RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vielä kun konnaritkin poistetaan lähijunista, niin aika kapeaksi menee se aika-, ja ikä- ja sukupuoli-ikkuna, jonka sisällä julkisilla matkustaminen on riittävän mieluisaa tai edes järkevää. Autoton elämäntapa kaupungissa yleistyy koko ajan, eikä aikuisikää lähestyviä tai sen saavuttaneita lapsia muutenkaan juuri kuskailla iltaharrastuksiin. Olen jotenkin NIIN pöyristynyt Tapanilan tapahtumista, että mieli askartelee tällaisissakin asioissa.
Jaa, millos ne konnarit sitten poistetaan?
Toivottavasti ei koskaan. Mutta pahoin pelkään, että poistaminen on HSL:n perimmäinen tahtotila. Jos lippuja ei enää myydä junassa, on helpompaa perustella konnarin korvaaminen satunnaisella stevaripartiolla.
Tiedän kyllä hyvin mikä on tilanne, täytyi vain vähän kyseenalaistaa faktaolettamuskommenttisi.
En jaksa uskoa koko ammattikunnan katoamiseen, työnkuva tosin varmasti muuttuu eikä välttämättä kaikissa junissa aina olisi konnareita.
Vaikka täälläkin paasataan lähijunaliikenteen metromaisuudesta, niin oikeastaan systeemeissä ei ole mitään samaa muuta kuin raideleveys. On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen. Yksi hyvin suuri kysymys on myös asemilta lähdöt, kuljettajan peilistä ei vain voi nähdä ensimmäistä vaunua enempää esimerkiksi Kerassa tai Tuomarilassa. Halutaanko ottaa riski vaikkapa viisivuotiaan putoamisesta junan ja laiturin väliin kuljettajan vain lähtiessä liikkeelle todettuaan ovet sulkeutuneiksi?
On hieman eri asia hoitaa poikkeustilanne jos U-juna hajoaa johonkin Mankin pellolle kuin että metrojuna hajoaa Kulosaareen.
Jos et sattunut tietämään, niin markkinoilla on sellaisia tuotteita, joita kutsutaan liikennepeileiksi. Jollaiset löytyvät Helsingin metrolinjalta esimerkiksi Kalasataman ja Itäkeskuksen asemilta. Ja ratikkaverkolta esimerkiksi Uintikeskuksen, Kuusitien ja Kurvin pysäkeiltä.
Ei lähijunaliikennettä voi verrata metroon oikeastaan millään lailla, etenkin jos on nähnyt jommankumman niistä työntekijän näkökulmasta.
Konnareista luopuminen ei ole mitään muuta kuin matkustajien turvallisuudella leikkimistä, ei kuljettaja lähde selvittämään junassa sattuvia tappelutilanteita vaikka konnareita ei olisikaan.
Järjestyshäiriöt lisääntyisivät merkittävästi. Asiakaspalvelu kärsisi myös huomattavasti, jo nykyään monessa HSL-alueen junassa lipunmyynti on hyvin pieni osa konnarin työtä, mutta aina löytyy asiakaspalvelun aihetta.
,Junan kulkuun liittyen konduktööri antaa esimerkiksi liikenteenohjaukselle lähtövalmiusilmoituksen
ja huolehtii junan tekniikasta matkustamon osalta.
Itse olen ajanut vuosien ajan lähijunia, sekä ollut tutun metronkuljettajan kyydissä muutaman kerran koko metroverkon päästä päähän. Kuljettajan näkökulmasta työ on hyvin samankaltaista ja liikennöinti samanluonteista.
Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.
Minä taas työskentelin edellisessä ammatissani lähiliikenteen junahenkilökunnassa ja uskallan väittää että ongelmia tulee jos liikennöitsijän henkilökunta korvataan vartijoilla.