HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2024

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,805
7.8.2024 Helsinki

KLOY 456 oli opetusajossa Kalasataman radalla iltapäivällä. Ajoi ymmärtääkseni useamman kierroksen linjan 13 reittiä.
 
Jotain meni pieleen sekä Kampissa että Jätkäsaaressa:
Linja 2, Poikkeukset mahdollisia, Kamppi, 7:43 - 8:15 Raitiovaunut: 2. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Virtahäiriö. Paikka: Kamppi. Arvioitu kesto: 7:43 - 8:15

Linjat 7 ja 9, Poikkeusreitti: Ajetaan Bulevardin ja Hietalahden kautta - Simonkatu, Kampintori, Ruoholahden villat ja Länsilinkki ajamatta., Syy: Virtahäiriö, Paikka: Ruoholahden villat, Arvioitu kesto: 7:38 - 8:30

Raitiovaunut: 9. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Tekninen vika. Paikka: Välimerenkatu. Arvioitu kesto: 7:29 - 9:00
Kuulin LOKIsta, että joku vaihde on vikaantunut Atlantinkadulla.

Vuorot linjalla 13:
131/456
132/457
133/438
134/435
135/423
 
Viimeksi muokattu:
11.8.

Artic 458 oli saanut Nicoretten vihreät mainosteipit, joko identtiset tai hyvin samanlaiset, jotka olivat aikasemmin vaunussa 465
 
13.8.

Vikaantunut vaihde Aleksanterinkadulla itään Unionkadun risteyksessä. Vika ilmeni kai viiden maissa.
 
23.8.2024 12:34 - 13:30 | 6, 6H, 7, 7H

Linjat 6 ja 7, Poikkeusreitti: Ajetaan molemmissa suunnissa väli Hakaniemi - Sörnäinen Karhupuiston ja Helsinginkadun kautta., Syy: Onnettomuus, Paikka: Hakaniemi, Arvioitu kesto: 12:34 - 13:30
 
23.8.2024 12:34 - 13:30 | 6, 6H, 7, 7H

Linjat 6 ja 7, Poikkeusreitti: Ajetaan molemmissa suunnissa väli Hakaniemi - Sörnäinen Karhupuiston ja Helsinginkadun kautta., Syy: Onnettomuus, Paikka: Hakaniemi, Arvioitu kesto: 12:34 - 13:30
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010650133.html Jalankulkija loukkaantui vakavasti jäätyään raitiovaunun alle Hakaniemessä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010649632.html Aamupäivällä linjan 3 vaunu kolaroi bussin kanssa Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteyksessä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010648412.html Torstaina raitiovaunu törmäsi suojatietä ylittäneeseen naiseen Kaivokadulla. Huono viikko ratikoille..
 
Viimeksi muokattu:
Huono viikko ratikoille..
Sitä niittää, mitä kylvää. Tämä ei varmasti tullut kenellekään yllätyksenä.

Liikennelaitoksen aikaan kuljettajakursille otettiin 12–16 oppilasta ja hakijoita oli satoja, tyypillisesti yli 300. Yhtiöittämisen myötä tilanne muuttui siten, että nyt kurssitetaan kolmisenkymmentä kerralla, tiheään tahtiin koska kuljettajia lähtee ja lähetetään niin paljon pois, mutta hakijamäärä on tippunut kaksinumeroisiin lukuihin. Onhan tästä täälläkin keskusteltu, ja siitä, miten yhtiöittäminen toi mukanaan sota-aikaan verrattavan kuljettajapulan, jonka vuoksi jouduttiin useaan kertaan siirtymään hätätila-aikatauluihin, ja silti lähtöjä jäi ajamatta satoja. Nyt kuljettajat riittävät, ainakin kun moni suostuu ylitöihin, mutta on sanomattakin selvää, että kuljettajakokelasaines on laatutasoltaan jotain aivan muuta kuin vielä muutama vuosi sitten. Sitä satoa tässä nyt sitten kerätään.

Siitä ei taida olla kuukauttakaan, kun kuljettajille erikseen huomautettiin, että nyt olisi syytä ajella vähän nätimmin, kun pajalle tulee kiihtyvällä tahdilla vaunuja jatkuvien kolhujen vuoksi. Ei tainnut auttaa.

Ei välttämättä liity suoraan näihin eilisen ja tämän päivän tapauksiin, mutta lisäongelmia tämä uuskuljettajaines aiheuttaa pitkin matkaa ihan senkin takia, että osalla suomen kielen taito ei riitä siihen, että ymmärrettäisiin Lokin radiopuhelimitse antamat ohjeet. Haasteita siis riittää.
 
26.8.2024 Helsinki

Nyt tämäkin ihme koettu:

MLNRV1 #115 / 13
Kappas! Sitten pitäisi vielä saada siitä sellainen valokuva, jossa linjakilpi näkyy kokonaan. En tiedä, miten pitäisi valotusajat asettaa, että ne ledit eivät toistuisi kuvassa ihan miten sattuu.
 
Kyllä tuosta kohtalainen kuva tuli.
Hauska oli tosiaan tuo ajelu 115:n kanssa. Olen siis Niklaksen poika Elmer. Ihmettelen tosin, kuinka ihmeessä nuo MLNRV:t tulevat pärjäämään syyslehtien pudotessa taikka -20 asteen pakkasiissa muutaman lumihiutaleen kera reitillä 13, kun nyt jo suti hillittömästi. Laitan tuosta ajelusta hieman kuvia Instagramiini @busphotos_finland ennemmin tai myöhemmin. :)
 
Ihmettelen tosin, kuinka ihmeessä nuo MLNRV:t tulevat pärjäämään syyslehtien pudotessa taikka -20 asteen pakkasiissa muutaman lumihiutaleen kera reitillä 13, kun nyt jo suti hillittömästi.
Mikähän noille välipalavaunuille nyt yhtäkkiä on tullut, kun eivät ne tunnu pärjäävän, kun keli on jotain muuta kuin täydellinen? Olisiko vika kuitenkin kuljettajissa tai ratakunnossapidossa eikä vaunuissa? Välipaloja on kuitenkin ollut liikenteessä yli 15 vuotta ja nämä keliongelmat ovat ilmenneet oikeastaan vasta viime talvena.
 
26.8.2024 Helsinki

Nyt tämäkin ihme koettu:

MLNRV1 #115 / 13
OIin tuon kyydissäkin tänään, mutta koska en ole seurannut linjan 13 kalustotilannetta tarkemmin, en tajunnut, että kyseessä oli harvinainen tilanne.

Bussitutkan mukaan ensimmäinen välipala linjalla 13 olisi ollut vaunu 76, joka ajeli kolmeatoista keskiviikkona 14.8., eli linjan kolmantena liikennöintipäivänä. Lisäksi pe 16.8. linjalla olisi ollut vaunu 81, mutta muuten kalusto onkin ollut sitten pelkkää Articia.

Sujuvaa oli matkanteko, vaikka parit valot pysäyttivätkin Hermannin rantatiellä. Toinen näistä taisi olla ns. helsinkiläinen nollaviivepysähdys, toisissa odoteltiin vähän pidempään. Mäkeläntien yli mentiin aidolla nollaviiveellä - tiedä sitten, oliko kyse säännöstä vai poikkeuksesta. Kiva reitti tuo kyllä on, matkan varrelle mahtuu kovin monenlaista ympäristöä ja Vallilanlaakson osuus on kyllä todella vehreää ja kaunista katseltavaa.
 
Takaisin
Ylös