Tämä nyt karkaa otsikon aiheesta aika kauas mutta menkööt.
En oikein tiedä mitä ne tarkoittamasi valtion tehokkaat keinot oikein mahtaisivat olla. Ihmisillä on paljon vapauksia, ja liikuntamuodon ja -välineen valinnan vapaus on yksi sellaisista. Jos jotain maailmanlopun keinoja tarkoitat "lähestyvien aikojen" keinoina, niin toivottavasti sellaisia ei tarvitse käyttää koskaan.
Mutta, liikennöitsijöiden liiketoiminnasta olen kanssasi erittäin paljon eri mieltä. Erityisen hyvänä esimerkkinä tästä ristiriidasta on Helsingin kaupungin bussiyhtiö, sitä nyt voi kutsua millä nimellä haluaa, mutta se ei liiketaloudellisin periaattein ole toiminut käsittääkseni koskaan. Se ajelee bussilla kaupungin ja YTV:n laskuun ja poimii rahvasta kyytiin tilaajien laskuun, eli tilittää saamansa rahat eteenpäin. Sama pumppu on kyennyt olemaan tappiolla vaikka kuinka kauan, eli ei sen toiminta ole mihinkään loppunut vaikka se on viimeiset rahansa syönyt jo aikaa sitten ja monta kertaa. Sen taustalla on sellaisia liikeyrittäjiä (nykyisin osakkeenomistajia) jotka ovat valmiita laittamaan aina uutta rahaa vanhan tultua poltetuksi. Tampereella ja Turussa on myös nähty niin, että bussilla ajaminen on kunnan tehtävää. Siellä on siinäkin mielessä sama tilanne, että näillä operaattoreilla on sellaisia omistajatahoja, että on kykyä ja halua lapioida aina lisää rahaa samaan nuotioon.
Minä en ainakaan toivo energian hinnan nousua, siitä olen myöskin kanssasi eri mieltä. En toivo että minun tai sinunkaan talosi lämmittämisen kustannukset nousevat, koska täällä Suomessa se on aika peruselinehto, että rakennukset ovat lämmitettyjä. Samoin energiakustannusten nousu on tuhoisaa kaikelle elinkeinoelämälle, energiaintensiivisille enemmän kuin vähemmän energiasta riippuvaisille. Raskaan- ja ammattiliikenteen harjoittajille energiakustannusten nousu lienee jopa kohtalonkysymyksiä koska rahtitaksat eivät ole nousseet alkuunkaan samaa tahtia kuin länsimaista arabimaihin ja Venäjälle tehtävä tulonsiirto on noussut. Tämä osittain jo toteutunut toivomuksesi tulee näkymään tulevana talvena useiden taksi-, rahti- ja linja-autoliikennöitsijöiden konkursseina, mistä syystä en halua toivomukseesi yhtyä.
Samoin perusajatuksesi siitä, että ihmiset tulisi tai pitäisi voida pakolla laittaa käyttämään julkisia kulkuvälineitä on aika vieras koko länsimaiselle ajattelulle. Aikaisemmin jo totesin, että yksi perustavaa laatua olevia vapauksia on liikkumisen vapaus. Se toteutuu mm. sillä tavalla että mikäli Turku-ketjussa toivomallasi tavalla rajoitat tai estät henkilöautoliikenteen toimintaa kaupunkien keskustoissa, henkilöautoilla liikkuvat ihmiset menevät toisaalle. Siksi Espoossa on Sello ja Ikea, Vantaalla vastaavat, Raisiossa on suuri kauppakeskus, Tampereen viereen tehdään Ideaparkkia Lempäälään, jne.
Tiheämmin asutuilla alueilla henkilöautoilu on siis jo hankaloitunut niin, että ihmiset liikkuvat muualle kuin keskustoihin.
Asia tuskin ratkeaa tässä, mutta kyllä kai kaikki liikennemuodot jollakin tavalla ovat tarpeellisia. Huonekalukauppa ei oikein onnistu kaupunkien keskustoissa tavaravirtojen toimittamisen takia, jolloin on helpompaa ja kätevämpää kuljettaa sänkyä henkilöautossa peltomarketista kuin raitiovaunussa keskustasta. Suurten ihmisvirtojen kuljettamisessa varmaankin olemassa olevat kiskojärjestelmät ovat hyviä malleja, mutta tuskin nykyisin enää kannattaa uusia järjestelmiä alkaa luoda entisistä erilleen.
Ihmisten liikkuminen perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen, toki joskus vapaaehtoiseen pakkoon kun asuu yhtäällä ja käy töissä toisaalla. Liikennevälineet ja -muodot valitaan sen mukaan mikä on edullisinta, mukavinta ja nopeinta. Järjestys näillä voi vaihdella, ja voi olla vielä muitakin kriteerejä, mutta joka tapauksessa on niin, että päätöksen tekee aina ihminen itse. Jos henkilöautoilua vaikeutetaan, niin vaino joka kohdistetaan peltilehmään, osuu itse asiassa ihmiseen peltilehmän ohjaimissa. Peltilehmä on ihan yhtä onnellinen parkkipaikalla kuin seisovassa autojonossakin.
Jos ihmisiä halutaan ohjata pientalohaaveistaan asumaan Varissuolla tai Kontulassa suurissa kerrostaloissa vain sillä perusteella, että joku saa kivan pikaratikan tai metron, ollaan minusta pahasti hakoteillä liikennesuunnittelussa. Siksi minusta tulisikin tarkistaa hiukkasen premissejä, onko suunnittelulla mukamasti joku itseisarvo vai pyrkiikö se tosissaan edistämään ihmisten hyvinvointia luomalla edellytyksiä liiketoiminnalle ja hyvinvoinnille. Ihmiset käyttävät yhteiskunnan luomia edellytyksiä omalla tavallaan, mutta yhteiskunnan vahvan ohjailun aika on paljolti ohitse.
Joukkoliikenne on yksi näistä toiminnoista, ja se selviää liikennevälinekisassa hyvin kunhan se luo nahkaansa kilpailukykyiseksi. Ketjun alussa mainitsemani pysäkkiosoitusnäytöt ovat yksi osa sitä, ja toivon että joukkoliikennettä kehitään edelleen kaikkien osapuolten taholla.