Mietitäänpäs.
Tällä hetkellä käynnissä on kaksi hanketta, länsimetro ja Jätkän ratikoiden eka vaihe (eli 8:n jatko ja 9:n jatko satamaan). Nämä tuskin keskeytyvät, vaan tehdään kuten on suunniteltu. Jenkkityyliä olisi keskeyttää länsimetron rakentaminen ja jatkaa joskus 20 vuoden kuluttua, mutta siinä kyllä palaisi jo käytettyä rahaa hukkaan aikamoisia määriä.
Vireillä olevia ovat sitten eri asteilla
1. Jokeri 2:n tunneli
2. Kalasataman rv
3. Laajasalon rv
4. Ullanlinnan rv
5. Topeliuksen rv
6. Töölö-Pasila -metro
7. metro Pasilasta eteenpäin
8. "Sipoon" raideyhteys
9. pisara
10. metro Matinkylä-Kivenlahti
11. Jätkän ratikan 2. vaihe (=Välimerenkatu) ja 3. vaihe (=Atlantinkatu)
Jos näitä rupeaa erittelemään, niin #1:n lykkääminen tai hautaaminen ei oikeastaan haittaa yhtään mitään. Jokeri 2:n perustaminen tuo kyllä parannusta poikittaisyhteyksiin, mutta mitään pakottavaa syytä siihen ei ole.
#2 on ajankohtainen vasta sitten, kun aletaan rakentaa 400-500 m etäisyydelle metroasemasta. Jos rakentamista lykätään, niin #2:n lykkäämisestä ei ole mitään haittaa.
#3 on pakko tehdä, kun Kruunuvuorenranta rakennetaan. Jos asuinaluetta lykätään, niin ratikkaakin voi lykätä. Tietysti ratikka Yliskylään olisi hyvä jo nyt, mutta tämä on kuin #1. Mutta sitten kun Kruunuvuorenrantaa tehdään, ei ole varaa jättää ratikkaakaan tekemättä.
#4 on erikoinen hanke. Jos on rahasta pulaa ja asukkaat eripuraisia, niin laittaisin jäihin ja säilyttäisin nykytilanteen. Mutta voipi olla, että jos "oikeanlaiset" asukkaat painostavat, niin sitten tämä kuitenkin pitää tehdä. Se on sitä politiikkaa sitten...
#5 on hanke, jota en lykkäisi. Investionti on luokkaa 5-6 miljoonaa, ja summa saadaan takaisin liikennöintikustannusten alenemisena alle 10 vuodessa. Siis erittäin kannattava sijoitus, koska kaikki sen jälkeen on pelkkää plussaa. Nyt toivoisin vain, että radasta ja 3&7:n siirrosta sinne tehtäisiin pikaisesti luotettava selvitys, jotta saataisiin kunnon hintalappu investoinnille ja huolellinen arvio siitä, miten paljon 4&10 Manskulla nopeutuisivat ym. Eli tässä hanke, jota pitäisi niukkoina aikoina kiirehtiä sen sijaan että heitetään joka vuosi yli miljoona roskiin tehottomien ratayhteyksien takia.
#6 on monien mielestä turha silloinkin, kun rahaa olisi ylen määrin. Sanoisin, että menee samaan kategoriaan kuin #1.
#7 kuuluu ilman muuta haudattaviin. Palataan näihin sitten 50 vuoden päästä, kun Emme-malli antaa lentokenttämetrolle vähän enemmän matkustajia kuin viime ennuste, jossa matkustajamäärä liikkui samassa luokassa kuin kutosen ratikalla tänä päivänä.
#8 jos ex-Sipooseen jotain rakennetaan, niin samalla sinne on tehtävä heti kunnon liikenneyhteydetkin. Mutta jos ei vielä rakenneta, niin sitten ei tehdä raiteitakaan. Se, onko liikenneyhteys metro vai ratikka on vielä auki, niin että odotellaan. Luulen, että tämä alue on yksi lykättävistä, koska Pajunen selkeästi haluaa hidastaa asuinrakentamista ja tuo ex-Sipoo lie yksi hankalimmista rakennettavista.
#9 Pisarasta Helsinki maksaa vain murto-osan ja taitaa olla niin, että päätöksenteko on käytännössä valtion käsissä. Valtio vie, Helsinki vikisee. Jos valtio päättää rakentaa, niin kyllä Helsinki pakotetaan talkoisiin mukaan sillä 30% osuudella.
#10 on oikeastaan Espoon sisäinen asia. Toivotaan, että Helsinki osaa pitää siitä näppinsä erossa.
#11: sanoisin, että ks. kohta 2. Kuitenkin sillä erotuksella, että Jätkän suhteen ollaan jo pidemmällä kuin Kalasataman tai Kruunuvuoren kanssa. Jätkässä eteläkärjen maanpuhdistus tulee kuitenkin kalliiksi. Voihan olla, että eteläkärjen rakentamista lykätään hamaan tulevaisuuteen, jolloin vain Välimerenkadun ratikka tehdään suurin piirtein suunnitellusti, mutta Atlantinkadun lenkki jää tekemättä.