HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2025

Vaunu 418 on saanut nimen. Lukee ensimmäisen oven yläpuolella. Itse en muista mikä se oli.

Kyllä ne on ollut jo pari vuotta https://kaupunkiliikenne.fi/raitiovaunu/nimikkoratikat-suvi-rihtniemelle-ja-matti-lahdenrannalle/

1.4.

Eilen oli 7B:llä lisävuoroja, jotka näkyivät datassa kulkevan 90-120min myöhässä, kuten opetusajot, mutta nämä oli kilvitetty linjalle ja ottivat matkustajia kyytiin. 11:48 Artic 459 lähti Meilahden sairaalalta ja kymmenen minuuttia myöhemmin 407. 407:n kyydissä otettiin kuitenkin edellä samalla linjalla kulkenut MLNRV1 122 kiinni Asemapäälikönkadulla, joka myös näkyi olevan vuorolla 174. Normaalisti linjalla olevia vaunuja olivat ilmeisesti 453, 459, 407, 73, 106, 424 ja 439, kun taas näitä lisävuoroja olivat 71, 100, 110, 119 ja 122.
 
On linjalle 13 ainakin vuoteen 2040 ulottuvassa linjastosuunnitelmassa merkitty 2-suuntavaunut kalustoksi. Se on kuitenkin tarkoitus lakkauttaa noin vuonna 2040 ja korvata täysin uudella Herttoniemen ja Meilahden sairaalan välisellä linjalla, jonka on tarkoitus kulkea Itäväylää ja Teollisuuskatua ja loppumatka tunnelissa.
 
On linjalle 13 ainakin vuoteen 2040 ulottuvassa linjastosuunnitelmassa merkitty 2-suuntavaunut kalustoksi.
Ei kun niinhän se olikin! Saa tosin nähdä riittääkö kalusto oikeasti sitten, kun Laajasalon vaunut ovat linjojen 11 ja 12 (Länsiterminaalille asti) käytössä, ja Vihdintien ratikka aloittaa liikennöinnin. Linjallehan ei ole hankittu ollenkaan omaa 2-suuntakalustoa vielä, eivätkä Vihdintien jälkeiset suunnitelmat ymmärtääkseni kuulu nykyisien kalustohankintojen optioihin.

EDIT: Vai kuuluuko Vihdintiekään tuohon Jokeri+Laajasalo-pakettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Vai kuuluuko Vihdintiekään tuohon Jokeri+Laajasalo-pakettiin?
Ei, 601-629 on Jokerille ja 630-652 Laajasaloon (ja 13)
Laajasalon linjoja 11 ja 12 (+13) tullaan kuitenkin ajamaan samoilta varikoilta, jolloin kalusto tulee sekoittumaan. Lisäksi vihdintien linja tulee yhdistymään jokeriin Haagan liikenneympyrässä, joten kalusto voinee myös sekoittua jokerin kanssa.
Tämä siis tarkoittaa, että vaunuja 601-652 voinee nähdä myös Vihdintiellä, mutta vihdintien vaunuja 653- tulisi nähdä Laajasalossa ja/tai jokerilla.
 
Kysyn siksi, että Länsiterminaalin reitin valmistuessa linjan 12 kalustotarve on 18 vaunua ja linjan 11 kalustotarve on hyvin todennäköisesti ainakin 7 vaunua (vain tieto 11 vaunusta ml. Munkkivuoren jatke löytyi nopeasti). Jos listaamasi kylkinumerot ovat oikein, Laajasalon linjoja varten tulee yhteensä 23 vaunua. Siitä ei siis ole edes tarpeeksi linjan 11 liikennöimiseen yksinomaan pikaratikkakalustolla.

Jos Vihdintien pikaratikan vaunut saapuvat tarpeeksi aikaisin, kantakaupungin verkolla saattaisi olla tarpeeksi kaksisuuntavaunuja niin, että ainakin osan linjan 13 vuoroista voisi ajaa niillä juuri ennen linjan 14 liikenteen alkua. Sen jälkeen kysymys on taas, mistä vaunut. Toki jos tuota sopimusta ei ole vielä solmittu, samalla saattaisi saapua vaunuja linjaa 13 varten (kalustotarve todennäköisesti n. 10 ennen Malminkentän ratikan aloitusta).
 
Takaisin
Ylös