttoniemi on erittäin suosittu matkustusreitti ja Teollisuuskadun varrella on paljon työpaikkoja. Metro ei palvele tätä liikennettä, ja poikittaisliikenne seisoo monissa liikennevaloissa ennen Kalasataman metroasemaa. Metron suurin kuormitus on välillä Kalasatama-Herttoniemi. Espoolaiset ovat saaneet suoria bussilinjoja Metron rinnalle. Idässä näin ei ole ollut, vaikka Pasila on Itä-Helsingin osalta ollut katveessa aina siitä asti kun 50 A ja myöhemmin 58 kulki Roihuvuorella. Doktriinin mukaan ei tällaisia suoria poikittaisyhteyksiä ole sallittu sitten 80-luvun metron liikennöinnin aloittamisen.

Ehkäpä aika on nyt toinen ja Helsinki enemmän kaupunkia kuin silloin kun Herttoniemen alueen lähiöt olivat enemmän lähiöitä. Mielestäni Herttoniemessä voisi liikennöidä 2 suoraa bussilinjaa Pasilaan, yksi Roihuvuorelta lähtöpaikkanaan Itäkeskus ja yksi Laajasalosta. Molemmat linjat voisivat ajaa myös Herttoniemenrannan kautta. Näin voitaisiin vähentää myös Herttoniemen metroaseman kuormitusta.
 
Ellei nykyaikatauluihin kosketa AKK-muutoksen yhteydessä niin väli Kalasatama-Pasila via Teollisuuskatu näyttää tältä (Päijänteentie):
Koodi:
05: 09/50 19/59 30/50 40/59 51/50 59/59
06: 05/50 11/59 17/50 23/59 29/50 35/59 41/50 47/59 53/50
07: 00/59 06/50 12/59 18/50 24/59 30/50 36/59 42/50 48/59 54/50 59/59
08: 04/50 09/59 14/50 19/59 24/50 29/59 34/50 40/59 46/50 52/59 58/50
09: 03/59 09/50 15/59 21/50 27/59 33/50 39/59 49/50 59/59 
10: 09/50 19/59 29/50 39/59 49/50 59/59
11: 09/50 19/59 29/50 39/59 49/50 59/59
12: 09/50 19/59 29/50 39/59 49/50 59/59
13: 09/50 19/59 29/50 39/59 49/50 59/59
14: 09/50 17/59 25/50 31/59 38/50 44/59 50/50 56/59
15: 02/50 08/59 14/50 20/59 26/50 32/59 38/50 44/59 50/50 56/59
16: 02/50 08/59 14/50 20/59 26/50 32/59 38/50 44/59 50/50 56/59
17: 02/50 07/59 13/50 19/59 25/50 31/59 37/50 43/59 49/50 55/59
18: 01/50 09/59 19/50 29/59 39/50 49/59 59/50 
19: 09/59 19/50 29/59 39/50 49/59 59/50
20: 09/59 19/50 29/59 39/50 49/59 59/50
21: 08/59 18/50 28/59 38/50 48/59 58/50
22: 27/50 57/50 
23: 27/50

---------- Viestit yhdistetty klo 13:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:38 ----------

Ja muutos tapahtuu ma 21.10.:

HSL sanoi:
Näin liikenne muuttuu 21.10.
Pasilan liikenteen muutos täydentyy maanantaina 21. lokakuuta.

Pasilan aseman raide 11 otetaan käyttöön, ja A-junat Leppävaaraan sekä P-junat Myyrmäen kautta Lentoasemalle siirtyvät kulkemaan sieltä.

Muutoin aseman kulkureitteihin ei tule muutoksia, mutta bussi- ja raitiovaunulinjoilla tapahtuu joitain pysäkki- ja reittimuutoksia.

Runkolinjabussit 500 ja 510 siirtyvät omalle reitilleen kulkemaan Aleksis Kiven kadun kautta. Näin Pasilan asemalta muodostuu tiivis, ruuhka-aikaan kolmen minuutin välein kulkeva yhteys Alppilan ja Aleksis Kiven kadun kautta Itäväylälle ja edelleen Herttoniemeen tai Itäkeskukseen.

Bussit 50 ja 59 kulkevat edelleen nykyistä reittiään Itä-Pasilan läpi Teollisuuskadulle ja edelleen päätepysäkilleen Sompasaareen.

Raitiovaunujen 2 ja 7 päätepysäkki siirtyy Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalille. Vaihtoyhteydet Pasilan asemalta Länsi-Pasilaan, Nordenskiöldinkadulle ja Töölöön paranevat huomattavasti.

Itä-Pasilan Asemapäällikönkadulla sijaitsevat bussi- ja ratikkapysäkit idän suuntaan (ratikat 7 ja 9, bussit 50, 59, 518) poistuvat käytöstä. Ratamestarinkadulla sijaitseva idän suunnan pysäkki Asemapäällikönkatu (H0662) palaa linjojen 9, 50, 59 ja 518 käyttöön. Lännen suuntaan bussit 50, 59 ja 518 pysähtyvät Asemapäällikönkadulla Junailijankujan pysäkillä.
 
Tiedä nyt kuinka 'supernopeita' 500 ja 510 ovat. Näillä nykyisillä reitieillä aikataulunmukaiset linjanopeudet ruuhkassa ovat 18 ja 20 km/h ja Pasila-Kalastaman 3,4km pitkä väli kestää 12min eli nopeus on vain 17km/h. Tosin Pasila on täysi sumppu vielä kuukauden ja nykyinen reitti Teollisuuskadulle on ruuhkassa autojonossa seisomista.

Millä vuorovälilla ja mitä reittiä olet ajatellut noiden hidasbussien kulkevan? Herttoniemessäkin yli 500m päässä metroasemasta on pelkkää omakotitaloaluetta, jossa kulkee jo 16 ja 81, ja sitä kautta kiertäminen tuskin tuo hirveästi aikasäästöä Roihupellosta tai Laajasalosta kulkeville. Eli kuormitus voisi jäädä aika vaatimattomaksi vuorovälillä, joka oikeasti toisi aikasäästöä suurimmalla osalla lähtöminuuteista.

Sinänsä idea suorista bussilinjoista Itä-Helsinkiin tulee varmasti tarpeeseen, sillä metron automatisoinnissa on suuri epäonnistumisen riski ja metron kapasiteetti juuri tuossa Kulosaaren sillalla on tapissa 2030 mennessä tilanteessa jossa Kruunusillatkin on rakennettu. Mutta samoin kuin Espoossa suorat linjat tulivat paikkaamaan ylipitkien liityntäyhteyksien päähän jääneitä alueita kannattaisi Itä-Helsingin metron katvealueilta ajaa joitain moottoritielinjoja keskustaan tai muualle kantakaupunkiin.
Esimerkiksi vaikka Kivikossa ja Kontulan länsiosissa on tiheätä kerrostaloaluetta kaukana metroasemasta, mutta lähellä moottritietä. Tuota kautta voisi esimerkiksi ajaa linjaa Kontula (M) - Kivikko - Kehä I - VT7 - Kustaa vaasan tie - ja 70 reittiä Kamppiin. Eli jotakuinkin metroa edeltänyt linja 78. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla päällekkäisyys tiheävuorovälisen linjan 57 kanssa. Lisäksi matka-ajat metroon verrattuna tuskin tulevat olemaan niin nopeita kun Länsiväylän A-linjoilla, kun metron reitti on idässä verrattain suora.

Yhteyksien nopeuttaminen tai helpottaminen Pasilaan hoituisi korvaamalla joitain liityntälinjoja noiden uusien runkolinjojen jatkeilla. Helpoin olisi varmaan 510 89:n reittiä Yliskylään. Toinen voisi olla 500 97:n reittiä Mellunmäkeen. Tämä nyt ei ole Itä-Henlsinkiä, mutta foorumin kestosuosikki eli 500 jatkaminen Munkkivuoresta Huopalahteen on myös vaihtoehto.
Runkolinjojen jatkamisessa on tosin se ongelma että niiden luotettavuus ja ajoajan hajonta on nykyään suurta, eikä vain Pasilan sumpun takia. Tietenkin täytyy katsoa miten Aleksis Kiven kadun reitti muuttaa asiaa, mutta tälläkin hetkellä 510:t ottavat toisiaan kiinni jo Kuusisaarentiellä, 500 Pasiuksenkadulla ja idästä päin linjojen bussit kirivät toisiaan jo Teollisuuskadun alkupäässä.
 
Kyselit reitistä. Niin, Herttoniemen ja Teollisuuskadun yhteys katkeaa 21.10. Roihuvuorella kumpikin linja 80 ja 82 voisivat tulla kysymykseen. Ehkäpä tämä linja voisi lähteä Visbynkadulta, Citymarketin luota ja mennä Kauppakartanonkatua pitkin ja siitä linjan 82 reittiä Linnanrakentajantielle, josta Herttoniemenrannan sisälle Hitsaajankadulle ja edelleen Kipparlahdesta Itäväylälle. Siitä Teollisuuskadun, Jämsänkadun kautta Asemapäällikönkadulle ja Ratapihantielle ja päättäri Messukeskukselle samaan paikkaan kuin ennen oli 17.

Laajasalon bussi voisi mennä Linnanrakentajantieltä Kaivolahdenkadulle ja Laivalahdenkaaren kautta Kipparlahteen samalle reitille kuin edellä mainittu bussi.
 
Takaisin
Ylös