HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 60/2024

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,058
Hallituksen kokouksen esityslistalla on uuden tarjouskilpailukierroksen järjestäminen. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024241-3

Kierros on jaettu kahteen; Kierros 60a käynnistyy syyskuussa ja päätetään joulukuussa sekä 60b käynnistyy lokakuussa ja päätetään maaliskuussa 2025

Kierroksella 60a:

Kohde 296 (Linjat 158, 159) 10 A2-bussia
Kohde 297 (162, 163, 165) 4 A1, 10 A2
Kohde 298 (112N, 531, 533) 12 A2, 5C
Kohde 299 (146N, 147N, 164/K, 165N, 542, 544) 5 A2, 22 C
Kohde 300 (166/K, 167, 168, 169, 207, 229, 232, 241/V, 242) 5 miniB

Kierroksella 60b:

Kohde 301 (108N, 111, 113/N, 114/N) 19 A2
Kohde 302 (118/N, 121/A, 124, 125/N, 133, 134N) 18 A2, 10 C
Kohde 303 (21/N, 22/B/K, 105) 5 A1, 13 A2 ja 2 C
Kohde 304 (548, 549) 14 A2
Kohde 305 (116, 117, 119, 133, 137, 138, 148, 149) 5 miniB

Yhteensä 159 bussia, kaikki sopimukset ovat 7+3 vuotta, alkavat syysliikenteen alusta 2026 ja sähkökaluston vaatimus on 78% linjakilometreistä.

Kierroksen linjojen vanhat sopimukset ovat nykyisinkin kymmenessä eri paketissa, vaikkakin pienkalustolinjojen paketti on tässä jaettu kahtia ja vastaavasti täysikokoisten on järjestelty yhdeksästä kahdeksaan pakettiin.

Linja 26 (ennen 15) on ollut aikaisemmin tuossa isommassa pienkalustopaketissa, mutta tässä sitä ei näy ollenkaan. Puolestaan linja 133 esiintyy sekä pien-, että täyskokoisen kaluston paketeissa eli ilmeisesti sitä aijoitaan aloittaa ajamaan myös pienkalustolla.

Lisäksi 554, joka korvasi juuri linjan 523, on kolmen auton verran paketissa linjojen 111, 113 ja 114 kanssa, mutta sekään ei ole mainittu kierroksella, eli ilmeisesti on siirtymässä johonkin toiseen pakettiin.
 
Kiinnostavaa on myös vaatimus sähkökalustosta. "Vähintään 78% kilpailutettavasta liikenteestä vaaditaan ajettavaksi sähköbusseilla." Sen yhteydessä ei ole minkäänlaista mainintaa pienkalustolinjoista. Onkohan siis niin, että tuo 78% on keskiarvo kaikkien pakettien välillä, mikä voisi käytännössä johtaa siihen, että täyskokoisilla linjoilla n. 83% ajetaan sähköllä (laskelma alla)? Toinen vaihtoehto on, että tuo 78% koskee jokaista pakettia yksitellen, eli HSL-alueelle tulisi ensimmäiset sähkökäyttöiset pienkalustoautot.

Tämä varmasti selviää sitten, kun nuo paketit tulevat näkyviin hankintapalveluihin liitteineen.

[Aikasempi päättely perustuu oletukseen, että jokainen auto ajaa yhtä monta linjakilometriä (ei varmasti totta, mutta toimii approksimaationa), jolloin 159:stä bussista 124 olisi sähköisiä. Mini-B-autoja on 10, joten uusi prosentti on laskettu 149:n bussin kokonaismäärällä.]
 
Viimeksi muokattu:
Toinen vaihtoehto on, että tuo 78% koskee jokaista pakettia yksitellen, eli HSL-alueelle tulisi ensimmäiset sähkökäyttöiset pienkalustoautot.
TK 830 on sähköpienbussi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Puolestaan linja 133 esiintyy sekä pien-, että täyskokoisen kaluston paketeissa eli ilmeisesti sitä aijoitaan aloittaa ajamaan myös pienkalustolla.
Ehkä suunnitelma on, että se ajetaan A2-autoilla arkipäivänä ja pienkalustolla viikonloppuna?
 
Viimeksi muokattu:
[Aikasempi päättely perustuu oletukseen, että jokainen auto ajaa yhtä monta linjakilometriä (ei varmasti totta, mutta toimii approksimaationa), jolloin 159:stä bussista 124 olisi sähköisiä. Mini-B-autoja on 10, joten uusi prosentti on laskettu 149:n bussin kokonaismäärällä.]
Linjojen ruuhkapainotteisuudestahan todellinen jakauma riippuu. Ruuhkavuorot nostavat tarvittavaa automäärää, mutta ajetut kilometrit kasvavat paljon vähemmän. Eli periaatteessa ruuhkien välillä seisovaa polttiskalustoa voi olla 22% suurempikin osuus automäärästä, kunhan sähkökaluston akunkesto riittää kokopäivävuoroihin.
 
Ehkä suunnitelma on, että se ajetaan A2-autoilla arkipäivänä ja pienkalustolla viikonloppuna?

Voi olla niinkin, tai sitten jopa arkisinkin ruuhkan ulkopuolella.

Entisellä linjalla 412 taisi olla taas toisinpäin, eli ruuhkan ulkopuolella kävi linjoilla 311, 572 ja 574 ajaneet täyskokoiset bussit linjalla ja ruuhkassa ajettiin pakulla joka ajoi muutoin palvelulinjoja 313 ja 413.
 
TK 830 on sähköpienbussi.
Tämän olin sitten missannut. Onko se tullut jonnekin sopimuskauden keskellä?
Linjojen ruuhkapainotteisuudestahan todellinen jakauma riippuu. Ruuhkavuorot nostavat tarvittavaa automäärää, mutta ajetut kilometrit kasvavat paljon vähemmän. Eli periaatteessa ruuhkien välillä seisovaa polttiskalustoa voi olla 22% suurempikin osuus automäärästä, kunhan sähkökaluston akunkesto riittää kokopäivävuoroihin.
Tiedän kyllä miten tuo toimii, mutta yksi yhteen approksimaatio oli helpompaa tässä, kuin lähteä arvioimaan ruuhka-, viikonloppu- ja yökilometrejä puhumattakaan eri reittiä kulkevista yölinjoista. Periaate oli myös, että kun kyseessä on lähes ainoastaan kaduilla kulkevia linjoja (poislukien Länsiväylän ruuhkalinjat), kokonaiskilometrejä tulee jokaisessa paketissa suunnilleen yhtä paljon autoa kohden, vaikka paketin sisällä olisikin paljon vaihtelua.
 
Takaisin
Ylös